2021-05-19, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
SAAB:arna var ju de senaste åren inget annat än kosmetiskt moddade Opel och Vauxhall.
Att man använde samma bottenplatta mm gör inte bilarna lika i sig. Det gör man med många modeller och märken. Saab gjorde enorma förändringar i t.ex. krocksäkerhet, väghållning men även mycket annat som i sig var bra men gjorde att ekonomin aldrig gick ihop. GM ville att Saab i princip bara skulle byta emblem.

Just detta med att ha flera bilar i samma segment och storlek gör att Opel nog passar bra in med de franska och italienska bilarna. Man kan sälja bilar under det mer kända märket i respektive land med kosmetiska förändringar efter vad som går bäst på den marknaden. Tror nog att köpet av Opel var smartare av Stellantis än att bara öka den totala bilförsäljningen.
Citera
2021-05-19, 16:04
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Renault-group kommer försvinna.

Hur vet du det?
Citera
2021-05-19, 17:12
Medlem
staticages avatar
Fiat
Alfa Romeo
Maserati
Lancia

Är väl dom som ligger sämst till.
Citera
2021-05-19, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrispo
Vilken hopplös portfölj. Skulle lägga ner allt utom jeep och satsa stenhårt där.

Pickups och SUVs är där pengarna finns.
Nu ja. Men SUV-trenden kommer dö när folk inser hur energiineffektiva de är (vilket även betyder högre skatt). Tunga bilar med dåligt luftmotstånd kommer bara ha en plats i yrkestrafiken i framtiden.
Citera
2021-05-19, 18:56
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
3 fransoser, 3 amerikaner, 4 italienare, 1 tysk

Ett problem här är väl att dom konkurrerar med varann flera av dom dessutom inom samma land.
+1

Jag tror om några år kommer Opel att spelas ut mot något av de andra märkena på liknande vis som GM gjorde med tyskarna och Saab.
Jag tycker de senare kom undan bättre trots nedläggning då de slapp fler saker som ”saabuarin” t ex:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_9-2X?wprov=sfti1

Blir det främst franska och italienska skattebetalare som får slanta upp pengar så firmorna kan utveckla några moderna plattformar att sätta olika varumärken på ?
Senast redigerad av Ny.Deodorant 2021-05-19 kl. 18:59. Anledning: Skattebetalarna
Citera
2021-05-19, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Världens femte största bilkoncern Stellantis ger sina märken 10 år att visa positiva resultat, annars hotar i värsta fall nedläggning av märket.

I koncernen ingår följande märken:
Peugeot
Citroen
DS
Opel
Chrysler
Dodge/Ram
Jeep
Fiat
Alfa Romeo
Maserati
Lancia

Konkurrenterna består bla av Renault Group (Renault, Dacia, Lada, Alpine, Mobilize)
och Volkswagen-koncernen (VW, Audi, Porsche, Skoda, Seat, Cupra, Lamborghini, Bentley, Ducati, Bugatti, MAN, Scania, Traton, Neoplan)

länk:https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbranschen/allt-i-ett-har-ar-alla-bilmarken-i-nya-biljatten-stellantis/

Så den eviga frågan:
Vem vinner och vem försvinner?

Jag tror de amerikanska märkena försvinner, därefter blir det tufft. Den franska, italienska och tyska staten lär få gå in med massiva stödinsatser när befolkningen i respektive stat tar fram högafflarna och skrämmer skiten ur de besuttna politikerna. Alfa Romeo och Lancia kan stryka med men de har hängivna köpare och har nischat sig hårt, likt Maserati.

Såg i tråden en massa om SAAB men jag kommenterar bara att amerikanska storägare är dödsstöten för vilket märke som helst. SAAB och Volvo plundrades och användes som avdrag. Högkvalitativa leverantörer byttes ut mot Galne Gunnar-billiga dito.
Citera
2021-05-19, 19:30
Medlem
Gavins-Friends avatar
Fransyskorna håller stenhårt i Renault. Det är deras "folkbil" typ. Då försvinner Citroën innan.
Citera
2021-05-19, 19:40
Medlem
PeterNosters avatar
Vauxhall saknas i listan.

Sammanslagningen med åtminstone FCA var för att de skulle klara EUs utsläppskrav.
FCA hade bara FIAT 500e men genom att slå sig ihop med PSA så kunde man kvitta.

Ett tidigare förslag var att FCA skulle betala Tesla för att klara kraven.
Senast redigerad av PeterNoster 2021-05-19 kl. 19:50.
Citera
2021-05-19, 20:23
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
GM ingår inte i gruppen?

Jag tror på att Chrysler och delar av Fiat försvinner, Alfa kommer få vara kvar för med PSA:s hjälp kommer de precis att vända siffrorna, det tråkiga är väl att precis som inom VAG kommer alla att dela teknik. Peugeot och DS får den först, sen Citroën, Opel ...
Som det är nu har Opel samma teknik som Peugeot med samma plattform.
Citera
2021-05-19, 20:33
Medlem
SoderortFTWs avatar
Mycket av det här kommer handla om att marknadsföra märkena rätt. Även om många av modellerna märkena emellan kommer vara exakt lika i skalet ska man hitta sina egna demografier. VAG gör ju detta väldigt bra, och Stellantis kan nog de med.

Peugeot
Kommer överleva. Säljer stora volymer och är ärligt talat rätt bra nuförtiden.

Citroën
Har potential. Kollar man på de designtrenderna som finns bland elbilarna så borde ju det vara hemmaplan för dessa franska tokstollar. Möjlighet att ta ut svängarna lite!

DS
Mår nog bra av att åter bli en del av Citroën alt. byta målgrupp. Ska DS finnas fristående kanske en sportigare inriktning vore på sin plats? Tänker ett PSA-svar på Cupra som börjat ta sig lite mer friheter gentemot Seat. Komfort-teknik-futurismen som DS gör idag passar bättre hos Citroën.

Opel
Går som tåget nuförtiden! Finns absolut en framtid. Fortsätter man parallellerna mot VAG får ju Opel agera lite Skoda. Förnuftiga och prisvärda familjebilar.

Chrysler
Lägg ner. För liten för att stå på egen hand, Dodge, RAM och Jeep fixar amerikanska marknaden.

Dodge
Stora i USA och kan trumma på med det. Kan säkert göra bra ifrån sig i Kina? Ska ge fan i Europa.

RAM
Samma som Dodge

Jeep
Gör bra ifrån sig i USA och kommer fortsätta med det. Europa kan bli tuffare. Jag har kört både Renegade och Compass som 4xe-version (PHEV) och jag kände mest att jag ville ta livet av mig. Fortsätter Jeep sin elektrifiering på den nivån är det bara att lägga ner i Europa.

Fiat
Personbilarna gör väl inte jättebra ifrån sig, och har inte gjort på ett tag. Men får man till nya 500e finns potential där. Små, gulliga, billiga bilar perfekt för medelålderstanter i stan. Pris är än så länge en tydlig USP på elbilsfronten, bara man skyndar sig lite. Tror även det är politiskt omöjligt att lägga ner Fiat. Fiat Professional är ju stora dessutom, men de skulle ju iofs lika gärna kunna slå ihop den avledningen med Iveco.

Alfa Romeo
Jag vägrar leva i en värld utan Alfa Romeo. Hur det ska gå till vet jag inte. Varumärket har dock så stort värde att den dagen Stellantis ger upp finns det nog köpare.

Maserati
Behöver steppa upp och komma ikapp Lambo, Ferrari, McLaren och övriga exotiska märken. Kanske en försäljning till Ferrari vore bra?

Lancia
Jag fattar inte ens varför Lancia finns kvar. Tillverkar ommärkt Panda från 2004, och dessutom bara Italien! Avsluta lidandet bara, det här är ju sorgligt.
Citera
2021-05-19, 20:38
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du förstår uppenbarligen inte marknadslogik.
VW-koncernen gör precis som Stellantis avser att göra. Man skiktar märken i olika segment, DS ihop med Alfa styrs mot premium, Peugeot/Citroën mot mellanskikt, Fiat mot budget etc.
Sen delar man teknik och plattformar för att få skalfördelar.
Chrysler känns väl lite som en udda fågel, så även Dodge. Å andra sidan är Dodge väldigt populära i USA pickupsegmentet.

Det finns inte alltid någon marknadslogik. Ditt lilla bilimperium hade nog kraschat rätt bra med dig i spetsen.
Fransk lyx... okej, är du säker på att folk kommer och köpa en fransk pulka dyrt när det finns tyskt premium? Med tanke på hur franskt har utmärkt sig tidigare med sin kvalité så är jag tveksam till att folk plötsligt vill betala mer för en massa finesser som man vet kommer att rasa.
Lancia, ja vad har vi där? Märket är riktigt urvattnat och har i praktiken ingen betydelse. Att de har gjort Delta HF Integrale och Stratos var visserligen historiska bilar, men inget man kan leva på idag.
När det gäller USA så är Chrysler mer amerikansk lyx medan Doge råkraft.
Citera
2021-05-19, 20:46
Medlem
Klas-Vegass avatar
Va fan, visste inte fransmännen tagit över fiat också. Opel visste jag.
Chrysler tror jag ryker först. Sedan är det ju för många i samma småbilssegment.
Fiat verkar vara på väg bort från USA.
Och runt hörnet väntar kinesiska elbilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in