2021-05-18, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
GM ingår inte i gruppen?
Tänkte mer att koncernen åker, så när som Caddilac som blir uppköpta. Lastbilsdelen, pickup, kan även klara sig. Här kan vem som köpa delar av GM. VW kan nog ha musklerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Alla som inte får till vettiga elbilar som vanligt folk faktiskt har råd med lär försvinna från marknaden.
Billiga bilar håller jag med om. I vilken form beror helt på vad myndigheter favoriserar.

Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Håller med om det här med elbilar. De som håller på och spjärnar emot med larviga låtsashybridvarianter av fossilbilar förtjänar samma öde som dinosaurierna.
Tror tvärt om att batteribilar försvinner lika fort igen när man väl förstår att det är sämsta lösningen men enorma utsläpp. De blir historia likt spritbilen när förståndet infann sig. Hybrid och vätgas är framtiden!

Hela flottan av märke i Stellantis är skit och det är deras respektive hemmamarknad som avgör vad som överlever. Många bilar kommer säljas under olika namn. Billiga bilar som därtill är billiga i drift överlever men där tjänar man inga pengar. Chrysler, Dodge och Maserati är väl minst värda men ibland handlar det bara om varumärke. Istället för GT, S eller liknande kan en uppgradering istället heta ett annat varunamn.
Citera
2021-05-18, 17:12
Medlem
BAB7s avatar
Billiga bilar tjänar de inga pengar på, det är en gammal sanning inom bilindustrin som till och med har blivit ännu mer påtaglig den senaste tiden.
- fler och fler småbilar i minsta segmentet läggs ner.

Trenden går (tyvärr) mot större och dyrare bilar, de bilar som drar in högst vinster idag är SUVar och dyrare modeller i premiumsegmentet.
Men det är en win-win situation, kunderna efterfrågar ju dessa bilar och betalar gärna mer för en lyxigare bil, och biltillverkarna tjänar stora pengar på det, Audi, BMW Mercedes går som tåget, medans de små budgetmärkena som fiat, lancia, citroen etc har det trögt.
Citera
2021-05-18, 17:39
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Om du inte vet vad IVECO är så ...
Har inte nämnts av någon annan än dig, har inget med Stellantis att göra, och tillverkar lastbilar och bussar - därav min kommentar och ja vad?
Citera
2021-05-18, 18:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Jag tror helt klart att Lancia och DS ryker. Om så sker, så är det ingen skada skedd.

DS är ju ett nytt märke avknoppat från Citroên som inte fyller någon funktion. DS skall vara "lite lyxigare" men kanibaliserar samtidigt på Citroêns egna modeller.

Lancia har ju inte kommit med något vettigt på sistone.
Du förstår uppenbarligen inte marknadslogik.
VW-koncernen gör precis som Stellantis avser att göra. Man skiktar märken i olika segment, DS ihop med Alfa styrs mot premium, Peugeot/Citroën mot mellanskikt, Fiat mot budget etc.
Sen delar man teknik och plattformar för att få skalfördelar.
Chrysler känns väl lite som en udda fågel, så även Dodge. Å andra sidan är Dodge väldigt populära i USA pickupsegmentet.
Citera
2021-05-18, 18:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Billiga bilar tjänar de inga pengar på, det är en gammal sanning inom bilindustrin som till och med har blivit ännu mer påtaglig den senaste tiden.
- fler och fler småbilar i minsta segmentet läggs ner.

Trenden går (tyvärr) mot större och dyrare bilar, de bilar som drar in högst vinster idag är SUVar och dyrare modeller i premiumsegmentet.
Men det är en win-win situation, kunderna efterfrågar ju dessa bilar och betalar gärna mer för en lyxigare bil, och biltillverkarna tjänar stora pengar på det, Audi, BMW Mercedes går som tåget, medans de små budgetmärkena som fiat, lancia, citroen etc har det trögt.
Bland kompakt-suv är Peugeots 3008 2:a i Europa Q1 2021.
Stellantis sålde 178.694 bilar Q1 2021, BMW sålde 64.140, Mercedes 53.338

Ohotad etta är VW med 212.449
Citera
2021-05-18, 20:02
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Bland kompakt-suv är Peugeots 3008 2:a i Europa Q1 2021.
Stellantis sålde 178.694 bilar Q1 2021, BMW sålde 64.140, Mercedes 53.338

Ohotad etta är VW med 212.449

Jag menade såklart globalt.
Dessutom är det viktigaste för biltillverkarna inte antal sålda bilar utan snarare hur stor vinst de gör.
Citera
2021-05-18, 20:05
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Tror att GM försvinner då de mest gör skitbilar.

Caddilac blir dock uppköpta av någon annan.

Hoppsan, jag tänkte på Mustang, men den är ju Ford, Munro blev ju imponerad av lösningarna i nya elbilen Mustang och han blev förvånad över lösningarna de gjort, så de klarar sig nog.
Citera
2021-05-18, 20:13
Medlem
Citat:
Världens femte största bilkoncern Stellantis ger sina märken 10 år att visa positiva resultat, annars hotar i värsta fall nedläggning av märket.

I koncernen ingår följande märken:
Peugeot
Citroen
DS
Opel
Chrysler
Dodge/Ram
Jeep
Fiat
Alfa Romeo
Maserati
Lancia

Konkurrenterna består bla av Renault Group (Renault, Dacia, Lada, Alpine, Mobilize)
och Volkswagen-koncernen (VW, Audi, Porsche, Skoda, Seat, Cupra, Lamborghini, Bentley, Ducati, Bugatti, MAN, Scania, Traton, Neoplan)

länk:https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbranschen/allt-i-ett-har-ar-alla-bilmarken-i-nya-biljatten-stellantis/

Så den eviga frågan:
Vem vinner och vem försvinner?

Alfa Romeo (Fiat) och Lancia har inte mycket tid kvar i denna värld i alla fall.
Fiat (med Ferrari) klarar sig såklart.
Chrysler, Dodge och RAM hoppas jag går under, fruktansvärt usla biltillverkare.
Peugeot och Citroen borde klara sig.
DS Automobiles förstår jag inte ens hur de kunnat klara sig så här långt.
Opel klarar sig (kanske mest på grund av deras solpanel-nätverk).
Jeep klarar sig, trots att deras bilmodeller ständigt utklassas av mycket billigare tillverkare.
Maserati (Fiat) är jag osäker på. Inte så spännande bilar numer.
Citera
2021-05-18, 20:20
Medlem
graFFes avatar
Sluta hata på Opel
Tysklands Toyota.
Citera
2021-05-18, 20:58
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Världens femte största bilkoncern Stellantis ger sina märken 10 år att visa positiva resultat, annars hotar i värsta fall nedläggning av märket.

I koncernen ingår följande märken:
Peugeot
Citroen
DS
Opel
Chrysler
Dodge/Ram
Jeep
Fiat
Alfa Romeo
Maserati
Lancia

Konkurrenterna består bla av Renault Group (Renault, Dacia, Lada, Alpine, Mobilize)
och Volkswagen-koncernen (VW, Audi, Porsche, Skoda, Seat, Cupra, Lamborghini, Bentley, Ducati, Bugatti, MAN, Scania, Traton, Neoplan)

länk:https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbranschen/allt-i-ett-har-ar-alla-bilmarken-i-nya-biljatten-stellantis/

Så den eviga frågan:
Vem vinner och vem försvinner?

Det fetade. Jag har läst din källa nu och ingenstans hittar jag det. Varifrån fick du det ifrån? Alltså att dom ger bilmärken 10 år på sig?
Citera
2021-05-18, 21:03
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong

Även Alfa Romeo. Men troligtvis efter en försäljning och ett försök att rädda märket av någon annan först.

Ja, AR kanske inte passar in i portföljen hos en bilkoncern. Men det finns en stabil fanbase där, på ett helt annat sätt än bilmärken i regel har. Det talar för att försäljningen kommer hållas uppe. Men inte omöjligtvis med ny ägare som t ex driver fram ett slimmat modellprogram.
Citera
2021-05-18, 22:14
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Det fetade. Jag har läst din källa nu och ingenstans hittar jag det. Varifrån fick du det ifrån? Alltså att dom ger bilmärken 10 år på sig?

Det finns två artiklar, här är den andra:https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbranschen/stellantis-ger-krisande-bilmarken-tio-ar-att-visa-sitt-varde/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in