2024-11-03, 11:10
Medlem
Var är Chrippas unge, han skulle ju få tillbaka henne i veckan 🙈
Citera
2024-11-03, 11:18
Medlem
Pinto87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avantgarde19
Var är Chrippas unge, han skulle ju få tillbaka henne i veckan 🙈

Hon är skyddsplacerad. Från honom
Citera
2024-11-03, 11:25
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
En åklagare ska avfärda förtalsmål. Det är huvudregeln. Endast när åklagaren finner att det är påkallat ur allmän synpunkt att åtala ska han eller hon göra det. Det hade blivit alldeles för många mål om en åklagare var tvungen att ta i det, därför får förtalade personer driva det själv om de vill få upprättelse för det.

EDIT

Förövrigt är det precis sådana situationer som denna som åklagarmyndigheten själva beskriver att det kan vara påkallat från allmän synpunkt att väcka åtal. Nämligen när det får stor spridning via internet. Så jag skulle inte sitta så lugnt i båten om jag var Baronen och Anjo. Deras beteende sticker garanterat i ögonen på vissa åklagare.
Det betyder ju att rasks anmälan emot chrippa kommer avfärdas.
Och rask har troligen inte råd att driva den på egen hand.
Citera
2024-11-03, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Det betyder ju att rasks anmälan emot chrippa kommer avfärdas.
Och rask har troligen inte råd att driva den på egen hand.

Det tror jag inte. Det Baronen anmält rubriceras som "olaga integritetsintrång", därför är man skyldiga att öppna en förundersökning om ett misstänkt brott anmäls. Det är man inte vid anmälda förtal.

Däremot tror jag att Baronens case kommer att läggas ned, och detta eftersom det inte kommer gå att styrka något brott i det här fallet.
Citera
2024-11-03, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vad är ett "målsbiträde" ?
Menar du målsägare eller målsägarbiträde?

Nej, det är tvärtom - om två parter förtalar varandra så kan båda fällas. Lagen säger inte att man måste vara klanderfri för att få någon fälld för förtal.
Däremot kan det bli krångligare för den som utreder att sortera vad som faktiskt är förtal och vad som är en skälig replik.

Målsägandebiträde är nog det som avses.

Men du har rätt i att bägge kan fällas och det ofta blir en mer komplicerad rättslig situation.

Vid en situation där bägge förtalat kan det leda till att den anklagande parten inte fullt erkännande av sitt krav eller att skadeståndets storlek påverkas.

Chrippa pratar ju en massa strunt om folk och en del kanske kan avses som förtal. Men han får ju en massa strunt tillbaka som också kan avses som förtal. Det hela skulle bli väldigt intrikat men rättsligt intressant om någon av alla inblandade skulle välja att sätta igång ett åtal för förtal.

Julias ljugande kan vara något som Chrippa kanske skulle kunna sätta igång något rättsligt för. Så hon skulle lära sig att knipa igen i stället för att hitta på saker. Men situationen skulle bli rätt jobbigt för Chrippa på nätet vilket han nog inte har intresse av.

I slutänden så kanske Linnea och Chrippa hamnar i en situation där de kör ett åtal mot den andre med tanke på deras påståenden om misshandel. Om det är så att ingen alls misshandlat någon så blir det synnerligen intressant. Det kanske var det de insåg efter nyår och lugnade ner sig och i och med det upptog ett förhållande. Skrämdas lekar. Men skrämdas lekar kan nog appliceras på alla inblandade.
Citera
2024-11-03, 13:36
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Det tror jag inte. Det Baronen anmält rubriceras som "olaga integritetsintrång", därför är man skyldiga att öppna en förundersökning om ett misstänkt brott anmäls. Det är man inte vid anmälda förtal.

Däremot tror jag att Baronens case kommer att läggas ned, och detta eftersom det inte kommer gå att styrka något brott i det här fallet.
Problemet för rask är väl att det inte finns några bevis att Chrippa faktiskt spred rasks sexvideo.
Undra om utredningen kommer komma fram till vem som från början postade rasks sexvideo på internet.
Citera
2024-11-03, 13:38
Medlem
Citat:
Problemet för rask är väl att det inte finns några bevis att Chrippa faktiskt spred rasks sexvideo.
Undra om utredningen kommer komma fram till vem som från början postade rasks sexvideo på internet.

Bad han inte någon lägga ut den? Och som sen la ut den på hans sida och han ropade ut nej inte på min, menandes att det skulle läggas ut någon annanstans?
Citera
2024-11-03, 13:43
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf
Bad han inte någon lägga ut den? Och som sen la ut den på hans sida och han ropade ut nej inte på min, menandes att det skulle läggas ut någon annanstans?
Nu kommer jag inte ihåg dem exakta orden, eller vem som postade när chrippa sa "ta bort den", det kanske var en av hans fans som postade för dem själva ville?
Men om vi säger att det är som du beskriver, då är det ju personen som delade videon, och inte Chrippa, som har gjort sig skyldig till spridningen.
Sedan ska detta också kunna bevisas. Inlägget raderades ju, så det finns inge bevis för det idag, det är väl om någon sparade det då, så man ser vem som spred länken.

Om man utreder och kommer fram till att det var rask som delade videon på porrsidan, är det fortfarande ett brott att sprida länken då? eftersom rask själv valt att sprida den?
Citera
2024-11-03, 13:57
Medlem
Citat:
Nu kommer jag inte ihåg dem exakta orden, eller vem som postade när chrippa sa "ta bort den", det kanske var en av hans fans som postade för dem själva ville?
Men om vi säger att det är som du beskriver, då är det ju personen som delade videon, och inte Chrippa, som har gjort sig skyldig till spridningen.
Sedan ska detta också kunna bevisas. Inlägget raderades ju, så det finns inge bevis för det idag, det är väl om någon sparade det då, så man ser vem som spred länken.

Om man utreder och kommer fram till att det var rask som delade videon på porrsidan, är det fortfarande ett brott att sprida länken då? eftersom rask själv valt att sprida den?

Man kommer ju inte undan med att man bara sagt åt någon annan att sprida en sexfilm. Det var hans moderator på sidan som postade den.

Om Rask lagt ut filmen på en sida själv så är det ju fritt för andra att sprida den vidare. Gjorde han det?

Om Rask skickat den till enstaka personer så vet jag faktiskt inte om det är olagligt för dem att sprida filmen. Det kanske anses att det var för privat bruk och inget som skulle skickas vidare ut till allmänheten? Jag vet faktiskt inte.
Citera
2024-11-03, 13:58
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:

Det vet vi väl. Det var väl Rask som loggade in på icloud för att sen ge mobilen till sin far.
Rask har iaf bytt nummer nu, så hans rygg är fri nu.
Om snuten ser att hans lur har laddat upp videon så var det Fredrik som gjorde det.

Personligen trodde jag att Rask inte ens vill betala hyran åt sin far, men skenet bedrar.. i verkligheten så ger Rask sin mobil och icloud till Fredrik.

Rask om någon har bevisat att retarderings-rabatten i domstol inte appliceras för att ge Rask lindrigare straff.

Rask är för medveten om sina brott för att nån retarderingsrabatt ska bli aktuellt.
Citera
2024-11-03, 14:01
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf
Man kommer ju inte undan med att man bara sagt åt någon annan att sprida en sexfilm. Det var hans moderator på sidan som postade den.

Om Rask lagt ut filmen på en sida själv så är det ju fritt för andra att sprida den vidare. Gjorde han det?

Om Rask skickat den till enstaka personer så vet jag faktiskt inte om det är olagligt för dem att sprida filmen. Det kanske anses att det var för privat bruk och inget som skulle skickas vidare ut till allmänheten? Jag vet faktiskt inte.
Om jag säger "Sturuf sprid rasks sexfilm" och du sprider den, då är det ju inte jag som gjort mig skyldig till spridandet, utan du.

Ingen vet ju vem som la ut videon på porrsidan, men om polisen ska utreda om Chrippa gjort sig skyldig till spridning så är det ju väldigt relevant i utredningen vem som postade den på porrsidan.

Om Rask skickat sexvideon privat till en person så tror jag det är olagligt för dem att ladda upp den offentligt eftersom rask inte själv delat det offentligt.
Citera
2024-11-03, 14:04
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Det vet vi väl. Det var väl Rask som loggade in på icloud för att sen ge mobilen till sin far.
Rask har iaf bytt nummer nu, så hans rygg är fri nu.
Om snuten ser att hans lur har laddat upp videon så var det Fredrik som gjorde det.

Personligen trodde jag att Rask inte ens vill betala hyran åt sin far, men skenet bedrar.. i verkligheten så ger Rask sin mobil och icloud till Fredrik.

Rask om någon har bevisat att retarderings-rabatten i domstol inte appliceras för att ge Rask lindrigare straff.

Rask är för medveten om sina brott för att nån retarderingsrabatt ska bli aktuellt.
Fast videon måste ju ha laddats upp när mobilen var i rasks ägo.
Rasks pappa skulle jag aldrig ladda upp videon även om han hade tillgång till rasks icloud.
Så antingen har ju rask själv laddat upp den och då är chrippa oskyldig till anklagelser om spridning.
Eller så har någon okänd fått tag på rasks video och laddat upp den, och då borde den personen åka dit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in