Citat:
Ursprungligen postat av
Kev88
Va? Det finns ju hur många bra som helst, såvida man inte är EXTREMT kräsen, som exempelvis:
• True Detective
• Breaking bad
• Sopranos
• Dexter
• Narcos
(listan i citatet nedkortad av mig...)
Ja, första säsongen av
True Detective var rätt bra. Kanske 8/10. Säsong 2 känns som en helt separat serie som bara tagit samma namn. Jag blev uttråkad efter 2-3 avsnitt eller så, och slutade titta. Nästan samma sak med
Westworld (som du visserligen inte nämde), där de två första säsongerna var riktigt bra, och de två sista var riktigt mediokra som jag mest genomled med förhoppningen om att det skulle bli bättre (men det blev det aldrig).
Sopranos var bra, men kanske inte riktigt cremé de la cremé ändå... Säg 8/10 på den också.
Breaking Bad håller jag definitivt med om. Det är den bästa serien någonsin, om du frågar mig. 10 av 10 poäng.
Fargo,
House of Cards,
Narcos och
Dexter är också uppe och slåss om pallplatserna. Det är serier på den nivån som jag är ute efter. Om man pratar måttstock för en bra serie, så är det helt enkelt dessa jag utgår ifrån och jämför med. Kanske gör det mig "
EXTREMT kräsen", men det är serier som dessa som verkligen påverkar mig, om som jag verkligen njuter av att se.
Citat:
• The Expanse
• Game of Thrones
• The Shield
• Lost
• Band of Brothers + The Pacific
• Sherlock
• Black Mirror
Jag har hittils inte kunnat hitta en endaste "rymd sci-fi" serie som jag tyckt om. Inte en enda. Och inget i trailern för
The Expanse får mig att känna att den skulle vara ett undantag.
Game of Thrones... Tja du... Vad ska jag säga. Den lockade inte mig. Vare sig trailers, recenssioner, kompisars lovord, första avsnittet, eller spridda lösryckta avsnitt övertygade mig. Jag tror huvudorsaken är att jag föredrar realism, och alltid har haft svårt för serier som utspelar sig långt tillbaka/framåt i tiden. Jag föredrar nutid, eller någon form av tidsperiod som jag kan känna en koppling till antingen direkt (nutid +- 30 år) eller indirekt (säg när mina föräldrar växte upp, eller när mina barn/syskonbarn kommer leva).
The Shield har jag sett till och från. Den duger som på sin höjd som utfyllnad/tidsfördriv. Inte ens i närheten av "
hur bra som helst", om du frågar mig. Samma sak med
Lost. Minns att min farsa följde den slaviskt, och jag satt med honom ett par tillfällen utan att känna någon som helst dragning till den serien.
Band of Brothers och
The Pacific... tja... får bara känslan av krig, med fokus på amerikansk millitär. Det lockar inte mig.
Sherlock är väl typ helt OK som medioker underhållning. Jag har sett spridda avsnitt. Kanske 6/10 i betyg från mig.
Black Mirror har några avsnitt som är bra, medan andra avsnitt är sega eller på annat sätt ointressanta. Överlag har det varit lite för splittrat för att serien som helhet är annat än "helt ok" men inte mer.
Citat:
Ja, listan kan göras låååång.
Några månader sen, i en liknande diskussion, så var det flera som tipsade om
ZeroZeroZero, och många hyllade den. Jag såg precis klart den. Den var väl.... typ, helt OK. Men långt ifrån
Breaking Bad. Och en mängd andra tips har visat sig vara... sådär... T.ex
Rellik,
Trapped,
Mindhunter och
Designated Survivor är andra serier som andra sagt var bra, som jag bara tyckte var halvbra på sin höjd.
Just nu så är min lista på potentiella serier att utvärdera ganska kort. I princip är det bara dessa:
- Justified
- Yellowstone
- Marcella
- Suburra
- Americans
- Chernobyl
(Folk har även försökt få mig intresserad av
The Night Manager och
Homeland. Men jag är väldigt tveksam... kanske ger jag dom en chans om jag skulle vara ovanligt uttråkad och rastlös någon dag...)
Så även om de allihopa skulle vara klockrena (jag är skeptisk dock), så skulle den totala listan över serier som jag tycker är jättebra, fortfarande vara väldigt kort. Men om du har en "
låååång" lista så kanske du kan dela med dig av hela den? Kanske finns det trots allt några fler guldklimpar som jag har missat.