2021-05-16, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Jepp. Och innan streamingtjänster kunde känslan av saknad komma. Som när jag såg klart Sopranos.
Men inte nu, med dagens utbud. Nu är det bara att börja med nya doser. Ibland blir det fulknark men förvånansvärt ofta kommer ny dos dopamin kort efter jag sett klart en bra serie. Nu följer jag två bra miniserier.

Problemet, enligt mig, är att det finns på tok för få bra serier. Merparten av de serier jag sett har varit mediokra som bäst. Och då har jag ändå ratat en massa utifrån beskrivningar, recensioner och trailers, och verkligen försökt att hitta guldklimparna.
Citera
2021-05-16, 14:18
Medlem
RandyWalkers avatar
Jag vill dock slå ett slag för det bitterljuva

Tänker på Jason Lee i Vanilla Sky ’without the bitter the sweet aint as sweet’

Robin of sherwood är lätt den bästa gestaltningen av Robin Hood. Den har dock minst två otroligt tragiska bitar o det deppiga är förvisso jobbigt men det finns nåt mer. Hopp, nåt öppet liksom

Flera serier liksom filmer är jobbiga i det att de tar slut men det finns precis som med livet på jorden nåt vackert med det
Citera
2021-05-16, 14:23
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av standardpapper
Problemet, enligt mig, är att det finns på tok för få bra serier. Merparten av de serier jag sett har varit mediokra som bäst. Och då har jag ändå ratat en massa utifrån beskrivningar, recensioner och trailers, och verkligen försökt att hitta guldklimparna.

Utbudet är gigantisk men det finns många serier som passar mig i alla fall.
Fan, på 90-talet blev det massa burkskrattskomedier som jag såg mest för det torftiga utbudets skull. Följde till och med smörserien Lilla Huset på Prärien och sista avsnittet väckte ingen sorg i mig.
Citera
2021-05-16, 15:48
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinn
Ja visst är allt kemi, men inte så enkelt som du beskrev eftersom en ny riktigt bra serie då hade fungerar som ersättning, vilket det inte gör.
För att du inte knyter an till personerna lika bra eller på samma sätt.
Citera
2021-05-16, 16:42
Medlem
Citat:
Utbudet är gigantisk men det finns många serier som passar mig i alla fall.

Jag tycker det är på tok för få högkvalitativa serier i kaliber och stil (mörk realism, typ?) med dom jag nämnde tidigare (Breaking Bad, Narcos, House of Cards, Fargo...). Men tips emottages tacksamt! De enda jag har på min lista att kolla in, som jag inte hunnit ännu, är Zerozerozero, Suburra och eventuellt The Americans.
Citera
2021-05-16, 17:48
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Jag tycker det är på tok för få högkvalitativa serier i kaliber och stil (mörk realism, typ?) med dom jag nämnde tidigare (Breaking Bad, Narcos, House of Cards, Fargo...). Men tips emottages tacksamt! De enda jag har på min lista att kolla in, som jag inte hunnit ännu, är Zerozerozero, Suburra och eventuellt The Americans.

Har sett ungefär halva första säsongen av Suburra och tagit en paus. Serien är ok men trodde den skulle vara bättre, kanske lyfter den senare.

Några serier jag gillar i mörk och realistisk stil: Mindhunter, The Serpent, Unorthodox, Fauda och The Night of.
Sen är första säsongen av True Detective guld. Och det blir väl ofta så att serier, även sådana med fristående säsonger, sällan håller samma höga kvalité från början till slut.

Två serier jag precis börjat kollat på är Escape at Dannemora (rymma från fängelse-miniserie) och Quarry (vietnamnsnubbe som återvänder hem efter att ha tjänstgjort i kriget två gånger)
Bägge serier verkar vara riktigt feta.
Och miniserier som de är minimerar kanske "risken" för saknad av att ha sett en bra serie då jag antar att man inte blir "tjenis" med karaktärerna på samma sätt som en serie med sju säsonger. För att inte gå för offtopic
Citera
2021-05-16, 21:57
Medlem
Citat:
Har sett ungefär halva första säsongen av Suburra och tagit en paus. Serien är ok men trodde den skulle vara bättre, kanske lyfter den senare.

ok. Hur skulle du jämföra den med Gomorrah t.ex? För på ett sätt kändes Gomorrah "skönare" än Sopranos t.om.

Citat:
Några serier jag gillar i mörk och realistisk stil: Mindhunter, The Serpent, Unorthodox, Fauda och The Night of.

Mindhunter minns jag att jag började titta på. Men sen glömde jag bort den helt. Det är oftast ett tecken på att den inte var min stil. Eller den kanske bara är seg i starten?

The Serpent har legat på min netflix-lista ett tag nu. Kollade trailern mer ordentligt nu, och den verkar helt klart intressant. Tack!

Unorthodox verkar välgjord, men av trailern fick jag en känsla av att merparten av det "mörka" är kopplat till religon, och jag fick nog mer än nog av det från The Handmaid's Tale. Jag föredrar mörk crime, tror jag.

Fauda... tja... Jag fick ingen direkt känsla alls av trailern, lite som en standard amerikansk action rulle, fast i mellanösterntappning. Lägger den i "kanske" högen.

The Night of hamnar nog också i "kanske" högen, eller att jag får leta fram någon bättre trailer eller recenssion. För den trailer jag såg gav visserligen en bra känsla, men inte så mycket matnyttigt. Jag vill veta mer innan jag bestämmer mig, helt enkelt.

Citat:
Sen är första säsongen av True Detective guld. Och det blir väl ofta så att serier, även sådana med fristående säsonger, sällan håller samma höga kvalité från början till slut.

Ja, första säsongen av True Detective var rätt bra. Sen katastrof i säsong två... Jag slutade titta efter två avsnitt eller nått. Och det kanske är ovanligt med serier som håller hög kvalité hela vägen, men det är i grunden enbart dom jag är intresserad utav.

Citat:
Och miniserier som de är minimerar kanske "risken" för saknad av att ha sett en bra serie då jag antar att man inte blir "tjenis" med karaktärerna på samma sätt som en serie med sju säsonger. För att inte gå för offtopic

Fast jag vill ju bli "beroende" av en serie! Det är så jäkla najs känsla av att ha hittat en riktigt bra serie. Och då vill jag ju att den känslan ska fortsätta så länge som möjligt. Och jag älskar att kunna frossa i en serie utan att känna "shit... den tar ju slut snart". Flera av mina topp-serier var långa, och dom som inte var det önskade jag att dom var.
Citera
2021-05-17, 10:18
Medlem
Citat:

Va? Det finns ju hur många bra som helst, såvida man inte är EXTREMT kräsen, som exempelvis:

• True Detective
• The Expanse
• Breaking bad
• Game of Thrones
• The Shield
• Sopranos
• Dexter
• Lost
• Band of Brothers + The Pacific
• Sherlock
• Narcos
• Black Mirror

Ja, listan kan göras låååång.
Citera
2021-05-17, 10:26
Medlem
Ghastens avatar
Inte blödig men tycker det är trist när en favoritserie lägger ner. Bästa är när dom vet att den ska läggas ner då får man ett avslut. Men tristaste med en bra Cliff hanger sen lägger dom ner och man aldrig får reda på vad som skulle hända
Citera
2021-05-17, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88
Jag är EXTREMT blödig när det kommer till avslut av serier som jag har följt i flera år där jag verkligen har fäst mig vid karaktärerna, jag är en 32 årig man och bölar på riktigt som en bebis, det känns lite som att jag har blivit dumpad. Är jag ensam om detta här?

Första gången jag kände lite vemodig var efter att Family Ties slutat första gången jag såg det. Det blir alltid lite vemodigt. Har man dessutom plöjt en serie i varje dag i flera veckor så blir det en tomhet.
Citera
2021-05-17, 10:57
Medlem
f30malmos avatar
Jag gråter kanske inte, men jag känner en stark känsla av inre tomhet och meningslöshet. Kanske lite smått tragiskt när serier blivit meningen med livet.
Citera
2021-05-17, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88
Jag är EXTREMT blödig när det kommer till avslut av serier som jag har följt i flera år där jag verkligen har fäst mig vid karaktärerna, jag är en 32 årig man och bölar på riktigt som en bebis, det känns lite som att jag har blivit dumpad. Är jag ensam om detta här?

Du får sluta kolla färdigt serierna spara sista avsnitten som skatt du kan gå och tänka på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in