2021-05-15, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Nja får 5k av farsan varje månad. Men behöver dom egentligen inte. Men klagar lite på ekonomin i ibland så att han inte får för sig att sluta skicka pengarna. Han hjälpte också till att betala halva bilen när jag köpte en ny i våras. Är 38 så kanske ok när man fortfarande är relativt ung. Sen tror jag att han känner lite att det kyänyter an oss. Känner väl på sig att det inte blir så mycket besök om han slutat med detta

Inge fel på det - allt är relativt - men hur gott ställt har dina föräldrar?

Hur stort kapital har dom?

O hur mycket sparar dom per månad?

Om inte så mycket - ditt framtida arv kanske månadsvis går till dig nu o det blir inget
arv värt pengarna
Citera
2021-05-15, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Om familjen är välbeställd, varför inte?
Om de har pengar över och vill ge dottern de pengarna så hon kan bo bra, varför inte? *

Jag hjälper min förälder ekonomiskt, varför inte? Kan jag bidra med lite ”guldkant” eller bättre boende till en i familjen så är väl det enbart positivt?

* vet dom som äger hyreshus/hyreshusdynasti - de har gett barnen ett väldigt bra o bekvämt liv
ink bostäder - sen har de gett barnena andelar i hyreshusen så de kan jobba hur litet eller mycket
de vill o med vad de gillar - är detta att få/ta emot/begära pengar från föräldrar?
Citera
2021-05-15, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Kommer från en relativt finansiellt ordnad familj där familjen ägt och drivit ett antal lönsamma livsmedelsbutiker samtidigt så mina föräldrar har alltid haft pengar. Själv aldrig varit intresserad av att arbeta för att bli rik, jag har alltid varit mer än nöjd om jag kan betala mina räkningar och kanske lägga en liten slant på någon hobby eller last, så jag har arbetat inom vården hela livet efter min militärtjänst... Poängen är att jag haft lyxen att inte behöva oroa mig för någon större finansiell katastrof, jag kan alltid låna av mina föräldrar. Men jag har aldrig fått något gratis och har aldrig heller velat det efter att jag flyttat hemifrån som ungdom. Allt jag har behövt låna har varit just det.

aha - ica-handlare - blir man inte mångmiljonär som ica-handlare är man toootaaaltt misslyckad
som affärsman - varför hänger du inte på själv du borde kunna branschen

Har själv fått en del - 50% av bil o lite annat - men föräldrarna var snåla o sparsamma så
det hade inte gått att tigga pengar till löpande utgifter - men visst skulle jag velat köpa nån
viss aktie för 25-30,000 o de trodde på den skulle jag nog kunnat få det - men skulle jag sen
sälja dessa aktier o förbruka pengarna eller köpa bil skulle det inte bli några mer pengar
Senast redigerad av SisterJones 2021-05-15 kl. 19:40.
Citera
2021-05-15, 19:50
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
aha - ica-handlare - blir man inte mångmiljonär som ica-handlare är man toootaaaltt misslyckad
som affärsman - varför hänger du inte på själv du borde kunna branschen

Har själv fått en del - 50% av bil o lite annat - men föräldrarna var snåla o sparsamma så
det hade inte gått att tigga pengar till löpande utgifter - men visst skulle jag velat köpa nån
viss aktie för 25-30,000 o de trodde på den skulle jag nog kunnat få det - men skulle jag sen
sälja dessa aktier o förbruka pengarna eller köpa bil skulle det inte bli några mer pengar
Nej inte ICA-handlare, detta var mellan -82 till en bit in på 2000-talet, när man kunde vara annan typ av handlare och ändå tjäna pengar. Idag är allt sålt och min far som är inofficiellt pensionär driver ett litet kortföretag utan anställda så han har tid att vara med familj och barnbarn.

Och som jag sa, hade jag varit intresserad av extrema arbetstider och 3 hjärtattacker hade jag tagit över mina föräldrars ansvar och förmodligen tjänat bra mycket mer än jag gör idag. Men jag värderar min tid för mycket och pengar för lite för det.
Citera
2021-05-15, 19:53
Skulle nog inte klarat av att köpa min lägenhet eller göra alla renoveringar ( eller jo skulle haft pengarna till renoveringarna men skulle varit betydligt fattigare efteråt) ja jag betalar av varenda krona de har lånat ut till mig för både köp av lägenhet och renoveringar .

Men om man bortser från det så klarar jag mig helt själv , betalt alla mina möbler själv , hyra , räntor , räkningar , semestrar etc .
Citera
2021-05-15, 20:53
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Med samma yrke som din far - varför har det inte gått bra för honom

alt

varför har det inte gått dåligt för dig

(blev papzen rik genom skattekonkurs o gav pengarna till dig?)

Olika generationer helt enkelt.

Hans vision. Köp in billigt material, arbeta snabbt. Gör ett okej jobb..

Min vision. Satsa på bästa möjliga material. Arbeta noga. Gör ett toppjobb.

resultatet blev för hans del: många jobb som behövde göras om, vilket kostade företaget pengar.. bara utgifter och tid som kunde användas för att generera inkomster.

för min skull är det väldigt nöjda kunder.. stor efterfrågan på mina tjänster vilket gör att jag kan driva upp priserna och sällan har backjobb.. detta innebär mer än 100% mer klirr i min kassa än vad han lyckades med.

Och ja han kursade men lämnade mig inte en krona, jag investerade i utrustning, och tog över en del av kunderna som visste att jag tänkte annorlunda. Därifrån byggde jag en ny grund som visade sig vara väldigt stabil.
Citera
2021-05-16, 01:29
Medlem
whoisducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
pratade med en dam i 50 årsåldern för ca 15 år sen ,hon sa att hon fick pengar av sina föräldrar för att klara hyran mm, hon bodde i en ganska dyr nyproducerad bo rätt , jag frågade henne om hon inte skulle sälja den ock flytta in i en billig hyres men hon sa hon trivdes /bodde bra som det var
hur många år efter man flyttat hemifrån kan man kräva ekonomisk hjälp av sina föräldrar ?

Har legat med någon galen feminist vars pappa betalade allting. Bilen var en fin ny Volvo, hon betalade inte hyran på lägenheten, den var köpt av farsan också. Hon pluggade. Galen jävla människa, riktigt rutten egentligen. Sedan predikar över hur illa män och Sverigedemokrater är, enligt hon själv så sitter hon på rätt värderingar.
Citera
2021-05-16, 01:31
Medlem
Ozgoods avatar
Uppvuxen med skilda föräldrar. Farsan alkis och skuldsatt och morsan är idag sjukpensionär.
Så att be om pengar har liksom aldrig varit ett alternativ.
Mitt mål i livet har varit att aldrig hamna där mina föräldrar är idag.
Citera
2021-05-16, 11:42
Medlem
kan tillägga att den här kärringen var lite konstig på flera sätt ,jag drev lite med henne då blev hon väldigt sur än i dag när jag ser henne på stan blänger hon ilsket på mig
kan tillägga att hon nog var smart lägenheten har nog ökat i värde från 200 till 1200 tusen
Senast redigerad av diseledvin 2021-05-16 kl. 11:44.
Citera
2021-05-16, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det finns ju en hel del väldigt rika familjer i landet... rikare än kungafamiljen, de är förhållandevis medelklass...

Hur kan du få en kungafamilj till medelklass?
Citera
2021-05-16, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arallaupptagna
Hur kan du få en kungafamilj till medelklass?

Hehe... fattiglappar...
Citera
2021-05-16, 20:42
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
pratade med en dam i 50 årsåldern för ca 15 år sen ,hon sa att hon fick pengar av sina föräldrar för att klara hyran mm, hon bodde i en ganska dyr nyproducerad bo rätt , jag frågade henne om hon inte skulle sälja den ock flytta in i en billig hyres men hon sa hon trivdes /bodde bra som det var
hur många år efter man flyttat hemifrån kan man kräva ekonomisk hjälp av sina föräldrar ?

Jag känner en släkting som är närmare 40 år gammal med familj+barn.
Han har blivit så curlad att farsan måste fortfarande sponsra honom.

Det är mycket vanligt att föräldrarna hjälper till ekonomiskt i Stockholm allafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in