Citat:
Ursprungligen postat av
Martensite
Om vi tänker oss ett gängkrig i t.ex. en förort eller en svensk medelstor stad. På ena sidan står ett MC-gäng t.ex. Hells Angels eller Bandidos. PÅ andra sidan står ett gäng med kriminella förortsgangsters t.ex. Shottaz eller Dödspatrullen. Vem skulle vinna ett sådant gängkrig om man antar att gängen har lika många medlemmar? Vilka har störst tillgång till vapen o.s.v.? Vilka är mest villiga att döda för gängets skull? Kan tillgången på motorcyklar vara en fördel för MC-gänget?
Hmm. Jag tror att MC-gänget skulle vinna, förutsatt att de brydde sig om ett sådant krig, vilket jag inte tror att de skulle göra. Jag föreställer mig att kriminella MC-gäng är mest intresserade av att dra in pengar och har svårt att tro att de skulle prioritera att försvara mark så att säga. Varför skulle de bry sig om nån parkeringsplats i Angered eller liknande? Förortsgäng är mer bundna till en plats och kanske bryr sig mer om "ära" och "heder" också än random kriminell biker.
Anledningen till att jag tror att MC-gänget skulle radera förortsgänget, om de engagerade sig och det fanns lika många medlemmar i båda grupperingarna, är att jag föreställer mig att de är bättre organiserade. De skulle i alla fall inte skicka påtända 14-åringar att göra skitjobbet och om de var engagerade skulle de förmodligen prioritera att vara mer effektiva framför att spränga en tom trappuppgång i taget för att skrämmas.