Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-05-29, 00:57
  #1
Medlem
SvaMp_s avatar
Jo har precis införskaffat en gammal mac g4, kör os 9.2 på den. Försöker instellera några program och alla motsvarande "exe" filer heter nu .dmg. Det som dock skiljer dem från vanliga exe filer i windows är att ingenting installeras när jag dubbelklickar på dem, får ist upp en html sida full med konstiga tecken (ni har säkert stött på det själva).

Vad jag helt enkelt undrar är hur fean man installerar program på mac? Säkert en extremt korkad fråga men vad ska man göra...

Kan passa på att ställa en annan fråga samtidigt, hur copy pastar man i mac? ctrl c, ctrl v funkar ju tydligen inte...
Citera
2006-05-29, 01:00
  #2
Medlem
systems avatar
.dmg = skivavbild

Du öppnar filen och hittar där ett program.
Flytta programmet till din programmapp.
Släng dmg-filen (mata ut, precis som en CD).

Vad är det för html du fått fram? Låter helskumt.


Frågan är inte korkad. Det du beskriver är det första som nya Mac-användare undrar.
Citera
2006-05-29, 01:07
  #3
Medlem
marcarolos avatar
dmg motsvarar en .img file. Det som ska hända är att du får upp en virtuell disk som innehåller ett installationsprogram eller liknande. Om jag inte minns fel så fungerar .dmg bara i OSX och det borde förklara de konstiga tecknen. Antagligen öppnas den som en textfil istället.
Varför köra os 9.2 på den? Kör OSX så borde allt fungera.
copy/paste (och de flesta kommandon) i mac är som i PC men du ska använda tangenten med äpplet på istället för ctrl.
Citera
2006-05-29, 01:11
  #4
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
dmg motsvarar en .img file. Det som ska hända är att du får upp en virtuell disk som innehåller ett installationsprogram eller liknande. Om jag inte minns fel så fungerar .dmg bara i OSX och det borde förklara de konstiga tecknen. Antagligen öppnas den som en textfil istället.
Varför köra os 9.2 på den? Kör OSX så borde allt fungera.
copy/paste (och de flesta kommandon) i mac är som i PC men du ska använda tangenten med äpplet på istället för ctrl.

Bra svar. Jag missade att h*n körde 9.2.
Citera
2006-05-29, 01:27
  #5
Medlem
Rauzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Bra svar. Jag missade att h*n körde 9.2.
Det fanns disk images i äldre Mac OS också, vill jag minnas.
Har för mig att man kunde mounta/öppna dom med gamla goda Stuffit Expander.
Fast frågan är vad det hjälper eftersom han ändå inte kommer kunna installera programmet

Installera Mac OS X som dom säger.
Citera
2006-05-29, 11:03
  #6
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rauz
Det fanns disk images i äldre Mac OS också, vill jag minnas.
Har för mig att man kunde mounta/öppna dom med gamla goda Stuffit Expander.
Fast frågan är vad det hjälper eftersom han ändå inte kommer kunna installera programmet

Installera Mac OS X som dom säger.

Jo, men dom hette .img - .dmg fungerar bara med OSX
http://en.wikipedia.org/wiki/.dmg
Citera
2006-05-29, 11:04
  #7
Medlem
SvaMp_s avatar
Os X, är det version 10.x alltså? drar ner denna: Mac OS X 10.4 CD version.zip från Http://isohunt.com/torrents.php?ihq=...+X&ext=&op=and. Min burk e på 800mhz och 512ram, läser inte dvd.

Är det bara att bränna ner och stoppa in i cd läsaren, ställa om i bios så den går på cd:n först (en annan fråga, hur kommer man åt bios i mac?), och köra på eller är det annorlunda? Hoppas ni orkar svara på alla mina frågor.
Citera
2006-05-31, 13:01
  #8
Medlem
SvaMp_s avatar
Har dragit ner os 10.4 nu men problemet är att filerna är i just .dmg format...

Liksom hur fungerar det? Säg att jag formaterar datorn, och kör in de tre skivrna som den består av, hur ska den då kunna installera dessa om dn just i dagsläget inte klarar .dmg filer?
Citera
2006-05-31, 13:43
  #9
Medlem
Knarkads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Har dragit ner os 10.4 nu men problemet är att filerna är i just .dmg format...

Liksom hur fungerar det? Säg att jag formaterar datorn, och kör in de tre skivrna som den består av, hur ska den då kunna installera dessa om dn just i dagsläget inte klarar .dmg filer?
Låter konstigt att inte .dmg filer fungerar för dig då det är Macs egna skivavbildningsprogram som ska mounta filerna. Vet inte hur det går men prova att öppna i StuffIt Expander som antagligen går att hämta på www.versiontracker.com . Hade själv en G4 med Mac OS X innan jag skaffade G5an, men .dmg ska fungera fint att mounta i äldre versioner av Mac OS.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback