2021-05-10, 14:39
Moderator
Maviels avatar
Där är väl två bitar i det här...

Om du inte vill bli gravid, ta dig till en barnmorska omgående och få satt in en spiral. Om han är så kontrollerande som du säger så kommer han antagligen att antingen hindra dig ta p piller eller fiffla med dem. Ta tillbaka makten över din egen kropp.

Börja prata med någon. Det finns terapeut via mindler om det nu är så att han kontrollerar vart du går.

På sikt behöver du lämna denna mannen - jag har full förståelse för att du känner att du inte har någon annan utväg här och nu - men det har du. Han har heller inga möjligheter att helt ta ifrån dig ditt barn, men han kan säkerligen djävlas en del med dig. I syfte att kontrollera.

Stor kram.
Citera
2021-05-10, 14:40
Medlem
Det är klart du ska skaffa ett barn till med honom! I bästa fall så räddar du förhållandet. I värsta fall så har ni ju alltid 2 barn att dela på om det är så att du skulle lämna honom. Win win.
Citera
2021-05-10, 14:46
Medlem
P-piller?
Citera
2021-05-10, 14:57
Medlem
neuron-drones avatar
Fy vilket kräk din kille är. Jag förstår att du är rädd för att lämna honom om du riskerar att bli av med hela vårdnaden. Måste kännas bättre att ha kräket i huset men samtidigt ha viss koll på barnet.

Så håller med, fixa spiral medan du gör upp en plan.

Sedan säg till honom att du fått veta att det kan bli svårt att bli gravid, men om du säger att det är omöjligt kanske han börjar tvivla. Han får inte komma på dig med en lögn. Då blir han livsfarlig. Ska du ljuga måste du vara trovärdig. Man kan få myom av tidigare graviditet och dessa kan försvåra ny graviditet. Man tror att kejsarsnitt eventuellt kan öka risken för myom. Så detta kanske är vad du fått?

Om han är övervakande så surfa vissa saker i incognito mode så han inte kan läsa din sökhistorik. Läs på noggrant om de problem du säger att du har.

Sedan tycker jag du ska samla allt när han varit hotfull mot dig. Har du tillräckligt med bevis så tror jag absolut inte att han kommer få se ert barn igen om det blir skilsmässa. Men var noga med att han inte hittar det.

Jag tror att du måste vara livrädd om du bor i Norge och skriver på Flashback för att han inte ska av misstag hitta ditt inlägg..... Fy fan.
Citera
2021-05-10, 15:04
Medlem
He's a narcissist. He will never change. Take your kid and run. And record him threatening you for evidence
Citera
2021-05-10, 16:00
Medlem
Ser att många rekommenderat spiral. Talar av egen erfarenhet nu och jag har vid samlag känt av spiralen. Bara så du är medveten om det. Olika sorters p-piller är nog att föredra men då är problemet att hålla pillerkartorna gömda.

Men det bästa rådet är nog att lämna honom.
Citera
2021-05-10, 16:00
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Du menar att när ni träffades visade han inga tendenser att vara kontrollerande, upptagen i sig själv och tyckte om sitt arbete? Allt detta bara -poff- kom från ingenstans?

Jag kan svara utifrån min egen situation som urartade på samma sätt som TS: Nej, det kommer varken direkt eller "poff". Det kommer smygande med en liten landvinning från partnerns sida per tillfälle. Då 100 saker gåtts igenom under lång tid och reglerna för dessa har satts så inser man plötsligt att man är lurad medan det under tiden kunde verka som tillfälligheter, en dålig dag eller tillfällig instabilitet. Det är ungefär samma förlopp som personer beskriver då de fastnar i en sekt.

I mitt fall så var partnern snarare en dröm under de första åren. Han var motsatsen till kontrollerande, svartsjuk och aggressiv. Efter att vi fick barn ändrades det i ganska rask takt. Det var som att den ökade pressen från att vara förälder samt känslan av tt jag nu var fast med honom fick honom att släppa allt han visste om hur man beter sig. Det började redan komma rejäla varningstecken under graviditeten men det blev värre efter födelsen. Han slog mig första gången redan 4-5 månader efter att sonen var född.

Det där är inte bara dömande utan även naivt som fan. Tror du att någon skulle stanna om det var tydligt från start att det kommer gå åt helvete?

Jag fick hjälp av Stödcentrum på kommunen att lämna. Jag tycker att TS ska ta kontakt med liknande instans i sin kommun (det finns på alla orter, kopplat till socialtjänsten) och be om att få komma på stödsamtal. Jag var redo att lämna först ett år efter stödsamtal. Jag fick då låna en liten lägenhet via dem under första månaderna tills jag kunde hitta eget boende. Vi har idag 50/50 vårdnad och det går bra. Alla katastroftankar jag hade innan jag lämnade har visat sig oriktiga. Det var det bästa jag gjort.
Citera
2021-05-10, 17:23
Medlem
blobben!!!s avatar
Han hotar dig med att han vill träffa sitt eget barn hälften av tiden? Ett hot? Feminismen har helt förstört hjärnorna på folk. Ett barn har två föräldrar!

Det låter snarare som att TS är en förvuxen tonsårstjej som vill ha bekräftelse. Finns inget i din berättelse som gör att mannen är någon ond skurk. Det är ju tråkigt att din gubbe jobbar mycket och försörjer dig. Hade du tänkt gå på bidrag annars? Är han kontrollerande, eller är det typiskt tjafs om vem som skall göra ditt och datt?

Hittills är den enda skurken i det här dramat TS som försöker ljuga och manipulera sin partner. Bara för att TS är en kvinna så är hon inte ett offer.
Citera
2021-05-10, 17:34
Medlem
Majasmokers avatar
Pjaa, väljer man en idiot & sen inte lämnar så....

Gå & sterilisera dig då. Det har jag gjort. Mycket effektiv metod.
Citera
2021-05-10, 17:56
Medlem
P-spruta! Syns inte, känns inte. Behöver inte förvaras något hemma som kan hittas. Fås hos bm, snabbt och smidigt.

Men seriöst, lämna den människan. Du klarar dig bättre utan honom.
Citera
2021-05-10, 18:18
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Jag kan svara utifrån min egen situation som urartade på samma sätt som TS: Nej, det kommer varken direkt eller "poff". Det kommer smygande med en liten landvinning från partnerns sida per tillfälle. Då 100 saker gåtts igenom under lång tid och reglerna för dessa har satts så inser man plötsligt att man är lurad medan det under tiden kunde verka som tillfälligheter, en dålig dag eller tillfällig instabilitet. Det är ungefär samma förlopp som personer beskriver då de fastnar i en sekt.

I mitt fall så var partnern snarare en dröm under de första åren. Han var motsatsen till kontrollerande, svartsjuk och aggressiv. Efter att vi fick barn ändrades det i ganska rask takt. Det var som att den ökade pressen från att vara förälder samt känslan av tt jag nu var fast med honom fick honom att släppa allt han visste om hur man beter sig. Det började redan komma rejäla varningstecken under graviditeten men det blev värre efter födelsen. Han slog mig första gången redan 4-5 månader efter att sonen var född.

Det där är inte bara dömande utan även naivt som fan. Tror du att någon skulle stanna om det var tydligt från start att det kommer gå åt helvete?

Jag fick hjälp av Stödcentrum på kommunen att lämna. Jag tycker att TS ska ta kontakt med liknande instans i sin kommun (det finns på alla orter, kopplat till socialtjänsten) och be om att få komma på stödsamtal. Jag var redo att lämna först ett år efter stödsamtal. Jag fick då låna en liten lägenhet via dem under första månaderna tills jag kunde hitta eget boende. Vi har idag 50/50 vårdnad och det går bra. Alla katastroftankar jag hade innan jag lämnade har visat sig oriktiga. Det var det bästa jag gjort.

Jag förstår och jag har bevittnat liknande situationer tidigare.
Jag förstår även att detta är din sanning och att du vill upphöja den till absolut sanning.
Jag tänker tyvärr inte gå dig till mötes där du framhäver dig själv som ett ovetandes offer utan ansvar.

För det första så är människor inte Dr jekyll and Mr hyde. Du föll för den här snubben för hade egenskaper du gillade. Även om han inte var fullt utblommad kontrollfreak så fanns tendenserna där från börja. För att bibehålla din självbild som ett offer utan ansvar förstår jag om du vill fortsätta förneka detta. Jag kommer tyvärr inte ändra min uppfattning för det.

För det andra undrar jag vad som triggade igång hans utblomning till kontrollfreak. Du lämnar lite att förtälja och det är inte rimligt av mig att spekulera fritt baserat på andras relationer. Frågan är dock om du kommer våga avslöja något som riskerar göra att du delvis hålls ansvarig för omständigheterna? Troligen inte. Vi lämnar det helt enkelt höljt i dunkel där jag bibehåller min statistiska uppfattning om dig och orsakerna.

Och på din fråga "Tror du att någon skulle stanna om det var tydligt från start att det kommer gå åt helvete? " svarar jag: ja. 1000 gånger ja. Att du försöker vara lustig genom att ställa frågan retoriskt vittnar om din naivitet inför kvinnor, eller människor överlag för den delen. Men det är inte helt oväntat, det stämmer in på din självbild som ett offer utan ansvar.

Men för all del, kalla mig naiv om det är vad som krävs för att bibehålla din geocentriska världsbild.
Citera
2021-05-10, 18:23
Medlem
Pungpuckels avatar
Han vill ha barn för att kunna kontrollera dig bättre, dubbla lås så att säga.
Men som andra skriver, diskreta preventivmedel? Kör in en spiral, ta någon spruta eller piller.

Dessutom kan han inte kräva 50% vårdnad, det är ingen ägodel.
Barnets bästa avgörs i familjerätten.

Men du verkar ju bara vilja ha honom som försörjare, är inte det lite fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in