• 4
  • 5
2021-05-16, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sussiy91
Hej. Jag har en problem som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med. Jag har ett barn med min sambo och är praktiskt taget ensamstående mor. Han arbetar mycket, är bara interesserad i sig själv och är mycket kontrollerande. Han har flera gånger hotat att han kommer att ha 50% vård för vår son om jag lämnar honom. Jag tror inte att vår son kommer att ha det bra med honom ensam, så det är inte akuelt att lämna honom just nu. Nu är problemet att han absolut vill ha ett barn till. Jag har sagt flera gånger att jag inte vill ha det, men han vägrar att lyssna. Det kommer att finnas ett barn till, oavsett om jag vill eller inte.

Så jag tänker säga att jag inte kan få fler barn. Jag undrar därför om någon av er känner till forhållande som gör det svårt / omöjligt att få ett barn nummer 2?

Jag har försökt googla det här, men får bara up alla möjligheter man har för att bli gravid (IVF etc.). Jag hade ett kejsarsnitt med vår son, så kanske jag kan säga att detta har resulterade i skador som gör det svårt att bli gravid?

Jag vet att jag förmodligen borde ha varit stark och hanterat detta på ett annat sätt, men hur vårt förhållande är ser jag inget annat alternativ än att ljuga. Jag hoppas att ni inte bedömer mig (jugde me) för detta.

Jag är en norsk tjej, så jag är ledsen för min dåliga svenska!

Sätt in spiral eller ta p-sprutor.
Citera
2021-05-17, 21:44
Medlem
Citat:
Hej. Jag har en problem som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med. Jag har ett barn med min sambo och är praktiskt taget ensamstående mor. Han arbetar mycket, är bara interesserad i sig själv och är mycket kontrollerande. Han har flera gånger hotat att han kommer att ha 50% vård för vår son om jag lämnar honom. Jag tror inte att vår son kommer att ha det bra med honom ensam, så det är inte akuelt att lämna honom just nu. Nu är problemet att han absolut vill ha ett barn till. Jag har sagt flera gånger att jag inte vill ha det, men han vägrar att lyssna. Det kommer att finnas ett barn till, oavsett om jag vill eller inte.

Så jag tänker säga att jag inte kan få fler barn. Jag undrar därför om någon av er känner till forhållande som gör det svårt / omöjligt att få ett barn nummer 2?

Jag har försökt googla det här, men får bara up alla möjligheter man har för att bli gravid (IVF etc.). Jag hade ett kejsarsnitt med vår son, så kanske jag kan säga att detta har resulterade i skador som gör det svårt att bli gravid?

Jag vet att jag förmodligen borde ha varit stark och hanterat detta på ett annat sätt, men hur vårt förhållande är ser jag inget annat alternativ än att ljuga. Jag hoppas att ni inte bedömer mig (jugde me) för detta.
J
Jag är en norsk tjej, så jag är ledsen för min dåliga svenska!

Till att börja med, din svenska är imponerande bra. Sen blir jag väldigt kluven då jag läser din trådstart. Han vill ha ett barn till, men han är inte närvarande som far. Varför? Vill han spendera mer tid med ert barn? Vad har han för skäl till att skaffa ett barn till?

Låter som om ni skulle behöva en professionell rådgivare. Om han vill ha fler barn får han ställa upp på det.

Men sen - om ni skulle komma överens, kan inte säga annat än att om det blev jobbigt med att få det första barnet så blev allt enklare med det andra. De hade varandra att leka med, det blev en balans. Så två barn som en företeelse kan jag bara säga att jag har goda erfarenheter av.

Men då du känner som du gör för din partner som far - tveksamt
(För oss blev problemet - frugan tjatade sig blå för att få en trea. Men det stoppade jag. Två utmärkta barn är da shit. Med en partner man fungerar med.)
Citera
2021-05-18, 07:45
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Mitt ex hade förmodligen också beskrivit mig som "kontrollerande" om hon hade skrivit om mig i ett sådant här forum, och hon skulle (precis som TS) helst inte pratat om vad den kontrollen går ut på.
I mitt fall var det att jag hade bestämda uppfattningar, och inte gick att övertala. Jag ville inte ha barn. Jag tyckte att hon skulle betala hälften av räkningarna. Om jag inte ville åka till ett visst resmål, eller gå på en viss fest, så gjorde jag inte det.
Tyvärr upplever sig många "kontrollerade" av människor som inte går att manipulera eller övertala.
Så de som snackar om kvinnojouren här, tagga ner. VAD är det han har gjort egentligen? Det enda hot jag läser om här, det kommer från TS som tänker ta ifrån honom hans barn.
Citera
2021-05-18, 09:52
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Tack så mycket för alla fina svar - jag känner mig lite mindre ensam nu!

Bara för att klargöra lite:

Jag skulle ha lämnat honom direkt om det inte hade varit att vi hade ett barn. Han beter sig perfekt med andra, så chansen att vi var tvungna att dela vården 50/50 är stor. Han är inte en bra person och vill inte att min son ska vara ensam med honom. Jag kan inte ta chansen, så det är omöjligt att lämna honom just nu.

Jag har redan satt in en spiral. Problemet är att han kommer att undra varför jag inte blir gravid. Så då måste jag komma med en diagnos som gör att jag inte kan få barn och inte ska kunna fixas med IVF etc. Har ni några förslag på vad det kan vara? När jag googlar det hittar jag bara lösningar på fertilitetsproblem och har svårt att hitta sjukdomar som gör det så att jag inte kan bli gravid.

Återigen, tack så mycket för alla svar!

Och varför kan du inte lämna honom? Kom inte å säg att det är pga rädsla för då tycker jag synd om dej på riktigt som inte har ryggrad att lämna för ditt barns säkerhet (och ja jag kan vräka ur mej dessa saker, då jag har varit med om detta själv). Det är ditt barn du ska ha i fokus, men du vill inte lämna på grund av vadå? Ekonomiska biten?

Har du inget på honom så kommer du ha ett helvete att strida om enskild vårdnad då föräldrabalken är ganska stark i detta land, då barn har rätt till båda föräldrar lika mycket. Sen har du ingen bevis heller att ungen kommer ha det dåligt hos sin far. Det kommer du med behöva bevisa (vilket blir svårt när ni inte ens har testat). Sen är det bara att börja spara, för att driva detta i domstol kommer att kosta skjortan å vara långdraget. Se även till att inte han har nå skit på dej, för ni kommer att kasta skit på varandra fram å tillbaka när du börjar ta tag i denna procedur du påstår att du vill göra ändå.

Lycka till!
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in