Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-05-09, 12:23
  #1
Medlem
Har lite Bitcoin och funderar på förvaring. I nuläget har jag dom på en trezor cold storage.


Med det sagt vore det ju fint att ha dom på en mer centraliserad plattform med säkerhetsrutiner, försäkringar osv.


Med det sagt undrar jag hur ni förvarar era Bitcoin? Lägger ni de exempelvis på Kraken?



Om ni väljer cold storage, hur förvarar ni era backup-nycklar?
Citera
2021-05-09, 12:49
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealFtalkNY
Har lite Bitcoin och funderar på förvaring. I nuläget har jag dom på en trezor cold storage.


Med det sagt vore det ju fint att ha dom på en mer centraliserad plattform med säkerhetsrutiner, försäkringar osv.


Med det sagt undrar jag hur ni förvarar era Bitcoin? Lägger ni de exempelvis på Kraken?



Om ni väljer cold storage, hur förvarar ni era backup-nycklar?
jag tradear med binance och har mina pengar där. är det fel?
Citera
2021-05-09, 12:49
  #3
Medlem
fittslems avatar
Säkerhetsnycklarna är allt man behöver. Dom sparar jag ner på en fil och krypterar den hårt.
Sedan så lagrar jag dem i molnet och lokalt på olika diskar. Då dom ligger hårt krypterade så spelar det ingen roll om nån hittar filen. Lösenordet till avkrypteringen har jag memorerat i huvudet.

Då slipper jag oroa mig för om huset brinner ner eller liknande.

Spara på Exchange är dumt speciellt om det är en mindre okänd exchange, då nån annan har tillgång till dina nyklar. Rekomenderar inte att låta besparingarna ligga där om man nu inte planerar att sälja.
__________________
Senast redigerad av fittslem 2021-05-09 kl. 12:55.
Citera
2021-05-09, 13:26
  #4
Medlem
FemKiloGulds avatar
Förvarar mitt på Coinbase. Mest av praktiska skäl för har ett kreditkort kopplat till bitcoin kontot. I övrigt har jag egna nycklar i bt-core ifall jag vill äga dem helt och hållet själv.

Låter en liten summa ligga på mina privata nycklar.
Hittade nyligen 0.065 bitcoin som jag totalt glömt bort. Var värt typ 500kr 2013. Värt över 30 000 idag. Så det var ett ganska lyckat fynd
Citera
2021-05-09, 13:49
  #5
Medlem
se_där...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Då dom ligger hårt krypterade så spelar det ingen roll om nån hittar filen. Lösenordet till avkrypteringen har jag memorerat i huvudet.

Vad använder du för program för att kryptera dem?
Citera
2021-05-09, 13:51
  #6
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemKiloGuld
Förvarar mitt på Coinbase. Mest av praktiska skäl för har ett kreditkort kopplat till bitcoin kontot. I övrigt har jag egna nycklar i bt-core ifall jag vill äga dem helt och hållet själv.

Låter en liten summa ligga på mina privata nycklar.
Hittade nyligen 0.065 bitcoin som jag totalt glömt bort. Var värt typ 500kr 2013. Värt över 30 000 idag. Så det var ett ganska lyckat fynd

Grattis, ibland är det bra att råka "glömma" bort vad man har. Hade du vetat om dem för nått år sedan så hade du nog sålt av det vid en betydligt lägre summa än idag
Citera
2021-05-09, 13:55
  #7
Medlem
FemKiloGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Grattis, ibland är det bra att råka "glömma" bort vad man har. Hade du vetat om dem för nått år sedan så hade du nog sålt av det vid en betydligt lägre summa än idag
Ja definitivt. Det roliga var väl att jag hittade en annan summa på localbitcoins som gjorde att jag började leta frenetiskt efter växelpengar på alla konton jag har. Än så länge har jag bara hittat på mina privata nycklar. Har ett till coinbase-konto som jag använder till en API där jag vet att det förmodligen ligger lite coins(vet dock att jag tömde den för bara något år sedan, men kan ha trillat in lite mer). Så hoppas på några tusenlappar till

Om ungefär en kvart när jag fått tillgång till kontot igen vet jag om jag hittat ännu en förmögenhet
Citera
2021-05-09, 14:11
  #8
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Vad använder du för program för att kryptera dem?

Använder keepass, lightweight, gratis, open source och framförallt säkert
__________________
Senast redigerad av fittslem 2021-05-09 kl. 14:37.
Citera
2021-05-09, 14:29
  #9
Medlem
se_där...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Använder keypass, lightweight, gratis, open source och framförallt säkert
Keypass eller keepass?

Söker jag på keypass så får jag massa förslag om keepass.
Citera
2021-05-09, 14:31
  #10
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Keypass eller keepass?

Söker jag på keypass så får jag massa förslag om keepass.

Sorry skrev fel först, keepass är det https://keepass.info/
__________________
Senast redigerad av fittslem 2021-05-09 kl. 14:38.
Citera
2021-05-09, 14:46
  #11
Medlem
mystikernsmystiks avatar
Jag funderar på att köpa via avanza som certifikat, varför bör jag eller inte göra det?, vad ser ni som för och nackedlar med det?.

Min fördel är att det är superenkelt, smidigt, svenskt, och lätt att följa samt se marknaden.

Negativt är väl att du inte har riktiga bitcoin utan ett certifikat så du är bara med på spelet. fast funkar spelet så tycker jag inte att det spelar roll, samt att du måste köpa ett certifikat vilket är sjukt dyrt istället för att köpa 0.0001 BTC vilket kanske är en 100kronors sedel tex, så ser jag deft.
Citera
2021-05-09, 14:59
  #12
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystikernsmystik
Jag funderar på att köpa via avanza som certifikat, varför bör jag eller inte göra det?, vad ser ni som för och nackedlar med det?.

Min fördel är att det är superenkelt, smidigt, svenskt, och lätt att följa samt se marknaden.

Negativt är väl att du inte har riktiga bitcoin utan ett certifikat så du är bara med på spelet. fast funkar spelet så tycker jag inte att det spelar roll, samt att du måste köpa ett certifikat vilket är sjukt dyrt istället för att köpa 0.0001 BTC vilket kanske är en 100kronors sedel tex, så ser jag deft.

Du har helt rätt i att det är smidigt, lägger du det dessutom på ISK så slipper du hålla på att krångla med deklaration av skatt sen.

Nackdelen är dels att du inte kan sälja när du vill, enbart Måndag-Fredag under vanliga öppetider. Samt att du inte riktigt äger riktig valuta och måste betala högre avgifter.

Cert är bra om man inte pallar sätta sig in i hur det fungerar annars samt tänker långsiktigt. Helt enkelt bara vill investera smidigt och enkelt i crypto.
__________________
Senast redigerad av fittslem 2021-05-09 kl. 15:05.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback