Citat:
Ursprungligen postat av sanchez
jag har på sistone blivit mycket hockey intresserad.så jag har några frågor ang elitserien 2004-2005.när jag ser på laguppställningarna från elitserien 2004-2005 under NHL lockouten så såg ju modos lag riktigt bra.forsberg,näslund,systrarna sedin,weinhandl,tommy salo m.m..hur kommer det sig att dom inte vann SM-guld?
hade dom andra lagen mycket NHL stjärnor?
Att MODO inte vann SM-Guld beror på att många av NHL-spelarna inte riktigt lyckades så bra. Foppa var dålig i många matcher och Näslund var inte alls vad man förväntade sig. Det är en mycket stor omställning att gå från liten nordamerikansk rink till stor rink.
Här ser du vilka NHL-spelare Elitserielagen hade:
Brynäs: Kimmo Timmonen, Chris Phillips, Marc-Andre Bergeron, Tyler Arnason
Djurgården: Nils Ekman, Marcus Nilson, Mariusz Czerkawski, Daniel Tjärnqvist, Dan Boyle, Marty Turco, José Théodore
Frölunda: Samuel Påhlsson, Christian Bäckman, Daniel Alfredsson, Per-Johan Axelsson, Sami Salo
Färjestad: Zdeno Chara, Sheldon Souray, Marian Gaborik, Mike Comrie, Mike Johnson, Martin Gerber
HV 71: Mathias Tjärnqvist, Manny Malhotra, Anders Eriksson, Jonathan Cheechoo, Bryan McCabe, Brian Boucher
Linköping: Kristian Huselius, Brendan Morrison, Mike Knuble, Henrik Tallinder,
Luleå: Justin Williams, Tomas Holmström, Branko Radivojevic, Mattias Öhlund, Steve Staios, Manny Fernandez
Malmö: Pasi Nurminen, Brett McLean, Janne Niinimaa, Mark Mowers, Shawn McEachern, Radovan Somik, Richard Park
MODO: Mattias Weinhandl, Peter Forsberg, Daniel Sedin, Henrik Sedin, Markus Näslund, Adrian Aucoin, Bryan Muir, Frantisek Kaberle, Dan Hinote
Mora: Shawn Horcoff, Daniel Cleary, Marian Hossa, Marcel Hossa, Andreas Lilja
Södertälje: Dick Tärnström, Olli Jokinen, Scott Thornton, Kyle Calder, Niclas Hävelid, Todd White
Timrå: Henrik Zetterberg, Fredrik Modin, Aki Berg, Miikka Kiprusoff
Hoppas jag fick med alla.
Notera att HV 71, Brynäs och Malmö sa att man inte skulle satsa på att ha stora NHL-stjärnor i laget. Vad hände? De slutade tredje sist, näst sist och sist.
Mora hade hamnat i Kvalserien utan sina NHL-stjärnor.