• 1
  • 2
2021-05-08, 19:20
Medlem
sfrges avatar
Jag har funderat på hur polisen ser på denna sysselsättning.
Om jag klättrar på en byggnad som jag inte själv äger. Vilket brott kan jag dömas för?

Jag menar inte att bryta sig in nånstans eller förstöra nått utan att klättra på utsidan av en byggnad?
Citera
2021-05-08, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Om jag klättrar på en byggnad som jag inte själv äger. Vilket brott kan jag dömas för?

Jag menar inte att bryta sig in nånstans eller förstöra nått utan att klättra på utsidan av en byggnad?

Olaga intrång, det är ett bötesbrott.
Citera
2021-05-08, 19:35
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Olaga intrång, det är ett bötesbrott.

Intressant. Jag kollade upp vad "olaga intrång" betyder.
Det är om en person obehörigen intränger eller kvarstannar i en byggnad.

Poängtera "i en byggnad".
Om man klättrar på utsidan av en byggnad så är man ju inte innuti den. Man har ju faktiskt inte gjort intrång.
Citera
2021-05-08, 19:38
Medlem
Aldrig åkt dit i sverige men fick sitta några timmar på station utomlands, (norra europa), sen var det inget mer med det. Inget som görs ofta men tror inte det skulle hända så mycket mer här... ta inget, förstör inget, ha inte saker på dig du kan tappa på någon, all good.

Eller klättrade lite på stadshuset nån gång hehe (ej stora tornet), men det var byggställningar o sånt där då, några år sedan..annars hade jag nog inte tagit mig upp. det hade det nog blivit böter av kan jag tänka mig.

Var med på att folk kan tuta, skämtputta (alltså i luften) om du går på ngt räcke högt upp osv. Ambulans rings ofta för någon tror man ska hoppa/falla. Brandkår har också slösat sin tid men var redan precis/nästan på marken igen när de var på plats.
Senast redigerad av .Void 2021-05-08 kl. 19:55.
Citera
2021-05-08, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge

Fast om man klättrar upp på en byggnad, då kan väl polisen se det som försök till olaga intrång? Tänkte att, visst du snodde väl inget eller bröt dig aldrig in, men att klättra upp på en byggnad kan väl av allmänheten se lite skumt ut?
Citera
2021-05-08, 19:50
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Void
Aldrig åkt dit i sverige men fick sitta några timmar på station utomlands, sen var det inget mer med det. Inget som görs ofta men tror inte det skulle hända så mycket mer här... ta inget, förstör inget, ha inte saker på dig du kan tappa på någon, all good.

Eller klättrade lite på stadshuset nån gång hehe (ej stora tornet), men det var byggställningar o sånt där då, några år sedan..annars hade jag nog inte tagit mig upp. det hade det nog blivit böter av kan jag tänka mig.

Var med på att folk kan tuta, skämtputta (alltså i luften) om du går på ngt räcke högt upp osv. Ambulans rings ofta för någon tror man ska hoppa/falla. Brandkår har också slösat sin tid hehe men var redan precis/nästan på marken igen när de var på plats.

Jag har själv klättrat på en del höga kraftledningar. Då är det nog ingen som bryr sig riktigt. Ingen ringer nog polisen om dom ser en.
Nu har jag kollat in en byggnad som verkar intressant.
Får se om jag gör det i sommar. På natten då det är mindre med folk ute.
Citera
2021-05-08, 20:18
Medlem
Akvariumfiskarns avatar
Om du rasar i backen högt uppifrån så är det olagligt! Detta då självmord är just olagligt!
Citera
2021-05-08, 20:21
Medlem
Jo alltså... Klättrar du i kraftledningar kan jag nästan lova dig att någon ringer om du gör det tillräckligt många ggr..är inte det riskabelt? Jag vet faktiskt inte, men det har jag undvikit iaf, elledningar är obehagliga... Hellre någon kran isf. Ärligt, tycker det inte är kul ens, bara ngt som görs i stunden - ibland - sällan. Utsikten är väl ok, plus att det är fysisk och mental träning. Är höjdrädd, speciellt om det var ett tag sen. Fått stanna upp och samla mig några ggr för att det blir för läskigt eller knepigt trots klättringen i sig rent praktisk är enkel. Tar mig bara an lätta klättringar om det är högt för är inget pro. För mindre uppmärksamhet, så får du ha arbetskläder på dig, byggkläder för byggplatser, reflexväst för... eh, har du kollat hur säkert det är att hänga omkring i kraftledningstorn? Någon elnisse får svara, är det lugnt så lär jag göra det med sen lol. Ninjakläder (o klättringskor, kalk) för klättring på byggnader 😁, eller spidermandräkt såklart. Annars är det bara rätt tid o plats som gäller.

Klättra inte om det är blött... Inte heller byggnader om ens fuktigt tycker jag. Lyftkranar via stegen är lugnt, men skulle inte gå ut på en blöt kran. Ok har hänt, men dumt. Det är ju inte en själv som får lida om man faller, ngn får städa upp.

Träna upp bra balans, det har man god nytta av. grepp, & fingerstyrka, koncentrationoch så med såklart, klättra ekonomiskt/spar på energin. Fast klättrar du redan, berg eller vägg whatever så vet du redan mer än mig säkert o jag kan hålla tyst. : p vet inte ens hur man ser på skillnader om det är företagsbyggnad, eller lägenhetshus osv. Om det är lugnt att ta vägen till taket via ett stuprör om det är noll insyn den vägen upp och ned osv. Äh jag vet ingenting. Haha mod kan ta bort allt jag skrev om det är ot.
Senast redigerad av .Void 2021-05-08 kl. 21:13.
Citera
2021-05-08, 22:56
Medlem
Yayois avatar
Kan kanske vara olaga intrång men det är ju inte säkert att det beivras ens om du upptäcks och väcker någons vrede. Är nog större chans att du väcker andras oro för din säkerhet om du är alltför högt upp.

Alltså, det är väl med det här som med de flesta UE-utflykter som också kan räknas som olaga intrång eller skadegörelse. Det är rätt lätt att komma undan även om man blir upptäckt och sedd för ingen orkar bry sig. Men glöm inte tänka på din säkerhet som vid all annan klättring!
Senast redigerad av Yayoi 2021-05-08 kl. 23:04.
Citera
2021-05-09, 14:37
Medlem
Detta beteende, att klättra på utsidan av hus, och hoppa runt mellan hus, är väl hyfsat vanligt bland småslynglar som sysslar med "parkour"?

Känns väl hyfsat efterblivet dock om man är över 25 års ålder?
Citera
2021-05-10, 10:09
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Void
Jo alltså... Klättrar du i kraftledningar kan jag nästan lova dig att någon ringer om du gör det tillräckligt många ggr..är inte det riskabelt? Jag vet faktiskt inte, men det har jag undvikit iaf, elledningar är obehagliga... Hellre någon kran isf. Ärligt, tycker det inte är kul ens, bara ngt som görs i stunden - ibland - sällan. Utsikten är väl ok, plus att det är fysisk och mental träning. Är höjdrädd, speciellt om det var ett tag sen. Fått stanna upp och samla mig några ggr för att det blir för läskigt eller knepigt trots klättringen i sig rent praktisk är enkel. Tar mig bara an lätta klättringar om det är högt för är inget pro. För mindre uppmärksamhet, så får du ha arbetskläder på dig, byggkläder för byggplatser, reflexväst för... eh, har du kollat hur säkert det är att hänga omkring i kraftledningstorn? Någon elnisse får svara, är det lugnt så lär jag göra det med sen lol. Ninjakläder (o klättringskor, kalk) för klättring på byggnader 😁, eller spidermandräkt såklart. Annars är det bara rätt tid o plats som gäller.

Klättra inte om det är blött... Inte heller byggnader om ens fuktigt tycker jag. Lyftkranar via stegen är lugnt, men skulle inte gå ut på en blöt kran. Ok har hänt, men dumt. Det är ju inte en själv som får lida om man faller, ngn får städa upp.

Träna upp bra balans, det har man god nytta av. grepp, & fingerstyrka, koncentrationoch så med såklart, klättra ekonomiskt/spar på energin. Fast klättrar du redan, berg eller vägg whatever så vet du redan mer än mig säkert o jag kan hålla tyst. : p vet inte ens hur man ser på skillnader om det är företagsbyggnad, eller lägenhetshus osv. Om det är lugnt att ta vägen till taket via ett stuprör om det är noll insyn den vägen upp och ned osv. Äh jag vet ingenting. Haha mod kan ta bort allt jag skrev om det är ot.

Jag har hållit på med klippklättring i över 20 år.
När du soloklättrar på byggnadsverk så håller du ju dig på en mycket enkel nivå. Helt enkelt därför att du får ju inte falla.
Det finns ingen fara för elektricitet uppe i kraftledningar. Så länge du håller dig ifrån själva ledningarna och isolatorerna.

Kraftledningar är ypperliga att klättra i eftersom dom är ganska enkla att ta sig upp i.
Vanliga byggnader är ofta svårare att ta sig upp i. Stuprör är ju ganska enkla att använda sig av men risken finns att du förstör dom. Dom är ju inte gjorda för att folk skall klänga på dom.
Citera
2021-05-10, 10:11
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akvariumfiskarn
Om du rasar i backen högt uppifrån så är det olagligt! Detta då självmord är just olagligt!
Nej. Det är inte olagligt att ta livet av sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in