Citat:
Ursprungligen postat av
.Void
Jo alltså... Klättrar du i kraftledningar kan jag nästan lova dig att någon ringer om du gör det tillräckligt många ggr..är inte det riskabelt? Jag vet faktiskt inte, men det har jag undvikit iaf, elledningar är obehagliga... Hellre någon kran isf. Ärligt, tycker det inte är kul ens, bara ngt som görs i stunden - ibland - sällan. Utsikten är väl ok, plus att det är fysisk och mental träning. Är höjdrädd, speciellt om det var ett tag sen. Fått stanna upp och samla mig några ggr för att det blir för läskigt eller knepigt trots klättringen i sig rent praktisk är enkel. Tar mig bara an lätta klättringar om det är högt för är inget pro. För mindre uppmärksamhet, så får du ha arbetskläder på dig, byggkläder för byggplatser, reflexväst för... eh, har du kollat hur säkert det är att hänga omkring i kraftledningstorn? Någon elnisse får svara, är det lugnt så lär jag göra det med sen lol. Ninjakläder (o klättringskor, kalk) för klättring på byggnader 😁, eller spidermandräkt såklart. Annars är det bara rätt tid o plats som gäller.
Klättra inte om det är blött... Inte heller byggnader om ens fuktigt tycker jag. Lyftkranar via stegen är lugnt, men skulle inte gå ut på en blöt kran. Ok har hänt, men dumt. Det är ju inte en själv som får lida om man faller, ngn får städa upp.
Träna upp bra balans, det har man god nytta av. grepp, & fingerstyrka, koncentrationoch så med såklart, klättra ekonomiskt/spar på energin. Fast klättrar du redan, berg eller vägg whatever så vet du redan mer än mig säkert o jag kan hålla tyst. : p vet inte ens hur man ser på skillnader om det är företagsbyggnad, eller lägenhetshus osv. Om det är lugnt att ta vägen till taket via ett stuprör om det är noll insyn den vägen upp och ned osv. Äh jag vet ingenting. Haha mod kan ta bort allt jag skrev om det är ot.
Jag har hållit på med klippklättring i över 20 år.
När du soloklättrar på byggnadsverk så håller du ju dig på en mycket enkel nivå. Helt enkelt därför att du får ju inte falla.
Det finns ingen fara för elektricitet uppe i kraftledningar. Så länge du håller dig ifrån själva ledningarna och isolatorerna.
Kraftledningar är ypperliga att klättra i eftersom dom är ganska enkla att ta sig upp i.
Vanliga byggnader är ofta svårare att ta sig upp i. Stuprör är ju ganska enkla att använda sig av men risken finns att du förstör dom. Dom är ju inte gjorda för att folk skall klänga på dom.