Citat:
Ursprungligen postat av
sfrge
Jag har hållit på med klippklättring i över 20 år.
När du soloklättrar på byggnadsverk så håller du ju dig på en mycket enkel nivå. Helt enkelt därför att du får ju inte falla.
Det finns ingen fara för elektricitet uppe i kraftledningar. Så länge du håller dig ifrån själva ledningarna och isolatorerna.
Kraftledningar är ypperliga att klättra i eftersom dom är ganska enkla att ta sig upp i.
Vanliga byggnader är ofta svårare att ta sig upp i. Stuprör är ju ganska enkla att använda sig av men risken finns att du förstör dom. Dom är ju inte gjorda för att folk skall klänga på dom.
Kul! Då är det ju bara köra på mål du vet du klarar.
Har du dessutom klätterutrustning, skor & kalk så tror jag polisen i praktiken i nästan alla fall låter dig gå med en tillsägelse, eller happ, kul och lycka till ifall de dyker upp, då de ser att det bara är en hobby o inget tjuveri i görningen.
Beror lite på vad du klättrar men så är min erfarenhet iaf. Att risken är liten oavsett att de ens hinner dit och om de gör de, så är poliser vanliga människor så det är iaf så jag snackar med dem och blir alltid bra bemött.
Stuprör, vissa plastiga eller dåligt fastsatta ska man nog verkligen inte hänga och gunga i men det finns stadigt bultade såna i metall med som inte är några problem med min låga vikt om man fördelar det bra. (Gissar 70kg inte vägt mig på vet inte hur många år).
Eller ja, ska hålla tyst för hur många stuprör har jag klättrat egentligen.. några stycken bara, inget att basera någon fakta på men det har funkat. Samma med polis, inte tillräckligt med gånger i såna situationer för att ta någon bra info av... men bara man är schysst och respektfull, direkt förklarar vad man gör så tror jag risken är låg. Hoppas någon som vet reglerna hittar in och svarar