• 6
  • 7
2021-05-08, 20:28
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Ja men det är fortfarande många förutom dom som dött, blivit sjuka en längre period eller fått biverkningar som hållit sig kvar länge.

Vidare så har väl nästan alla kontor någon som är äldre eller har någon underliggande sjukdom som de andra kanske inte alltid känner till av privata skäl.
Även att dina kollegor eller vänner riskerar att sprida vidare till äldre bekanta som föräldrar ifrån dig om du kommer ditt sjuk.

Hur som haver så är det jävligt respektklöst och korkat att komma till jobbet när man faktiskt vet att man är sjuk och att det inte är någon vanlig förkylning.
Man förtjänar ju att bli utskälld av sina kollegor eller kompisar och ta det som en vuxen individ.
Hade du sagt upp vänskapen med en vän som blivit förbannad på dig när du kommer till jobbet med magsjukan?
Dvs inte att det manifesterar sig på jobbet utan att du legat natten igenom med feber och spytt i omgångar.

Fast nu dödar ju knappt denna blodsmitta någon i Sverige så det är ju märkligt att du skulle anmäla denna direkt utan att snacka med chefen men inte när någon sprider ett virus som dödat 14 000 medvetet på arbetsplatsen.

Du får ju skilja på att man går till jobbet med lättare förkylnings symptom där man kanske skulle kunna ha covid-19 och att ha fått ett testsvar svart på vitt att man är smittad men ändå går till jobbet med den vetskapen.
Att man går till jobbet ändå är ju bara ett bevis på att man skiter i alla andra och kör sitt eget race.

Det lustiga är att människor som inte respekterar andra människor också är de i regel som reagerar häftigtast när andra inte respekterar dom

Men om vi återgår till ämnet så har det blivit vanligare med människor som inte klarar av att bli utskällda eller utpekade när de har gjort fel.
Folk är så fruktansvärt jävla lättkränkta nu förtiden.
Istället för att hålla på och försvara sig samt göra personen som slog dig på fingrarna till judas som ett barn så ta ansvar för ditt handlade istället.
Det är ju dig själv du har att skylla på och ingen annan.

Nej, jag tycker inte det är motiverat med utskällningar. Vuxna människor skäller inte på varandra på en arbetsplats, det är ett antisocialt beteende att agera aggressivt. Är man livrädd om sina äldre släktingar så kan man ju låta bli att själv gå på jobbet eller låta bli att besöka de äldre släktingarna då det är hög spridning av covid-viruset i Sverige. Det är exakt samma sak med magsjuka, man skäller inte på folk, man accepterar att folk har olika omdömen och man kan säga till. Börjar man skälla och skrika så är man koko.

Jag vet att folk dör i mindre omfattnig av blodsmitta, men det är blodsmittors natur av att vara svårbotade eller obotliga som gör slarv med sådana värre än förkylningar och influensavirus. Det är därför de flesta länder har lagstiftning mot att ligga runt med hiv men inte med säsongsinfluensa, trots att influensan rent procentuellt är har en större risk att smitta och döda. Covid-19 har i princip en allmän spridning i de flesta medelstora städer i Sverige nu, så känns milt uttryckt lite löjligt att göra världens affär av det här med dagisungen.
Citera
2021-05-08, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Nej, jag tycker inte det är motiverat med utskällningar. Vuxna människor skäller inte på varandra på en arbetsplats, det är ett antisocialt beteende att agera aggressivt. Är man livrädd om sina äldre släktingar så kan man ju låta bli att själv gå på jobbet eller låta bli att besöka de äldre släktingarna då det är hög spridning av covid-viruset i Sverige. Det är exakt samma sak med magsjuka, man skäller inte på folk, man accepterar att folk har olika omdömen och man kan säga till. Börjar man skälla och skrika så är man koko.

Jag vet att folk dör i mindre omfattnig av blodsmitta, men det är blodsmittors natur av att vara svårbotade eller obotliga som gör slarv med sådana värre än förkylningar och influensavirus. Det är därför de flesta länder har lagstiftning mot att ligga runt med hiv men inte med säsongsinfluensa, trots att influensan rent procentuellt är har en större risk att smitta och döda. Covid-19 har i princip en allmän spridning i de flesta medelstora städer i Sverige nu, så känns milt uttryckt lite löjligt att göra världens affär av det här med dagisungen.
I somliga fall är det verkligen motiverat med utskällningar då individen bokstavligen kliver på sina kollegor och har noll hänsyn till dessa.
Med skälla så har jag inte påstått att man måste stå och skrika på någon.
Men är man så efterbliven att man dyker på morgonen där man sitter 20 pers och ska ha ett möte eller på en arbetsplatser där man kommer nära varandra och vet om att man har influensan med feber spya etc, eller har covid 19 så behöver man uppenbarligen ett uppvaknade.

Vad tror du händer om säg halva styrkan på ett bygge eller inom industrin blir sjuka?

Har jobbat på 3 större arbetsplatser och det har aldrig skett att folk kommit till jobbet när de haft influensan eller dylikt.
Folk har fått symtom på jobbet och gått hem för att sedan stanna hemma ett par dagar.

Fast nu begår du ett lagbrott om du går till jobbet med Covid 19.
Se smittskyddslagen.
Det är luddigt kring om man misstänker om man själv har corona och inväntar ett testsvar.
Men om man har fått ett positivt testsvar på svart och vitt så är det något helt annat.
Då är det uppenbart att man bryter mot just smittskyddslagen.
Mig veterligen så är det just straffbart att medvetet sprida Covid 19 i andra länder också.
Om det inte är att medvetet sprida Covid 19 när man har ett testsvar som man fått nyligen och ändå går till jobbet och är med ens kollegor eller skickar iväg ens barn så är det ju ett solklart exempel på att skiter i att man medvetet sprider Covid 19.
Citera
2021-05-08, 22:08
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
I somliga fall är det verkligen motiverat med utskällningar då individen bokstavligen kliver på sina kollegor och har noll hänsyn till dessa.
Med skälla så har jag inte påstått att man måste stå och skrika på någon.
Men är man så efterbliven att man dyker på morgonen där man sitter 20 pers och ska ha ett möte eller på en arbetsplatser där man kommer nära varandra och vet om att man har influensan med feber spya etc, eller har covid 19 så behöver man uppenbarligen ett uppvaknade.

Vad tror du händer om säg halva styrkan på ett bygge eller inom industrin blir sjuka?

Har jobbat på 3 större arbetsplatser och det har aldrig skett att folk kommit till jobbet när de haft influensan eller dylikt.
Folk har fått symtom på jobbet och gått hem för att sedan stanna hemma ett par dagar.

Fast nu begår du ett lagbrott om du går till jobbet med Covid 19.
Se smittskyddslagen.
Det är luddigt kring om man misstänker om man själv har corona och inväntar ett testsvar.
Men om man har fått ett positivt testsvar på svart och vitt så är det något helt annat.
Då är det uppenbart att man bryter mot just smittskyddslagen.
Mig veterligen så är det just straffbart att medvetet sprida Covid 19 i andra länder också.
Om det inte är att medvetet sprida Covid 19 när man har ett testsvar som man fått nyligen och ändå går till jobbet och är med ens kollegor eller skickar iväg ens barn så är det ju ett solklart exempel på att skiter i att man medvetet sprider Covid 19.

Haha, hur gör man om man skäller på någon utan att skrika? Viska en utskällning? Nej du, det går inte att ta personer med aggressionsproblem på allvar, de har något som inte stämmer i psyket. Sen så behöver du ju inte hårdra det så vansinnigt. Ja, det är väl klart det är koko om någon som spyr och har världens feber kommer till jobbet. Men snuvig och hängig tycker jag är ganska normalt, man kan jobba inomhus snuvig med lite allmänsymptom. Det händer regelbundet där jag jobbat i alla fall och nog har jag jobbat förkyld med.
Svårt att misstänka hit och dit, det är ju förkylningssymptom om man nu inte varit småsjuk i typ två veckor utan bättring. Tycker det är vansinnigt att stanna hemma två, tre veckor för lite förkylningssymptom. Jag går till jobbet när jag känner mig tillräckligt pigg för att jobba.

Man begår bara ett lagbrott om man har testat positivt och går till jobbet. Lycka till att få någon fälld för att en går till jobbet med rinnig näsa...

Sen typiskt svenskt att anmäla en kompis anonymt för att kompisen skickat ungen på dagis. Haha, patetiskt beteende...
Senast redigerad av Rasande-Rose 2021-05-08 kl. 22:11.
Citera
2021-05-08, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Haha, hur gör man om man skäller på någon utan att skrika? Viska en utskällning? Nej du, det går inte att ta personer med aggressionsproblem på allvar, de har något som inte stämmer i psyket. Sen så behöver du ju inte hårdra det så vansinnigt. Ja, det är väl klart det är koko om någon som spyr och har världens feber kommer till jobbet. Men snuvig och hängig tycker jag är ganska normalt, man kan jobba inomhus snuvig med lite allmänsymptom. Det händer regelbundet där jag jobbat i alla fall och nog har jag jobbat förkyld med.
Svårt att misstänka hit och dit, det är ju förkylningssymptom om man nu inte varit småsjuk i typ två veckor utan bättring. Tycker det är vansinnigt att stanna hemma två, tre veckor för lite förkylningssymptom. Jag går till jobbet när jag känner mig tillräckligt pigg för att jobba.

Man begår bara ett lagbrott om man har testat positivt och går till jobbet. Lycka till att få någon fälld för att en går till jobbet med rinnig näsa...
Förklarar för personen hur förbannat jävla korkad denne är som exempel.

Men nu handlar om personer som kommer till jobbet eller åker och lämnar sina ungar på dagis trotts att man har Covid 19 testat och bekräftat.

Det är alltså inte någon liten förkylning vi snackar om nu.

Eller tycker du att de råder brist på information om att man inte ska åka till jobbet etc. om det är bekräftat att man är positiv efter test?
Citera
2021-05-09, 16:06
Medlem
Rubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaLejonet
Enkelt attvara efterklok. Vet vi om dom hade möjlighet att vara hemma rent ekonomiskt eller gissar vi bara?

Du är skyldig att ha ekonomisk möjlighet att ta ut VAB när du har barn.
Citera
2021-05-09, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Vi har en femårig dotter som har två nära kompisar på dagis. De brukar följa med varandra hem till varandra och leker jämnt tillsammans.

Nu testade ena kompisens föräldrar positivt för Covid 19 och mörkade det för förskolan. Mamman testade positivt på fredagen men på måndagen var ungen med lillasyster tillbaka på dagis, helt emot riktlinjerna.

Min fru och den andra kompisens mamma gick i taket och det slutade med att min fru ringde rektorn och fick ungarna hemskickade. Då ringde deras mamma och gnällde på att det var så trist för barnen att vara hemma och de gick minsann miste om arbetsinkomst.

Nu får vår dotter helt plötsligt inte följa med de andra hem och den covid-positiva mamman har tagit bort min fru som vän på Facebook.

Jag tackar Gud för att jag inte är kvinna. Det är det första. Men som man är jag extremt lösningsorienterad. Jag vill på nåt sätt reda ut allting. Går det ens?

De som mörkade det positiva covid-testet är uppenbarligen omogna och själviska och kan dra åt helvete. Men hur kan den andra mamman ta deras parti liksom? Den ungen får följa med hem till dem osv. Hon var jävligt upprörd över allt också tidigare.

Det är alltså tre kvinnor inblandade i dramat. Den Covidsjuka kvinnan, din fru och den tredje mamman. Din fru och den tredje mamman "gick i taket" när de fick reda på att den Covidsjuka mörkat sin sjukdom, men någon måste hon ju ha blabbat till från första början för att det ska ha kommit ut? Och sen det där med förlorad inkomst om hon håller barnen hemma, hon måste ju ändå vara hemma från jobbet PGA ATT HON HAR CORONA!

Sen skriver du att "nu får min dotter helt plötsligt inte följa med de andra hem", men varför har ni ens tänkt skicka er dotter hem till en Coronasmittad familj? Jag kan ju ha fattat tidslinjen fel men som du skriver så verkar det som att inlägget författats veckan efter den fredag då den sjuka mamman testade positivt? En Coronasmittad ska hållas isolerad i minst sju dagar efter att symptomen försvunnit. Hur tänkte du och din fru där redan innan dramat kulminerade?
Citera
2021-05-11, 13:05
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Rekommendation, inte lag.
var mest en kommentar mot detta idiotiska inlägg.
"1. Den sjuka kvinnan bröt mot smittskyddslagen. Förskolan borde polisanmäla agerandet."

Däremot så anser jag icke hon gör fel, då dagisbarn knappt smittar.

Rekommendation, inte lag.
var mest en kommentar mot detta idiotiska inlägg.
"1. Den sjuka kvinnan bröt mot smittskyddslagen. Förskolan borde polisanmäla agerandet."
Däremot så anser jag icke hon gör fel, då dagisbarn knappt smittar.

Citera
2021-05-15, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Vi har en femårig dotter som har två nära kompisar på dagis. De brukar följa med varandra hem till varandra och leker jämnt tillsammans.

Nu testade ena kompisens föräldrar positivt för Covid 19 och mörkade det för förskolan. Mamman testade positivt på fredagen men på måndagen var ungen med lillasyster tillbaka på dagis, helt emot riktlinjerna.

Min fru och den andra kompisens mamma gick i taket och det slutade med att min fru ringde rektorn och fick ungarna hemskickade. Då ringde deras mamma och gnällde på att det var så trist för barnen att vara hemma och de gick minsann miste om arbetsinkomst.

Nu får vår dotter helt plötsligt inte följa med de andra hem och den covid-positiva mamman har tagit bort min fru som vän på Facebook.

Jag tackar Gud för att jag inte är kvinna. Det är det första. Men som man är jag extremt lösningsorienterad. Jag vill på nåt sätt reda ut allting. Går det ens?

De som mörkade det positiva covid-testet är uppenbarligen omogna och själviska och kan dra åt helvete. Men hur kan den andra mamman ta deras parti liksom? Den ungen får följa med hem till dem osv. Hon var jävligt upprörd över allt också tidigare.

Jag skulle tro hon blev upprörd över att du ringde och skvallrade. Du eller din borde kanske pratat med föräldrarna först?
Citera
2021-05-15, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan79
Jag skulle tro hon blev upprörd över att du ringde och skvallrade. Du eller din borde kanske pratat med föräldrarna först?

Vad skulle de säga till dem?
De hade ju redan skitigt i allt och skickat ungen till förskolan.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in