2021-05-08, 00:49
Medlem
Rasande-Roses avatar
Låt kärringarna härja om det, inget skäl att dras in i klassiska kärringkonflikter rörande dagis.
Folk har ju skickat snoriga snörvlande ungar till dagis i alla tider med förkylnings och influensautbrott som följd. Inget att oroa sig för, ta en kopp kaffe och skratta åt svamlet.
Citera
2021-05-08, 00:52
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Varför skulle de fortfarande inte kunna vara din vän trotts att du begått ett brott?

Sen att vänskapen skulle vara över för att din vän angivit dig låter ärligt talat fruktansvärt omoget..
Låter ju som någon wanna be gangster kod som tonåringar med problem kör med eller pundare
Som en normalt funtad individ utan någon diagnos så måste man väl kunna acceptera att en vän anmäler en om man gjort bort sig ordentligt då man för tillfället inte inser att man gjort fel.
Om man inte kan vara självkritisk och lägga skulden på sig själv efter en stunds eftertanke så har man uppenbara problem.

I det här fallet så har vi alltså en mamma som blir sjuk i covid-19 som skickar iväg sina barn som med största sannolikhet antingen själva redan är sjuka men utan symptom eller är bärare av viruset från mamman.

Med grundläggande konsekvenstänk så fattar man ju att detta kan leda till en cluster av virus på dagiset/förskolan vilket i sin tur kan leda till flera hundra smittadade helt i onödan.
Detta i sin tur kan ledda till längre sjukdom, dödsfall, frånvaro från jobb osv.
Med andra ord miljoner i kostnad för att en mamma inte kan vara hemma med sina barn när hon är sjuk.
Fattar man inte själv hur själviskt detta är efter någon minuts eftertanke och ber sin omgivning om ursäkt istället och tackar vännen för att denne vågar säga till så är man ju efterbliven.

Vänner som vågar säga till när man gör fel oavsett om de för tillfället förstör relationen är vänner du bör hålla hårt i.
Det är även de som kommer göra de rätta när du råkar illa ut.

Håller inte med. Om det inte rör sig om typ mord eller våldtäkt så tjallar man inte på en vän, man tar det privat. Ingen vill vara vän med en tjallare. Springer du till skattmasen och tjallar om du får reda på att din kompis jobbat lite svart? Förväntar du dig då fortsatt vänskap?
Citera
2021-05-08, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Håller inte med. Om det inte rör sig om typ mord eller våldtäkt så tjallar man inte på en vän, man tar det privat. Ingen vill vara vän med en tjallare. Springer du till skattmasen och tjallar om du får reda på att din kompis jobbat lite svart? Förväntar du dig då fortsatt vänskap?
Nej jag skiter i om han jobbar lite svart.
Däremot skulle jag säga till om han kom till jobbet med covid-19 för att jobba med mig och mina andra polare när han vet om att han är smittad efter att ha testat sig.

Om din polare har hepatit c och dricker ur glas på ditt jobb för att sedan ställa tillbaka glaset utan att diska det så att du och andra på jobbet kan ha blivit smittade hade du anget din polare för din chef om han fortsatte sitt beteende trotts att du påpekat det?
Citera
2021-05-08, 01:22
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Nej jag skiter i om han jobbar lite svart.
Däremot skulle jag säga till om han kom till jobbet med covid-19 för att jobba med mig och mina andra polare när han vet om att han är smittad efter att ha testat sig.

Om din polare har hepatit c och dricker ur glas på ditt jobb för att sedan ställa tillbaka glaset utan att diska det så att du och andra på jobbet kan ha blivit smittade hade du anget din polare för din chef om han fortsatte sitt beteende trotts att du påpekat det?

Ja, klart man säger till men privat. Varför ska man blanda in chefen för att någon kommer sjuk till jobbet, man ber kompisen gå hem och sjukskriva sig. Om han vägrar göra det frivilligt, ja då kan man ju ta det med chefen. Men räkna med att det blir en konflikt, men då är det ju kompisen som är en idiot som inte är värd vänskapen om han inte lydde uppmaningen från dig som vän. Går ju inte att blanda ihop den frågan med mer extrema saker som hepatitare som gör otäckheter, jag skulle absolut tjalla på en kompis med hiv om jag får reda på att hen pippar runt för att smitta folk. Men om vi stannar vid normala överträdelser som att dyka upp sjuk på jobbet eller skicka barn till dagis trots covid-snuva inom familjen, då tycker jag man tar det privat. I all fall om man vill fortsätta vänskapen.
Senast redigerad av Rasande-Rose 2021-05-08 kl. 01:27.
Citera
2021-05-08, 01:46
Medlem
Citat:
Ja, klart man säger till men privat. Varför ska man blanda in chefen för att någon kommer sjuk till jobbet, man ber kompisen gå hem och sjukskriva sig. Om han vägrar göra det frivilligt, ja då kan man ju ta det med chefen. Men räkna med att det blir en konflikt, men då är det ju kompisen som är en idiot som inte är värd vänskapen om han inte lydde uppmaningen från dig som vän. år inte att blanda ihop den frågan med mer extrema saker som hepatitare som gör otäckheter, jag skulle absolut tjalla på en kompis med hiv om jag får reda på att hen pippar runt för att smitta folk. Men om vi stannar vid normala överträdelser som att dyka upp sjuk på jobbet eller skicka barn till dagis trots covid-snuva inom familjen, då tycker jag man tar det privat. I all fall om man vill fortsätta vänskapen.
Exakt om personen inte fattar att denne gör fel efter att man har påtalat det så finns det ju inte så många andra alternativ heller.
Hade personligen bett personen dra åt helvete om denne kommer till mig med covid-19 eller något annat skit.
Han har ju uppenbarligen noll respekt för mig.

Okej men hur tänkte du nu?
Det har ju dött fler av covid-19 i Sverige på 1 år än vad aids tagit, hepatit mm har tagit de senaste 30 åren om inte mera?
Snabb Google av aids Sverige.
12 000 sjuka och 2000 döda på 40år?
Covid-19 14 000 döda på ett år.

Självklart ska man konfrontera personen men om din vän vägrar lyssna är det då fel att ange din vän när dennes beteende medför att säg 10 andra familjer får magsjukan så de förlorar inkomst mm?
Om din vän är vettig så fattar ju denne att att det är dennes fel och inte ditt när han/hon blir anmäld av dig.

Eller ska man ge skulden åt polisen när man åker ditt för en fortkörning när det var en själv som körde för fort och inte polisen
Citera
2021-05-08, 02:16
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Exakt om personen inte fattar att denne gör fel efter att man har påtalat det så finns det ju inte så många andra alternativ heller.
Hade personligen bett personen dra åt helvete om denne kommer till mig med covid-19 eller något annat skit.
Han har ju uppenbarligen noll respekt för mig.

Okej men hur tänkte du nu?
Det har ju dött fler av covid-19 i Sverige på 1 år än vad aids tagit, hepatit mm har tagit de senaste 30 åren om inte mera?
Snabb Google av aids Sverige.
12 000 sjuka och 2000 döda på 40år?
Covid-19 14 000 döda på ett år.

Självklart ska man konfrontera personen men om din vän vägrar lyssna är det då fel att ange din vän när dennes beteende medför att säg 10 andra familjer får magsjukan så de förlorar inkomst mm?
Om din vän är vettig så fattar ju denne att att det är dennes fel och inte ditt när han/hon blir anmäld av dig.

Eller ska man ge skulden åt polisen när man åker ditt för en fortkörning när det var en själv som körde för fort och inte polisen

Det är folk på ålderdomshem som dött i de stora talen. Så om man jobbar på ett demensboende eller ett sjukhus så är det väl klart att man är mer nitisk mot kollegorna. Men om man jobbar på ett kontor? Då ser åtminstone jag det som ett riktigt sliskigt beteende att "sätta dit" en kollega man är god vän med, speciellt om man inte ens sagt till personen att dra hem och sjukskriva sig.
Gamlingar dör i relativt höga antal av covid-19 av samma anledning som gamlingar dör av säsongsinfluensa i mycket högre utsträckning än aids. Ändå ser man som normal människa en moralisk skillnad i att medvetet ta risker som smittad med en blodsmitta jämfört med ett typ förkylningsvirus som är farligt för mindre än 1% av befolkningen.
Citera
2021-05-08, 08:11
Medlem
Butternutsquashs avatar
Man slutar aldrig förvånas över samtidens föräldrar 😂
Citera
2021-05-08, 09:17
Medlem
Kan inte bidra med något annat än att säga att jag tycker ni gjort helt rätt och att covid-mamman är en idiot.
Citera
2021-05-08, 09:36
Medlem
Citat:
Det är folk på ålderdomshem som dött i de stora talen. Så om man jobbar på ett demensboende eller ett sjukhus så är det väl klart att man är mer nitisk mot kollegorna. Men om man jobbar på ett kontor? Då ser åtminstone jag det som ett riktigt sliskigt beteende att "sätta dit" en kollega man är god vän med, speciellt om man inte ens sagt till personen att dra hem och sjukskriva sig.
Gamlingar dör i relativt höga antal av covid-19 av samma anledning som gamlingar dör av säsongsinfluensa i mycket högre utsträckning än aids. Ändå ser man som normal människa en moralisk skillnad i att medvetet ta risker som smittad med en blodsmitta jämfört med ett typ förkylningsvirus som är farligt för mindre än 1% av befolkningen.
Ja men det är fortfarande många förutom dom som dött, blivit sjuka en längre period eller fått biverkningar som hållit sig kvar länge.

Vidare så har väl nästan alla kontor någon som är äldre eller har någon underliggande sjukdom som de andra kanske inte alltid känner till av privata skäl.
Även att dina kollegor eller vänner riskerar att sprida vidare till äldre bekanta som föräldrar ifrån dig om du kommer ditt sjuk.

Hur som haver så är det jävligt respektklöst och korkat att komma till jobbet när man faktiskt vet att man är sjuk och att det inte är någon vanlig förkylning.
Man förtjänar ju att bli utskälld av sina kollegor eller kompisar och ta det som en vuxen individ.
Hade du sagt upp vänskapen med en vän som blivit förbannad på dig när du kommer till jobbet med magsjukan?
Dvs inte att det manifesterar sig på jobbet utan att du legat natten igenom med feber och spytt i omgångar.

Fast nu dödar ju knappt denna blodsmitta någon i Sverige så det är ju märkligt att du skulle anmäla denna direkt utan att snacka med chefen men inte när någon sprider ett virus som dödat 14 000 medvetet på arbetsplatsen.

Du får ju skilja på att man går till jobbet med lättare förkylnings symptom där man kanske skulle kunna ha covid-19 och att ha fått ett testsvar svart på vitt att man är smittad men ändå går till jobbet med den vetskapen.
Att man går till jobbet ändå är ju bara ett bevis på att man skiter i alla andra och kör sitt eget race.

Det lustiga är att människor som inte respekterar andra människor också är de i regel som reagerar häftigtast när andra inte respekterar dom

Men om vi återgår till ämnet så har det blivit vanligare med människor som inte klarar av att bli utskällda eller utpekade när de har gjort fel.
Folk är så fruktansvärt jävla lättkränkta nu förtiden.
Istället för att hålla på och försvara sig samt göra personen som slog dig på fingrarna till judas som ett barn så ta ansvar för ditt handlade istället.
Det är ju dig själv du har att skylla på och ingen annan.
Citera
2021-05-08, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Office
”Tråkigt för barnen att vara hemma” är ett riktigt korkat argument. Att utesluta ert barn från aktiviteter pga en sån här sak är riktigt genomvidrigt, fy fan vilken idiot.

Nästa gång du ser henne kan du hälsa henne att Office på Flashback tycker att hon är en vidrig obegåvad kackelkärring.

Fast... TS vill ju utesluta mammans barn för att de "riskerar" att ha HCoV-SARS2. När mamman sedan gör exakt likadant med TS ungar så grinar TS. Givetvis vill inte mamman ha TS ungar i familjen då de inte är immuna och kan således sprida smittan in i en redan tillfrisknande familj.
Citera
2021-05-08, 10:47
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Fast... TS vill ju utesluta mammans barn för att de "riskerar" att ha HCoV-SARS2. När mamman sedan gör exakt likadant med TS ungar så grinar TS. Givetvis vill inte mamman ha TS ungar i familjen då de inte är immuna och kan således sprida smittan in i en redan tillfrisknande familj.
Nej.
Citera
2021-05-08, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubbe
Har du inte råd att ta VAB-dagar, skaffa inte barn. Att ha barn i förskoleålder innebär nästan alltid att man har lön som man vore deltidsanställd. Barn tar heller ingen skada av att vara hemma med sina föräldrar då och då. Vi befinner oss ett år in i en pandemi, och har man normal förmåga till inlärning så vet man bättre än att skicka sina barn till dagis ett par dagar efter positivt test.
Enkelt attvara efterklok. Vet vi om dom hade möjlighet att vara hemma rent ekonomiskt eller gissar vi bara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in