Citat:
Ursprungligen postat av
Katzyn
Jag har inte tänkt våldta någon. Men om jag hade gjort ett grovt våldsbrott hade jag förväntat mig att mina vänner anmälde mig - och sedan inte längre var mina vänner.
Att anmäla någon och sen förvänta sig fortsatt vänskap är stört. Man väljer bort vänskapen när man anmäler. Vilket ibland kan vara ett vettigt val, till exempel vid ett grovt våldsbrott. I det här fallet tycker jag dock att TS fru bara ballat ur, precis som han själv verkar tycka. Den här jävla masshysterin är pinsam och alla som deltagit kommer få skämmas för resten av livet över sitt "bidrag". Varför inte bara bränna barnens kompis mamma på bål som häxa när man ändå är igång?
Varför skulle de fortfarande inte kunna vara din vän trotts att du begått ett brott?
Sen att vänskapen skulle vara över för att din vän angivit dig låter ärligt talat fruktansvärt omoget..
Låter ju som någon wanna be gangster kod som tonåringar med problem kör med eller pundare

Som en normalt funtad individ utan någon diagnos så måste man väl kunna acceptera att en vän anmäler en om man gjort bort sig ordentligt då man för tillfället inte inser att man gjort fel.
Om man inte kan vara självkritisk och lägga skulden på sig själv efter en stunds eftertanke så har man uppenbara problem.
I det här fallet så har vi alltså en mamma som blir sjuk i covid-19 som skickar iväg sina barn som med största sannolikhet antingen själva redan är sjuka men utan symptom eller är bärare av viruset från mamman.
Med grundläggande konsekvenstänk så fattar man ju att detta kan leda till en cluster av virus på dagiset/förskolan vilket i sin tur kan leda till flera hundra smittadade helt i onödan.
Detta i sin tur kan ledda till längre sjukdom, dödsfall, frånvaro från jobb osv.
Med andra ord miljoner i kostnad för att en mamma inte kan vara hemma med sina barn när hon är sjuk.
Fattar man inte själv hur själviskt detta är efter någon minuts eftertanke och ber sin omgivning om ursäkt istället och tackar vännen för att denne vågar säga till så är man ju efterbliven.
Vänner som vågar säga till när man gör fel oavsett om de för tillfället förstör relationen är vänner du bör hålla hårt i.
Det är även de som kommer göra de rätta när du råkar illa ut.