2021-05-06, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Vad exakt innebär att hålla i pengarna? Att de behåller de för egen räkning då eller? Hur kan detta inte anses som stöld?
Stöld förutsätter att det finns ett uppsåt att tillägna sig det som tages i beslag permanent och att det sker i strid mot gällande lagstiftning. Inget talar för något av detta.
Citera
2021-05-06, 18:22
Medlem
styckets avatar
Citat:
Det verkar på några inlägg i tråden att det är STATEN / Ekobrottsmyndigheten som har bevisbördan i detta fallet att jag inte har fått pengarna "vitt". Stämmer detta?
Vet inte men tror du har bevis börda. En vän blev av med 50 lax vid en insättning. Det beror kanske på. Du får kolla upp det
Citera
2021-05-06, 18:28
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Så STATEN har rätt att stjäla mina pengar. Kan man Polisanmäla STATEN för stöld? Eller är lagen utformad sådan att de kan begå egenmäktigt förfarande utan vidare?
Staten kan ta pengar med all rätt. T ex så tar man ju pengar och smycken från andra kriminella.
Penningtvätt är ju förbjudet och kan man på goda grunder anta att det rör sig om illegala pengar måste man ju försöka lägga beslag på dessa så fort det bara går och utreda hur det egentligen förhåller sig.
Ingen som har lagliga pengar åker ju dit, bara kriminella.
Så du behöver inte oroa dig.
Citera
2021-05-06, 18:29
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Har fått hem ett brev från banken där de vill ha kundkännedom om mig och hänvisar till penningtvättslagen. Fair enough det är väl inte så farligt kanske många tänker?
De hotar däremot om de inte får in tillräckliga uppgifter att de kan spärra mitt konto och säga upp avtalet med mig. Okej, om de då gör detta, har de då en skyldighet att ge mig pengarna som finns/fanns på kontot eller ser de det som sin egendom helt plötsligt?
Någon med juridisk kunskap avseende detta?
Vetifan, men med löfven regeringen och göran person i swedbank vet man aldrig, de gillar väl båda bilderberg gruppens agenda.

Men för dig personligen är det väl bäst att svara på deras skitfrågor, så gör jag trots att jag ifrågasätter deras rätt att styra över mina pengar...
Citera
2021-05-06, 18:37
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Det verkar på några inlägg i tråden att det är STATEN / Ekobrottsmyndigheten som har bevisbördan i detta fallet att jag inte har fått pengarna "vitt". Stämmer detta?
Ja
"Åklagaren måste inte peka ut exakt vilket brott som pengarna kommer från. Om åklagaren t. ex. tror att pengarna kommer från narkotikabrott är det ofta tillräckligt att åklagaren bevisar att det finns en narkotikaförsäljning och att pengarna kommer från den försäljningen."
eller
"Alla frias nu från penningtvättsbrott. Enligt tingsrätten går det inte att bevisa att pengarna har kommit från brottslig verksamhet. Enligt åtalet så ska pengarna ha kommit från utpressning och bedrägeri. Men tingsrätten bedömer att brotten inte går att bevisa."
Citera
2021-05-06, 18:41
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Har fått hem ett brev från banken där de vill ha kundkännedom om mig och hänvisar till penningtvättslagen. Fair enough det är väl inte så farligt kanske många tänker?
De hotar däremot om de inte får in tillräckliga uppgifter att de kan spärra mitt konto och säga upp avtalet med mig. Okej, om de då gör detta, har de då en skyldighet att ge mig pengarna som finns/fanns på kontot eller ser de det som sin egendom helt plötsligt?
Någon med juridisk kunskap avseende detta?
Att spärra kontot har dom rätt att göra. Dvs dom har rätt att inte medverka till att utföra transaktioner för din räkning. Dvs dom har ingen som helst skyldighet till att utföra tjänster åt dig.

Och den skulden dom har till dig består ju så länge kontot finns kvar och din fordran på dom finns kvar. Det är inte så att dom bara kan stryka bort skulden till dig. Det behöver du inte vara orolig för.

Blir kontot spärrat och dom säger upp avtalet med dig så lär du ha två alternativ vad gäller din fordran på banken.
1. Att du går till ett kontor som hanterar kontanter och begär ut hela beloppet i kontanter.
2. Att du har ett avtal med en annan bank och gör en överföring av din fordran till den banken. Den transaktionen går dom med på, även om kontot är spärrat.
Citera
2021-05-06, 18:58
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Okej. Så det blir ekobrottsmyndigheten som stjäl pengarna? Eller vad gör ekobrottsmyndigheten efter att deras utredning är klar och visar sig att pengarna ej använts för penningtvätt eller finansiering av terrorism?
Nej det är enklare än så.

Staten tvinga bankerna att säkerställa att dom inte ängar sig åt penningtvätt.
Därför frågar banken dig.

Om du inte svarar så kan banken inte utföra transaktioner åt dig.
Skulle det visa sig att det är svarta pengar så skulle banken åka på enorma böter. Därför vågar inte banken då ha dig som kund.

Det är inte svårare än så.
Citera
2021-05-06, 20:13
Medlem
antalpromilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Kan du bevisa att du fått dom vitt? Hur? Kan du det får du ju tillbaka allt förstår du väl.
Banken har så sjuka krav, har du t.ex. Sålt en bil och fått betalt kontant, kan visa ett köpeavtal samt att din bil bytt ägare så kräver dom uppgifter om vart köparen fått pengarna från för att du ska få sätta in dem på kontot. Att du fått dem "vitt" spelar ingen roll.
Citera
2021-05-07, 01:01
Medlem
Det är mycket gnäll på banker och ibland med all rätt. Men som nämts i tråden så är det penningtvättslagen det handlar om, en lag som kostar banker mycket pengar att följa och som man säkerligen hade velat vara utan som in the good old days. Det drabbar en vanlig svensson för bankens rädlsa att bidra till penningtvätt är stor och Finansinspektionen är på som hökar. Banker har som skyldighet att kontinuerligt redovisa sitt arbete mot pen.tvätt.

Lättast med banker och myndigheter är att sköta sig, svara på frågor och sammarbeta och sen är saken ur världen. Förvånas alltid över personer som lägger mer tid på att gnälla än att lösa ärendet fast man inte har något att dölja, det ger det motsatta intrycket och mer problem. För en konstruktiv dialog som jag t.ex gjort med skatteverket vid några tillfällen så löser det sig.
Citera
2021-05-07, 02:01
Medlem
Citat:
Så STATEN har rätt att stjäla mina pengar. Kan man Polisanmäla STATEN för stöld? Eller är lagen utformad sådan att de kan begå egenmäktigt förfarande utan vidare?
I Sverige har staten rätt att stjäla hyfsat godtyckligt. Du får flytta till en riktig demokrati om du vill ha det annorlunda.
Citera
2021-05-07, 09:33
Jag ställde denna fråga till Finansinspektionen när jag var i en liknande situation. Som de uttryckte det så har man ingen skyldighet att genomföra en kundkännedom. Banken har enbart rätt att frysa dina tillgångar till dess att din kundkännedom är genomförd och godkänd eller i det fall att du inte önskar genomföra den. Eller givetvis även om du genomför den och inte blir godkänd.

Oavsett är frysta tillgångar per definition din fordran på banken. Banken står i skuld till dig. De har inte rätt att ta dina tillgångar från dig. Utan du har alltid rätt att få dem överförda till det konto du väljer.
Citera
2021-05-07, 09:37
Citat:
Mja. I detta läget ska vi inte komplicera det genom att blanda in staten. Du har fått en fråga kring ursprunget från dina tillgångar. I detta läget är det enbart bankens säkerhetskonsulent som är inkopplad. Beroende på hur allvarligt det är och hur mycket det rör sig om så har de en anmälningsskyldighet till FIPO (finanspolisen). I regel görs ingen anmälan, men det finns extremfall där detta görs. Det är mycket enklare för banken att bara avsluta avtalet med dig och be dig vända dig till en annan bank.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in