Citat:
Ursprungligen postat av
rtyuio
Har fått hem ett brev från banken där de vill ha kundkännedom om mig och hänvisar till penningtvättslagen. Fair enough det är väl inte så farligt kanske många tänker?
De hotar däremot om de inte får in tillräckliga uppgifter att de kan spärra mitt konto och säga upp avtalet med mig. Okej, om de då gör detta, har de då en skyldighet att ge mig pengarna som finns/fanns på kontot eller ser de det som sin egendom helt plötsligt?
Någon med juridisk kunskap avseende detta?
Att spärra kontot har dom rätt att göra. Dvs dom har rätt att inte medverka till att utföra transaktioner för din räkning. Dvs dom har ingen som helst skyldighet till att utföra tjänster åt dig.
Och den skulden dom har till dig består ju så länge kontot finns kvar och din fordran på dom finns kvar. Det är inte så att dom bara kan stryka bort skulden till dig. Det behöver du inte vara orolig för.
Blir kontot spärrat och dom säger upp avtalet med dig så lär du ha två alternativ vad gäller din fordran på banken.
1. Att du går till ett kontor som hanterar kontanter och begär ut hela beloppet i kontanter.
2. Att du har ett avtal med en annan bank och gör en överföring av din fordran till den banken. Den transaktionen går dom med på, även om kontot är spärrat.