• 1
  • 2
2021-05-06, 17:48
Medlem
rtyuios avatar
Har fått hem ett brev från banken där de vill ha kundkännedom om mig och hänvisar till penningtvättslagen. Fair enough det är väl inte så farligt kanske många tänker?
De hotar däremot om de inte får in tillräckliga uppgifter att de kan spärra mitt konto och säga upp avtalet med mig. Okej, om de då gör detta, har de då en skyldighet att ge mig pengarna som finns/fanns på kontot eller ser de det som sin egendom helt plötsligt?
Någon med juridisk kunskap avseende detta?
Citera
2021-05-06, 17:50
Medlem
De har rätt att hålla i pengarna. Gör rätt för dig så slipper du oroa dig för sånt framgent.
Citera
2021-05-06, 17:54
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
De har rätt att hålla i pengarna. Gör rätt för dig så slipper du oroa dig för sånt framgent.
Vad exakt innebär att hålla i pengarna? Att de behåller de för egen räkning då eller? Hur kan detta inte anses som stöld?
Citera
2021-05-06, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Vad exakt innebär att hålla i pengarna? Att de behåller de för egen räkning då eller?

Ja, tills dess att deras utredning är klar. Sen lämnar de över bevisen till ekobrottsmyndigheten.
Citera
2021-05-06, 17:57
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Ja, tills dess att deras utredning är klar. Sen lämnar de över bevisen till ekobrottsmyndigheten.
Okej. Så det blir ekobrottsmyndigheten som stjäl pengarna? Eller vad gör ekobrottsmyndigheten efter att deras utredning är klar och visar sig att pengarna ej använts för penningtvätt eller finansiering av terrorism?
Citera
2021-05-06, 17:58
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Vad exakt innebär att hålla i pengarna? Att de behåller de för egen räkning då eller? Hur kan detta inte anses som stöld?
Därför att de tar inte pengarna. De innehåller dem tills en utredning visar om du är berättigad till dem?
Är du inte berättigad till pengarna tar STATEN dem. Inte banken
Citera
2021-05-06, 17:59
Medlem
styckets avatar
Citat:
Okej. Så det blir ekobrottsmyndigheten som stjäl pengarna? Eller vad gör ekobrottsmyndigheten efter att deras utredning är klar och visar sig att pengarna ej använts för penningtvätt eller finansiering av terrorism?

Kan du bevisa att du fått dom vitt? Hur? Kan du det får du ju tillbaka allt förstår du väl.
Citera
2021-05-06, 18:02
Medlem
Citat:

Då återfår du pengarna.
Citera
2021-05-06, 18:04
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Har fått hem ett brev från banken där de vill ha kundkännedom om mig och hänvisar till penningtvättslagen. Fair enough det är väl inte så farligt kanske många tänker?
De hotar däremot om de inte får in tillräckliga uppgifter att de kan spärra mitt konto och säga upp avtalet med mig. Okej, om de då gör detta, har de då en skyldighet att ge mig pengarna som finns/fanns på kontot eller ser de det som sin egendom helt plötsligt?
Någon med juridisk kunskap avseende detta?
De kan frysa dina konton. De gör en utredning. De kanske inte vill ha dig som kund, men dina pengar är dina pengar såvida det inte fattas beslut i en domstol om något annat och för det krävs att de kan bevisa motsatsen.

Du är inte helt rättslös. Bara nästan. En utredning kan ta lång tid.

Om du av någon anledning inte vill riskera pengarna får du flytta dem innan de fryser dina konton.

Eller så svarar du på frågorna.
Citera
2021-05-06, 18:04
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Därför att de tar inte pengarna. De innehåller dem tills en utredning visar om du är berättigad till dem?
Är du inte berättigad till pengarna tar STATEN dem. Inte banken

Så STATEN har rätt att stjäla mina pengar. Kan man Polisanmäla STATEN för stöld? Eller är lagen utformad sådan att de kan begå egenmäktigt förfarande utan vidare?
Citera
2021-05-06, 18:12
Medlem
Citat:
Så STATEN har rätt att stjäla mina pengar. Kan man Polisanmäla STATEN för stöld? Eller är lagen utformad sådan att de kan begå egenmäktigt förfarande utan vidare?

De kan bara ta dina pengar om de kan bevisa att de inte är vita. Det är rätt svårt för dem att bevisa, de måste överbevisa dig

De kan dock avsluta dina konton men då får du dina pengar.
Citera
2021-05-06, 18:19
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Kan du bevisa att du fått dom vitt? Hur? Kan du det får du ju tillbaka allt förstår du väl.
Det verkar på några inlägg i tråden att det är STATEN / Ekobrottsmyndigheten som har bevisbördan i detta fallet att jag inte har fått pengarna "vitt". Stämmer detta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in