2021-05-07, 12:15
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antalpromille
Banken har så sjuka krav, har du t.ex. Sålt en bil och fått betalt kontant, kan visa ett köpeavtal samt att din bil bytt ägare så kräver dom uppgifter om vart köparen fått pengarna från för att du ska få sätta in dem på kontot. Att du fått dem "vitt" spelar ingen roll.

Kan detta bero på just bankernas skyldighet gällande.. Penningtvätt? Hur mycket ska man kunna casha en bil för utan att banken lägger sig i?
Citera
2021-05-09, 17:31
Medlem
antalpromilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Kan detta bero på just bankernas skyldighet gällande.. Penningtvätt? Hur mycket ska man kunna casha en bil för utan att banken lägger sig i?
Kontanter är väl också pengar? Så varför ska det finnas en gräns? Sen spelar det ju ingen roll om du kommer med en tusenlapp eller om du har 99 tusen med dig. Alla har inte swish, eller kunskap nog att kunna göra en överföring via telefon eller internetbanken (t.ex. Många av våra nya svenskar).
Citera
2021-05-09, 18:06
Medlem
Citat:
Kontanter är väl också pengar? Så varför ska det finnas en gräns? Sen spelar det ju ingen roll om du kommer med en tusenlapp eller om du har 99 tusen med dig. Alla har inte swish, eller kunskap nog att kunna göra en överföring via telefon eller internetbanken (t.ex. Många av våra nya svenskar).

Det handlar givetvis om spårbarhet. Elektroniska överföringar går att spåra och därmed kan man lättare kontrollera om det handlar om pengatvätt eller inte.
Kontanter däremot går inte på något sätt att spåra, de kan komma vart som helst ifrån.
Det finns ett skäl till varför kriminella helst använder kontanter.
Citera
2021-05-10, 16:46
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:

Okej, men då menar du ju också att banker inte ska försöka förhindra penningtvätt över huvud taget eller vara skyldiga att göra det, vilket de är idag? Så eftersom din bil är ärligt köpt, skattad och hela kalaset så ska banken strunta i om den byts mot svarta pengar som plötsligt blir "vita" (inom citationstecken som du själv skrev det)

Jag förstår hur du känner eftersom jag bytt något av ärligt värde mot pengar så är de nu mina ärliga pengar, och vill banken förhindra penningtvätt om de misstänker det så får de leta rätt på köparen och ta bilen för jag sålde den ärligt. Men så känner inte riktigt banken. Om du ska sälja den cash mot 150k svarta pengar så är banken skyldig att dessa 150k inte blir någons vita pengar, bilen skiter de så klart fullständigt i för den har egentligen inget med detta att göra för deras del.
Du har inte bytt vitt mot svart så det går +/- noll i slutändan om man säger så utan svarta pengar har plötsligt blivit vita. Om ni är två brottslingar som avsiktligt säljer en bil mellan er för att tvätta gemensamma pengar så ska säljaren ha ryggen helt fri trots att denne medvetet säljer något endast för att tvätta pengar bara för att bilen i fråga är vit? När båda planerar och genomför penningtvätt.

Visst, hur ska du veta detta som säljare osv men av just den anledningen så ska man kanske inte sälja saker för hur mycket pengar kontakt som helst. T.ex. att köpa saker i god tro gäller ju inte heller längre, man är helt enkelt tvungen att ta en del eget ansvar både som köpare och säljare för att inte åka på skit.
Citera
2021-05-10, 17:01
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Har fått hem ett brev från banken där de vill ha kundkännedom om mig och hänvisar till penningtvättslagen. Fair enough det är väl inte så farligt kanske många tänker?
De hotar däremot om de inte får in tillräckliga uppgifter att de kan spärra mitt konto och säga upp avtalet med mig. Okej, om de då gör detta, har de då en skyldighet att ge mig pengarna som finns/fanns på kontot eller ser de det som sin egendom helt plötsligt?
Någon med juridisk kunskap avseende detta?

På min bank fick de flesta kunder ett sådant brev för några år sedan. Det är nog bäst att du fyller i det. Det känns olustigt men är mest en formalitet.

Bankerna själva är bland de största skurkar som finns, men det är en annan femma.
Citera
2021-05-10, 17:10
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Okej, men då menar du ju också att banker inte ska försöka förhindra penningtvätt över huvud taget eller vara skyldiga att göra det, vilket de är idag? Så eftersom din bil är ärligt köpt, skattad och hela kalaset så ska banken strunta i om den byts mot svarta pengar som plötsligt blir "vita" (inom citationstecken som du själv skrev det)

Jag förstår hur du känner eftersom jag bytt något av ärligt värde mot pengar så är de nu mina ärliga pengar, och vill banken förhindra penningtvätt om de misstänker det så får de leta rätt på köparen och ta bilen för jag sålde den ärligt. Men så känner inte riktigt banken. Om du ska sälja den cash mot 150k svarta pengar så är banken skyldig att dessa 150k inte blir någons vita pengar, bilen skiter de så klart fullständigt i för den har egentligen inget med detta att göra för deras del.
Du har inte bytt vitt mot svart så det går +/- noll i slutändan om man säger så utan svarta pengar har plötsligt blivit vita. Om ni är två brottslingar som avsiktligt säljer en bil mellan er för att tvätta gemensamma pengar så ska säljaren ha ryggen helt fri trots att denne medvetet säljer något endast för att tvätta pengar bara för att bilen i fråga är vit? När båda planerar och genomför penningtvätt.

Visst, hur ska du veta detta som säljare osv men av just den anledningen så ska man kanske inte sälja saker för hur mycket pengar kontakt som helst. T.ex. att köpa saker i god tro gäller ju inte heller längre, man är helt enkelt tvungen att ta en del eget ansvar både som köpare och säljare för att inte åka på skit.

Jag antar att bankernas chefer är politiskt korrekta personer som är för massinvandring. Detta med penningtvättlagen är ytterligare en sak som beror på den.

Banken utgår ifrån att någon som kanske har varit kund i decennier är en brottsling, förrän det är motbevisat. Hur sjukt är inte det?

Tyvärr är ju svenskarna naiva idioter och har låtit sig luras till att tro på det kontantlösa samhället bland mycket annat. Om kontanter hade varit lika vanliga som i många andra länder så hade man kunnat skita i bankerna.
Citera
2022-02-05, 21:47
Medlem
Citat:
Banken har så sjuka krav, har du t.ex. Sålt en bil och fått betalt kontant, kan visa ett köpeavtal samt att din bil bytt ägare så kräver dom uppgifter om vart köparen fått pengarna från för att du ska få sätta in dem på kontot. Att du fått dem "vitt" spelar ingen roll.

Det vore väl ett av ett 15-tal lagbrott jag noterat att bankerna gör eller kräver att misstänkta kunder gör, i penningtvättarbetet.
En person har inte rätt att kräva kontoutdrag eller redovisning av ekonomin hos en annan person.
Banklagen har text om tystnadsplikt, dvs banksekretess.
Banken om de vill utreda får väl kontakta den andra personens bank och kräva att den banken spärrar den personen och gör en utredning, eller anmäler till finanspolisen så att de utreder.
Inte kräva att den egna kunden ska driva en penningtvätt utredning mot en annan person.
Eftersom bankerna har fria händer att spärra oskyldiga kan de ju föreslå vad som helst som den utpekade ska göra, även olagligheter.
Citera
2022-07-13, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FemKiloGuld
Jag ställde denna fråga till Finansinspektionen när jag var i en liknande situation. Som de uttryckte det så har man ingen skyldighet att genomföra en kundkännedom. Banken har enbart rätt att frysa dina tillgångar till dess att din kundkännedom är genomförd och godkänd eller i det fall att du inte önskar genomföra den. Eller givetvis även om du genomför den och inte blir godkänd.

Oavsett är frysta tillgångar per definition din fordran på banken. Banken står i skuld till dig. De har inte rätt att ta dina tillgångar från dig. Utan du har alltid rätt att få dem överförda till det konto du väljer.

Vart ska man be att få dem överförda om man bara har en enda bank,
och man blir fryst i alla banker om blir fryst i en bank?

Man kan då inte öppna konto i en ny bank.
Det beror på att de också fryser bankid eftersom penningtvättlagen säger att banken inte får ha affärer med någon där man inte har tillräcklig kännedom.
Och bankid är bankgemensam tjänst, så att alla banker får kännedom om misstanken och får då inte låta personen få konto.
Man kan då inte ta emot lön, betala räkningar eller köpa mat, utan får tigga mat från anhöriga.

Denna spärr gäller antagligen på livstid eftersom penningtvättlagen anger "tillräcklig kundkännedom" utan att ange en tidsgräns när banken inte längre behöver känna till syftet med en viss transaktion.

Och hur ska man bevisa att en person som köpt en vara är hederlig när banklagen förbjuder krav på att få ut dennes kontoutdrag.
Citera
2022-07-13, 23:08
Medlem
Du bör svara på frågorna, inte att rekommendera men dom som jobbar på relevant avdelning och kollar igenom dina svar är inte de mest begåvade individerna och skiter väl i det sålänge det ser äkta ut och inte är något väldigt uppenbart. Går ganska så lätt att förfalska diverse dokument, men gör endast det om du verkligen måste.

Så om kontentan är att du inte vill svara men att pengarna egentligen är lagliga så bör du bara svara, det absolut värsta som kan hända är att dom fryser ditt konto medans dom granskar ditt konto. Sen när dom gjort det så kommer du få något brev hemskickat där det står att dom kommer avsluta ditt konto och så blir du ombedd att ange ett konto till vart dina pengar ska skickas. Det är en process som kan ta uppemot 1-2 månader. Beror såklart på antal transaktioner som ska granskas.
Citera
2022-07-13, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-I-L
Vart ska man be att få dem överförda om man bara har en enda bank,
och man blir fryst i alla banker om blir fryst i en bank?

Man kan då inte öppna konto i en ny bank.
Det beror på att de också fryser bankid eftersom penningtvättlagen säger att banken inte får ha affärer med någon där man inte har tillräcklig kännedom.
Och bankid är bankgemensam tjänst, så att alla banker får kännedom om misstanken och får då inte låta personen få konto.
Man kan då inte ta emot lön, betala räkningar eller köpa mat, utan får tigga mat från anhöriga.

Denna spärr gäller antagligen på livstid eftersom penningtvättlagen anger "tillräcklig kundkännedom" utan att ange en tidsgräns när banken inte längre behöver känna till syftet med en viss transaktion.

Och hur ska man bevisa att en person som köpt en vara är hederlig när banklagen förbjuder krav på att få ut dennes kontoutdrag.

Det stämmer inte, vet flertalet som blivit avstängda från en bank men det har inte varit några konstigheter att öppna ett nytt bankkonto hos en annan bank. Blir man avstängd hos alla banker så är man ju mongo som inte slutar med skiten man håller på, så då får man väl skylla sig själv. Men man kan ju samtidigt be om att få pengarna överförda utomlands till en neobank t.ex
Citera
2022-07-13, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abc122
Det stämmer inte, vet flertalet som blivit avstängda från en bank men det har inte varit några konstigheter att öppna ett nytt bankkonto hos en annan bank. Blir man avstängd hos alla banker så är man ju mongo som inte slutar med skiten man håller på, så då får man väl skylla sig själv. Men man kan ju samtidigt be om att få pengarna överförda utomlands till en neobank t.ex

Jag har läst många som säger sig inte fått öppna konto i en annan bank när de blivit spärrade i den första, fast de säger sig vara oskyldiga.

En del har lyckats skaffa konto hos nischbanker som inte tar penningtvättlagens förbud mot nya kunder där man inte är tillräckligt säker på oskuld mot penningtvätt, på lika stort allvar. Ett förbud som är tydligare i EU-direktivet, som inte har med regeln om att säga upp befintliga kunder med oklar status.

Men har ska den andra banken veta om kunden är skyldig eller oskyldig?

Utgångspunkten är väl att den som är straffad är skyldig,
fast i detta fall ligger bevisbördan hos den misstänkte.
(bryter väl mot Europakonventionen artikel 6 som gäller enligt grundlagen RF 2.kap 19§)
Om den misstänkte inte lyckats bevisa sin oskuld genom att ta fram rätt dokumentation,
eller som påståtts banken inte brytt sig om den, räknas denne som skyldig utan praktisk möjlighet att överklaga.
Citera
2022-07-14, 00:17
Medlem
hippilis avatar
Fick en jäkla massa frågor på papper från SEB för ett tag sedan som jag slängt. Varför jag gjorde det? Jag har inget konto på SEB och har aldrig haft det heller det var något man skulle få in eller ta ut på sitt konto och om det skulle vara stora pengar vet inte det var obegripliga frågor på 5 papper antar att dom själva inte vet vad dom pysslar med och jag har annan bank och vill dom något får dom skicka brev igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in