• 2
  • 3
2021-05-04, 15:36
Medlem
Jag gör en balansräkningar var månad på mina privata ekonomi och så länge sista raden växer månad efter månad utan att jag känner att jag gör avkall på något så är jag nöjd.

Så mer tillgångar än skulder och att de eventuella skulderna inte kostar för mycket var månad helt enkelt
Citera
2021-05-04, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Nja vi måste först definiera rikedom.

Jag är miljonär, men har skulder. Jag kan betala av alla lån (bostad och CSN) men tjänar mer på att inte göra det (avkastning). Jag lever också snålt, och stoppar undan pengar. Ser mig dock inte som rik ekonomiskt, men rik i livet.
Du är miljonär säger du, är det värdet på din bostad som gör dig till miljonär men sedan inte har råd att casha en diskmaskin om den pajar eller har du en mille på kontot?
Citera
2021-05-04, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Frihet och handlingsutrymme är väl en rikedom.
Jag tjänar mindre än flera av mina grannar, men har bättre marginaler.
Jag är också van vid måttfull konsumtion, så jag tål en sättning.

Är du rikare för det? Eller kanske bara mer ekonomisk?
Citera
2021-05-04, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetongBuketten
"Rik är den som inga skulder har"

"Rikast är den vars nöjen kostar minst"
Håller med om en del av det. Tex så byggde jag mig en musikstudio för flera år sedan som förstås kosta en slant att bygga men idag så sitter jag där och skapar och har inget intresse av att gå på krogen eller resa jorden runt så plötsligt så har studion blivit en spargris. Samma att jag byggde en stuga i skogen vid en sjö för några år sedan, kosta en del att bygga förstås men med tyskimporterad öl så sitter jag där hela helger nästan gratis och njuter mer än vad de flesta kan, så ännu en spargris 🙂
Citera
2021-05-04, 16:54
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Du är miljonär säger du, är det värdet på din bostad som gör dig till miljonär men sedan inte har råd att casha en diskmaskin om den pajar eller har du en mille på kontot?

Jag mer en en mille i tillgångar exklusive bostaden. Så nog kan jag casha en diskmaskin. Men har också lån på lägenheten (mindre än mina andra tillgångar). Nu är ju detta flashback så jag kanske har 2 kr eller 2 miljoner. Jag kan ju ha en dase på 30 cm med. Ser dock ingen anledning att överskatta min ekonomi.

Men om du har en avbetalad lägenhet för 3 miljoner, eller en mille i kontanter men lån på hela lägenheten är du ju "rikare" om du äger lägenheten. Men för mig är ekonomisk frihet bättre. Jag kan köpa en bil om jag behöver det, eller en diskmaskin. Jag har med andra ord hellre lån och pengar på fickan än är helt skuldfri och får skrapa ihop till middagen om valet står mellan dem.

Då friheten att kunna njuta av livet då mina inkomster är större än utgifter för mig är mera värd anser jag mig vara rik, då jag har buffert för att klara kriser, men ändå ha tak över huvudet och mat på bordet. Jag kan således fokusera på sådant som gör mig glad, utan att behöva oroa mig för mycket för oförutsedda händelser.
Citera
2021-05-04, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Ska man diskutera sånt här måste man ju sätta ett värde på friheten att vara obelånad.

Och ett pris på livsnjutning.

Men geberellt skulle jag säg att att leva över sin inkomst inte är bra i det långa loppet. Gör man det ibland är det inte hela värden, ibland måste man göra dyra inköp.

För min del så känner jag ingen skillnad nu när jag är utan lån (utom en studieskuld) mot när jag hade bostadslån och en bil på belåning.

Det som ger mig lugnet är bufferten jag har byggt upp.
Dvs att jag kan leva XY antal månader/år utan någon inkomst överhuvudtaget och ändå ställa mat på bordet åt mig och mina barn.

Och där har min inkomst inte bidragit särskult mycket utan investerade pengar samt en bostadaförsäljning.

Som belånad är man många gånger mer fri än annars.

Bostadslån. Du kan bo var du vill med hög standard för ok pris. Hyres, svårt att ens få tag i. Du ska vara glad om du får en skrubb.

Att ha en inkomst/kapital som är så högt att man FÅR låna är frihet.
Citera
2021-05-04, 23:05
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Rikare = mer tillgångar.

T.ex en person som tjänar mycket och har 10 miljoner i skulder jämfört med en som tjänar mindre (typ lagerarbetare) och bor i hyresrätt och har 0kr lån.
Personen med hög lön må ha 10 miljoner i lån, men kanske även har 3 miljoner i tillgångar i form av avbetald del av huslån, kontantinsats m.m
Personen som är lagerarbetare lär inte ha 3 miljoner kronor liggandes på banken (dock ej omöjligt, men högst ovanligt) och är därmed fattigare än den rika.

Så nej, i mitt fall är inte den med låg lön rikare än den med hög lön.
Rikedom mäts givetvis i tillgångar och inte levnadsstandard, psykosociala förhållanden eller liknande.
Men mitt fall måste inte spegla hela verkligheten heller, det är bara ett uppritat scenario.
Kanske inte. Det var ju det jag jämförde med såklart. Att personen som tjänar mycket INTE har något speciellt av värde utan bränner hela lönen och har skulder. Om du har 10kr och gör av med 9kr och din kompis har 100kr men har gjort av med 101kr. Vem har mest pengar?

Minns en på lyxfällan som tjänade runt 60k netto. Hans skulder var på nån mille och han hade inte mycket av värde. Anledningen till att han hamnade där var för han levde långt över sina tillgångar med dyr mat, dryck, resor osv.
Senast redigerad av Gavins-Friend 2021-05-04 kl. 23:07.
Citera
2021-05-05, 09:17
Medlem
Citat:
Jag mer en en mille i tillgångar exklusive bostaden. Så nog kan jag casha en diskmaskin. Men har också lån på lägenheten (mindre än mina andra tillgångar). Nu är ju detta flashback så jag kanske har 2 kr eller 2 miljoner. Jag kan ju ha en dase på 30 cm med. Ser dock ingen anledning att överskatta min ekonomi.

Men om du har en avbetalad lägenhet för 3 miljoner, eller en mille i kontanter men lån på hela lägenheten är du ju "rikare" om du äger lägenheten. Men för mig är ekonomisk frihet bättre. Jag kan köpa en bil om jag behöver det, eller en diskmaskin. Jag har med andra ord hellre lån och pengar på fickan än är helt skuldfri och får skrapa ihop till middagen om valet står mellan dem.

Då friheten att kunna njuta av livet då mina inkomster är större än utgifter för mig är mera värd anser jag mig vara rik, då jag har buffert för att klara kriser, men ändå ha tak över huvudet och mat på bordet. Jag kan således fokusera på sådant som gör mig glad, utan att behöva oroa mig för mycket för oförutsedda händelser.
Min dase är inte 30cm vare sig på FB eller i verkligheten.
Att jag frågar som jag gör är för att jag känner flera ”miljonärer” som har en kåk värd ex antal miljoner men en väsentligt lägre skuld men de klarar inte av att på sekunden slänga fram tiotusen om det krisar.

Själv är jag mångmiljonär genom värdet på mina fastigheter och kan även på sekunden slänga upp 10 eller 100 tusen om det skulle behövas.
Citera
2021-05-05, 10:41
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Tänkt på det när man kollar på lyxfällan när de säger exempelvis "ta inte MINA saker" Men jag ser det som att om du lånat pengar till något så är det inte ditt.

Visst blir det lite knepigt med bostadslån, CSN osv. Som inte är samma typ av skuld som en från KF för du köpt en TV typ.

Hur ser ni på saken? Om man bortser från bostadslån då. Är inte en person med en hundring på kontot som är utan skuld och plockar ut 10.000 i lön rikare än en som tjänar 100.000kr i månaden men som lever över sina tillgångar med lyxliv?

Jag tycker att lever du inte över dina tillgångar och sitter i en lgh och käkar nudlar men har 1kr kvar den 25e är du rikare än en som bränt hela lönen och sitter i sin belånade Porsche.

Dit sista stycke sätter det det hamdlar om.

Man är inte rik om man lever över sina tillgångar oavsett hur mycket man tjänar.
Citera
2021-05-05, 11:43
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Min dase är inte 30cm vare sig på FB eller i verkligheten.
Att jag frågar som jag gör är för att jag känner flera ”miljonärer” som har en kåk värd ex antal miljoner men en väsentligt lägre skuld men de klarar inte av att på sekunden slänga fram tiotusen om det krisar.

Själv är jag mångmiljonär genom värdet på mina fastigheter och kan även på sekunden slänga upp 10 eller 100 tusen om det skulle behövas.

Super, kul för dig. De är ju mångmiljonärer, men dåliga sådana om de har alla tillgångar uppbundna i en enda tillgång. Och förvaltningen av ekonomin hos dina bekanta skulle nog behövas ses över (som för många i detta avlånga land).
Citera
2021-05-05, 11:47
Medlem
Citat:
Super, kul för dig. De är ju mångmiljonärer, men dåliga sådana om de har alla tillgångar uppbundna i en enda tillgång. Och förvaltningen av ekonomin hos dina bekanta skulle nog behövas ses över (som för många i detta avlånga land).
Vet inte om det är så superkul men motsatsen att inte klara sig en månad om lönen uteblev kan ju inte va en så skön kudde att sova på om natten 🙂
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in