Citat:
Ursprungligen postat av
BajsBoo
Du är miljonär säger du, är det värdet på din bostad som gör dig till miljonär men sedan inte har råd att casha en diskmaskin om den pajar eller har du en mille på kontot?
Jag mer en en mille i tillgångar exklusive bostaden. Så nog kan jag casha en diskmaskin. Men har också lån på lägenheten (mindre än mina andra tillgångar). Nu är ju detta flashback så jag kanske har 2 kr eller 2 miljoner. Jag kan ju ha en dase på 30 cm med. Ser dock ingen anledning att överskatta min ekonomi.
Men om du har en avbetalad lägenhet för 3 miljoner, eller en mille i kontanter men lån på hela lägenheten är du ju "rikare" om du äger lägenheten. Men för mig är ekonomisk frihet bättre. Jag kan köpa en bil om jag behöver det, eller en diskmaskin. Jag har med andra ord hellre lån och pengar på fickan än är helt skuldfri och får skrapa ihop till middagen om valet står mellan dem.
Då friheten att kunna njuta av livet då mina inkomster är större än utgifter för mig är mera värd anser jag mig vara rik, då jag har buffert för att klara kriser, men ändå ha tak över huvudet och mat på bordet. Jag kan således fokusera på sådant som gör mig glad, utan att behöva oroa mig för mycket för oförutsedda händelser.