Citat:
Ursprungligen postat av
Gavins-Friend
Tänkt på det när man kollar på lyxfällan när de säger exempelvis "ta inte MINA saker" Men jag ser det som att om du lånat pengar till något så är det inte ditt.
Visst blir det lite knepigt med bostadslån, CSN osv. Som inte är samma typ av skuld som en från KF för du köpt en TV typ.
Hur ser ni på saken? Om man bortser från bostadslån då. Är inte en person med en hundring på kontot som är utan skuld och plockar ut 10.000 i lön rikare än en som tjänar 100.000kr i månaden men som lever över sina tillgångar med lyxliv?
Jag tycker att lever du inte över dina tillgångar och sitter i en lgh och käkar nudlar men har 1kr kvar den 25e är du rikare än en som bränt hela lönen och sitter i sin belånade Porsche.
Rikare = mer tillgångar.
T.ex en person som tjänar mycket och har 10 miljoner i skulder jämfört med en som tjänar mindre (typ lagerarbetare) och bor i hyresrätt och har 0kr lån.
Personen med hög lön må ha 10 miljoner i lån, men kanske även har 3 miljoner i tillgångar i form av avbetald del av huslån, kontantinsats m.m
Personen som är lagerarbetare lär inte ha 3 miljoner kronor liggandes på banken (dock ej omöjligt, men högst ovanligt) och är därmed fattigare än den rika.
Så nej, i mitt fall är inte den med låg lön rikare än den med hög lön.
Rikedom mäts givetvis i tillgångar och inte levnadsstandard, psykosociala förhållanden eller liknande.
Men mitt fall måste inte spegla hela verkligheten heller, det är bara ett uppritat scenario.