2021-05-02, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagersro
Det du äger bryr du dig om. Det du hyr skiter du i.

Tja, äger och äger, man får förvalta boendet och leka vaktmästare.
Citera
2021-05-02, 22:00
Medlem
Sedan 2019 har bytesrätte urholkats i hyresOrätter o som som boende i BRF slipper man såna här hyresvärdar

http://proletaren.se/artikel/sverige...ta-hyresvardar
Citera
2021-05-02, 22:01
Medlem
jagnickars avatar
Det handlar om att dom pengarna du betalar i insatsen i en bostadsrätt kommer åter när du säljer. ex du betalar 1 miljon, sedan betalar du ju nån hyra på runt 3000 tusen kanske (varierar ju)Om du säljer, får du tillbaka runt den miljonen. Du kan aldrig få tillbaka ett öre på din hyresrätt.

Om du hyr för typ 6-7 tusen (eller mer om du bor i Stockholm) i månaden i 5 år. Får du aldrig tillbaka ett öre av dom pengarna.
Räknar man en hyra på 7 tusen, i 5 år är det 420 000 kr som bara ”försvinner”

Därför köper man en bostadsrätt, det är ju som ett ”sparande” om man kanske vill lägga pengarna på att köpa ett hus sen. Samt vetskapen om att man faktiskt kan få tillbaka en hel del av pengarna man har lagt ut.

Sen visst kan den sjunka lite i värde, eller stiga om man har tur. Men så mycket tappar det inte i värde att man förlorar på en bostadsrätt.
Senast redigerad av jagnickar 2021-05-02 kl. 22:02. Anledning: Felstavning
Citera
2021-05-02, 22:05
Medlem
Bättre standard i regel, lägre avgift i månaden, man kan göra om hur man vill i bostaden, allt sköts bättre i området.
Citera
2021-05-02, 22:11
Medlem
Mindmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Dels det, men också att du har en högre bestämmanderätt

Inom vad, att välja tapet om man ska tapetsera om?
Det får man väl inte om man har hyresrätt?
Citera
2021-05-02, 22:16
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popcornpopop
Ha ha ! Rätt att bo o föreningen med andelstalet. Märk inte ord.
Citera
2021-05-02, 22:22
Medlem
Min bostadsrätt är en gammal hyresrätt så vette fan om det är mer status 😅
Tror väldigt få tänker i dessa banor de flesta jag känner har köpt en bostadsrätt då de inte fick tag i någon bra hyresrätt i ett bra område svårare än så är.det oftast inte.
Var samma med mig var runt o kolla hyresrätter men var enbart i nergågna områden i stockholm jag kunde få ett förstahandskontrakt så en bpstadsrätt blev det annars hade jag nog valt en hyresrätt
Citera
2021-05-02, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindme
Inom vad, att välja tapet om man ska tapetsera om?
Det får man väl inte om man har hyresrätt?

Du får tapetsera/måla om i en hyresrätt också, så länge det görs bra ("fackmannamässigt") och att det inte handlar om konstiga färger och mönster. Vad du dock gör är att på egen bekostnad renovera någon annans egendom (hyresvärdens).
Citera
2021-05-02, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popcornpopop

Exakt man äger en andel i en föreningen vaktmästare hyr vi in i vår föreningen.
Förstår dock vad du menar men jag är ju lite av åsikten att man inte äger något igentligen inte heller ett friköpt hus, testa att inte betala alla avgifter så kan man se vem som äger marken.

Det enda man äger i min mening är om man köper guld eller liknande och gömmer undan.
Alternativt bitcoin kamske har ej sån koll på krypto men verkar inte som giriga politker kan lägga beslag på kryptovalutor hur som helst.
Citera
2021-05-02, 23:03
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det här är en sådan korkad fråga.

Det finns HR som är billigare än BR och tvärtom.

Allt beror på hur länge du planerar att behålla och vilka avgifter du har.

Ska du bo i några år är en billig hyresrätt garanterat bättre.
Men långsiktigt är såklart en fet villa i ett attraktivt område bättre.

Jag själv valde mellan BR och HR och tjänar 40-50K per år genom att bo i HR i samma storlek, i samma läge, med lite sämre standard.
Helt klart värt det.

Har du räknat med värdeökningen på bostadsrätten då också?

Min mamma bor i en bostadsrätt i mindre ort, lägenheten kostade 630 000kr för sex år sen. Nu går liknande lägenheter för drygt miljonen.
Skulle hon sälja idag så skulle hon bara på värdeökningen tjänat ca 60 000kr/år hon bott där. Givetvis får man dra bort vinstskatt så blir ca 40 000kr/år då.

Mitt hus har gått från 4,7 milj till ca 6,5-7 milj senaste fem åren. Så ökning med ca 400 000kr/år om jag räknar på 6,7 milj. Rätt hyfsat tycker jag själv. Vi har under tiden renoverat för 300 000kr kanske.

Den stora fördelen är också att man slipper hopplösa invandrare om det är ett dyrare område med villor eller bostadsrätter.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2021-05-02 kl. 23:05.
Citera
2021-05-03, 00:05
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindme
Undrar varför det är högre status på att bo i bostadsrätt än att bo i hyresrätt?
Vad är fördelarna egentligen, förutom att man kan tjäna lite pengar om man säljer lägenheten dyrare än ursprungspriset?

Det är inte högre status alltid. Det finns vissa hyresrätter som har mycket hög status. Vanligtvis är de reserverade åt en liten elit. På pappret är de väl inte det men det är så det går till i praktiken. Det är fackpampar och akademiledamöter etc som får dom.
Citera
2021-05-03, 01:08
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Har du räknat med värdeökningen på bostadsrätten då också?

Min mamma bor i en bostadsrätt i mindre ort, lägenheten kostade 630 000kr för sex år sen. Nu går liknande lägenheter för drygt miljonen.
Skulle hon sälja idag så skulle hon bara på värdeökningen tjänat ca 60 000kr/år hon bott där. Givetvis får man dra bort vinstskatt så blir ca 40 000kr/år då.

Mitt hus har gått från 4,7 milj till ca 6,5-7 milj senaste fem åren. Så ökning med ca 400 000kr/år om jag räknar på 6,7 milj. Rätt hyfsat tycker jag själv. Vi har under tiden renoverat för 300 000kr kanske.

Den stora fördelen är också att man slipper hopplösa invandrare om det är ett dyrare område med villor eller bostadsrätter.

Hade du investerat dina 700K(kontantinsats) i bitcoins för 5 år sedan hade du haft mer än 58mille idag. Just saying.

Ökningen är imte en garant för att de inte kan gå bättre.

I övrigt, som många andra säger. Hittar man rätt hyresrätt är det en bra affär. En 3a för under 6000:- i ett okej område i en av de 4 största städerna tex. Det är en bra deal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in