2021-05-02, 13:33
Avstngd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sapiosexual
S det vackra blir att det inte finns ngot att lida fr?

S kan man se det.
Citera
2021-05-02, 21:34
Medlem
Citat:
Hur kan allt vara perfekt?

Fr att ngot gott ska finnas mste ont finnas. Hur kan man d frndra vrlden till det bttre?

Samspelet mellan gott och ont r det som gr livet intressant. Tnk dig en skrckfilm, det gr en rdd men det r s pass spnnande att man kollar ndn! Det r d man hittar en vackra i det fula.

Det rcker med sm saker som att vara frbaskat hungrig och bara beundra hur jkla medtagen man blir i kturen, d kan man gldjas av hur absurt livet r
Citera
2021-05-02, 23:39
Medlem
Citat:
r dystopiska hndelser vackra? Kan dd vara vackert? Kan olycka (knslan) bli vackert?

Det du beskriver r vl exakt vad krigs- och propagandakonstnrer genom rhundraden efterstrvat att uppn, och stundom lyckats mer eller mindre vl med; ofta dock genom att ge visst avkall p realismen (jfr. den fiktive Dick Heldars vedermdor med att stadkomma sljbara stridsillustrationer i Kiplings (som sjlv var en inte s oven tecknare) The Light That Failed!)

Paul Nash representerar kanske de sista som rnt ngorlunda bred uppskattning inom den genren, som i stort sett gick under med frsta vrldskriget och fotografikonstens framsteg. Det finns ett slags frvriden estetik i tavlor som The Menin Road (vilket lysande ironiskt namn!); medan Nashs motpart Otto Dix' verk frn den tyska sidan huvudsakligen gr ett obehagligt intryck, d han mycket mer n Nash fokuserar p detaljer som snderskjutna lik i groteska stllningar.
Citera
2021-05-02, 23:51
Medlem
Citat:
Kan dd vara vackert?
Dden kan bara vara vacker. Det r rdslan fr dden som folk inte tycker r vackert. S det r en klok intuition, ven om folk har missuppfattat vad den handlar om.

Vad gller topic s r positivt / negativt en intern analys. En persons analys liknar en annans till den utstrckning att bda gr analysen p liknande stt med liknande data; ngot som r vanligt i ett samhlle som utstter alla mnniskor fr en och samma mall.
Citera
2021-05-03, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det beror naturligtvis p ...

Men, Domedagen - den dag den kommer - lr komma med ett spektakuirt vackert frebud.

Tnk dig sjlv hur du sitter en natt p en kulle, och s fr du pltsligt se hur hela himlen borta i ster liksom "lyses upp" av sdana dr "gasbl" svallvgsliknande "streck" - som alla frdas rakt mot vster.

Det r s vackert att du tappar andan ... fr ett tag.

Sen s inser du ju vad det r.
Det r Ryssland som precis slppt ls alla sina krnstridsspetsar, som nu rusar i all vrldens fart ver himlavalvet mot sitt slutml - civilisationens undergng, as we know it.

Sen gr pltsligt solen upp, liksom "verallt.
En soluppgng "dr" och en soluppgng "dr" och fullt av sm soluppgngar verallt.

Du beskrev det tillfredstllande, det r detta jag syftar p. Att se det vackra i en tragedi eller ngot hemskt, fr en del av mig anser att det r vackert men ack s destruktivt.
Citera
2021-05-03, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
S kan man se det.

S kan man absolut se det, men nu var jag mer intresserad av hur du vljer att se det.
Citera
2021-05-03, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomboni2
Fr att ngot gott ska finnas mste ont finnas. Hur kan man d frndra vrlden till det bttre?

Samspelet mellan gott och ont r det som gr livet intressant. Tnk dig en skrckfilm, det gr en rdd men det r s pass spnnande att man kollar ndn! Det r d man hittar en vackra i det fula.

Det rcker med sm saker som att vara frbaskat hungrig och bara beundra hur jkla medtagen man blir i kturen, d kan man gldjas av hur absurt livet r

Gott r inte perfektion, perfektion r ett tillstnd som fr mig aldrig kan uppns men det efterstrvas.

Jag hr dig, absolut kan det vara tillfredstllande men vackert, jag r osker... Hur ser du p tragedier, kan du finna det vackra i det? Kan du se det vackra i ngon misr och olycka?
Citera
2021-05-03, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Det du beskriver r vl exakt vad krigs- och propagandakonstnrer genom rhundraden efterstrvat att uppn, och stundom lyckats mer eller mindre vl med; ofta dock genom att ge visst avkall p realismen (jfr. den fiktive Dick Heldars vedermdor med att stadkomma sljbara stridsillustrationer i Kiplings (som sjlv var en inte s oven tecknare) The Light That Failed!)

Paul Nash representerar kanske de sista som rnt ngorlunda bred uppskattning inom den genren, som i stort sett gick under med frsta vrldskriget och fotografikonstens framsteg. Det finns ett slags frvriden estetik i tavlor som The Menin Road (vilket lysande ironiskt namn!); medan Nashs motpart Otto Dix' verk frn den tyska sidan huvudsakligen gr ett obehagligt intryck, d han mycket mer n Nash fokuserar p detaljer som snderskjutna lik i groteska stllningar.

h vad jag blev tillfreds av detta inlgg. Precis att se det vackra i elndet och misren. Det r s absurt men jag blir helt hnfrd. Dags att underska detta mer.

Hah! Ja verkligen ett ironiskt namn.
Citera
2021-05-03, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Dden kan bara vara vacker. Det r rdslan fr dden som folk inte tycker r vackert. S det r en klok intuition, ven om folk har missuppfattat vad den handlar om.

Vad gller topic s r positivt / negativt en intern analys. En persons analys liknar en annans till den utstrckning att bda gr analysen p liknande stt med liknande data; ngot som r vanligt i ett samhlle som utstter alla mnniskor fr en och samma mall.

Instmmer att dd r vackert.

Jo s r det alla mnniskor har sina skildringar och tolkningar av upplevelser, erfarenheter och iakttagelser. Vad som r rtt och fel, positivt och negativt, moraliskt eller amoraliskt r sjlvfallet interna analyser. Dock pverkas ju dessa interna analyser av normer av olika slag. Dd "ska" inte anses vara vackert. Det r ngot som r sorgligt och en tragedi, iaf enligt rdande normer i hr. Finns skerligen avvikelser.
Citera
2021-05-03, 03:55
Medlem
Mste vi hylla dden? Den kommer ju nd till oss alla; varfr frska gra den (eller frdendelen fdelsen, som ocks r en utdragen smrtsam procedur, och som jag sjlv i samma mn avstr frn att ha del i, s lngt jag kan!) till ngot vackert?

Risken med att romantisera endera eller bgge r ju att det bara leder till ondiga upprepningar: "Again, and again, and again and again!"

Green Fields of France
Citera
2021-05-03, 11:29
Medlem
Citat:
Det r ngot som r sorgligt och en tragedi, iaf enligt rdande normer i hr.
Rdsla. Frvntningar. Vanor. Anknytning. Mycket som brister vid dden. Mycket som ndras, som blir oknt.
Citera
2021-05-03, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Mste vi hylla dden? Den kommer ju nd till oss alla; varfr frska gra den (eller frdendelen fdelsen, som ocks r en utdragen smrtsam procedur, och som jag sjlv i samma mn avstr frn att ha del i, s lngt jag kan!) till ngot vackert?
N det skulle jag inte rekommendera. Om folk inte ser det fr vad det r s r det lika ondigt med positiva sagor som med negativa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in