2006-06-14, 14:59
Medlem
poko-pekkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scottlos
Hejsan! Detta låter grymt intressant, jag tycker att du ska lägga upp en bild så fort som du kan med bindbeskrivning, så jag har med mig på min nästa harr tur! Kan det vara en typ av fjädermygg puppa du använder dig ut av! Borde ju finnas bindbeskrivning på www.rackelhanen.se kolla om den finns där så kan du länka direkt till flugan!

Något som testat någon annan fluga och fastnat för den?

Ska själv iväg imorgon på en fiske tur, dock i put and take vatten, men fiske som fiske, !
Hittade tyvärr ingen exakt likadan men hittade dessa :http://www.rackelhanen.se/swe/1266.htm

Den liknar de två längst till vänster..men färgen på vingarna e ljus och kroppen mörk!
Citera
2006-06-14, 23:14
Medlem
ok, jag får ta och binda upp ett gäng i olika storlekar och testa, Var ute och fiskade idag, Fick bara en liten gädda på flugspö, lite tråkigt då man har betalat 120kr för ett fiske, kort var lika när jag var där i sjön och fiskade på premiären! Lite tråkigt, att man inte får något då korten är så dyra 3 fiskar för 120kr! Ska bara göra klart min flugbindningsrum i källaren, har inte hnnit med det ännu! Har ett garage som måste bli klart först, men det är iofs inte bindnings säsong just nu heller! Men ibland har man ett för stort sug att binda, då är det alltid skönt att ha ett rum så allt finns framme bara att gå och sätta sig och binda dom flugorna man tror man behöver för fisketuren!

Någon som har tips på bra eller något nytt bindmaterial som man bör testa?

SKitfiske på er
Citera
2006-06-14, 23:48
Medlem
turbos avatar
Binder mina egna skapelser, har ett antal enkla varianter;

1. Liten insekt/slända med parachute hackel och enkel stjärt. Binds i storlekar från 10 till 18. Färger vit, svart, gul, grön, röd, grå

2. Superpuppa. Varierade färger och storlekar enligt ovan.

3. E-12 variant. Liknar en E12:a men i storlekar från 10 till 16.

4. Rackelhanen. I grått, gult grönt och svart samt kombinationer av dessa. Storlek 12 - 18.

5. Getingar och flygmyror

Klarar mig bra med dessa kombinationer. Binder upp ett rejält förråd under vintern och kollar vad som kläcker för tillfället. Som ni ser så fiskar jag uteslutande torrt.

Jag kör enligt teorin att fisken inte är så petig som man tror. Är det någorlunda rätt form och framför allt rätt färg så är det intressant nog att hugga på.
Citera
2006-06-15, 00:30
Medlem
Jag fiskar oxå mest med torrflugor, Men ja har inte tyckt om dom riktigt i put and take vatten, Men harr då gäller bara torr!
Citera
2006-06-15, 16:24
Medlem
Bengt Barons avatar
Finns många flugor som tar bra med fisk, men Pheasant Tail är en favorit vad gäller nymffiske, bland streamers håller jag Muddler Minnow högt, och älskar en Goddard Caddis när jag fiskar torrt, den flyter högt och fint.
Citera
2006-06-15, 23:25
Medlem
Alla berättar om sina favorit flugor, skulle inte vi som har visat vårat intresse kunna göra en Flugask, Flashbacks asken! Ja kan sammanställa, Men det ska finnas bindbeskrivning samt foto till alla flugorna! Pm gärna vid frågor!
Citera
2006-06-17, 02:37
Medlem
ingen som har kommit på några bra flugor eller? Ja håller på och sammanställer dom som redan kommit upp, Sen lägger jag upp en ask, så får ni komma med synpunkter vad som ska tillkomma eller tas bort
Citera
2006-06-17, 16:42
Medlem
mina bästa

harörenymf och pärlnymf
Citera
2006-06-18, 01:04
Medlem
när n i tipsar så kan ni gärna länka till bild/bindbeskrivning, enklare för mig när jag ska sammanställa
Citera
2006-06-18, 12:53
Medlem
Fogelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scottlos
när n i tipsar så kan ni gärna länka till bild/bindbeskrivning, enklare för mig när jag ska sammanställa
sammanställa vad?
Citera
2006-06-18, 13:21
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelberg
sammanställa vad?

Tror han menar att en hel del användare, däribland mig själv, inte är fullt så insatt i flugfiske och har lite svårt för alla namn som nämns i tråden och att det skulle underlätta lite om ni lade upp bilder på vilka flugor det är ni rekomenderar för div. fiske.

Även jag skulle uppskatta om detta gjordes.
Citera
2006-06-18, 21:01
Medlem
Ja det är så jag menat, samt att man får fram en bra ask med flugor som är bra, samt att det står vilka fluga som är bra till vad!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in