Citat:
Ytterst dåliga chanser? Danmark vann guld mot Sverige för att deras målvakt var strålande. En elitmålvakt tar 40-50% av skotten, en dålig målvakt i ett dåligt försvarslag ligger på sisådär 20-30%. Kontringsstarka lag gör självfallet många enkla mål (inte ens i hockey där målvakten glider runt som en ninja och täcker hela målet vill man släppa frilägen), men det är ju inte målvaktens fel, det är för att laget gör för många misstag framåt.Har en arbetskamrat som tydligen pysslar med handboll och han kunde till viss del hålla med i att målvakten upplevs som ganska meningslös. Jag förstår dock att ni som har stort intresse för sporten försvarar den, men faktum kvarstår ju, målvakternas ytterst dåliga chanser att rädda mål är lite komiskt.
Min egen insats i sporten skulle vara meningslös, det håller jag med dig om. Men det är för att den inte intresserar mig. Är dock helt övertygad om att jag skulle göra mål bara jag fick bollen.
Min egen insats i sporten skulle vara meningslös, det håller jag med dig om. Men det är för att den inte intresserar mig. Är dock helt övertygad om att jag skulle göra mål bara jag fick bollen.
Handboll är en lagidrott med tydliga kampinslag. Gör försvaret sitt jobb så räddar målvakten rätt många skott, eftersom skytten blir tillräckligt störd/ halva målet blir blockat, eller kantspelaren hela tiden får väldigt dålig vinkel i kantutspelen. Du ska vara en väldigt duktig spelare om du konsekvent gör mål trots att du blir störd, knuffad, fasthållen och ibland rätt brutalt behandlad av försvarsspelarna.
Du får ju inte stå där och sikta i fem år som Ragnar Skanåker, det ska ske på en grisblink, annars är du ihopbuntad och paketerad av försvaret. Du ska inte bara skjuta förbi målvakten, det står 6 motståndare där också som det många gånger gör ont att komma i närheten av. Lårkakor, bröstvärmare som heter duga, armbågar i kroppen eller att du flyger i golvet.
Bara för att du tycker det ser enkelt ut så betyder det inte att det är enkelt att göra mål. Det är många, många, många timmars träning bakom det i att bli väldigt stark och uthållig i hela kroppen. Du ska inte bara vara väldigt stark, snabb och explosiv, du ska bollkänsla, kroppskontroll, spelsinne och orka spela matchen också.
Som jag sa, det är inte många som kan göra mål i handboll på ett kantskott från dålig vinkel, där du får en höfttackling i upphoppet och ligger som en kvaddad glasspinne i luften. Bara för att elitspelare kan göra det betyder det inte att det är enkelt eller att målvaktsjobbet är meningslöst. Du ska inte bara göra mål, du ska inte slå ihjäl dig när du landar också.
Men visst, om jag får ställa mig och skjuta bollar mot en målvakt på en tom fotbollsplan så tror jag att jag kan få in rätt många bollar. Men det betyder inte att det är enkelt att göra mål i fotboll när det är match eller att målvakten är meningslös.
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2021-05-19 kl. 16:09.
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2021-05-19 kl. 16:09.