2021-05-01, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Ska bli intressant att höra vad som lockar dig i handboll.

Fotboll är jag inte så intresserad av heller om jag ska vara ärlig. Men där är det i alla fall en bragd att hantera bollen på ett sätt så det slutligen blir mål. Ingen skulle ha intresse längre om det började bli standard att en match i fotboll slutade med ofantliga 20+ mål.

I fotboll händer det också att man tar ut målvakten ibland, men där är det ju rent av livsfarligt, för då kan det ju råka bli mål. I handboll ser jag inga problem med att skippa målisen helt och hållet, för det blir ju mål hur man än vänder på det.

Mitt problem med fotboll är att det räcker med en ond blick , så ligger den utsatte spelaren på marken i svåra smärtor och tvingas bäras ut på bår. Dagen efter är det plötsligt stora rubriker i dagstidningarna som förklarar att stackaren bröt benet av det och karriären förmodligen är över. Eller att två spelare råkar nudda varandra, en av dom blir liggandes i fosterställning på planen, spelet går vidare ändå och om ingen bryr sig om honom så är han plötsligt på benen inom kort och med i matchen som om ingenting hade hänt.

Ta UFC som ett enkelt exempel vad en man egentligen är kapabel att klara smärta. En missriktad kick på pungen och de behöver bara någon minut innan de är på benen igen för att i nästa stund få benet avslaget och gör trots detta ändå försök att knocka sin motståndare. Det är ju även kvinnor som vågar utstå detta idag, men i fotboll... nej, där har vi tydligen individer av absolut klenaste sort.

Ja, du min käre idrottsfantast, jag märker att du kan varken handboll eller fotboll.
Men jag ska göra ett försök att förklara delar av handboll för dig.
För fullständig info krävs det flera böcker.
I fotboll tar man aldrig ut målvakten, vilket man med de nya reglerna kan göra i handboll för att på så sätt få en extra utespelare.
Jag instämmer med dig att många fotbollsspelare är riktiga filmskådespelare och trillar bara man tittar på dem.
Bland annat italienare och spanjorer är mästare på detta.

Vad gäller UFC och smärta du tar upp.
Har du aldrig hört talas om adrenalin?

Nu till handboll:
För dig som inte har en aning om handboll blir det svårare att begripa, mer än att du kan se målen.
Men bakom målet ligger mycket teori.
Jag ska nämna några termer och system som spelarna måste kunna.

Här kommer de:

6-0 försvar
5-1 -"-
3-2-1- -"-
Mittväxel
Kantövergång
Utsida 2:a
Block
'Gubbafinten'
Gurkburken (Bengan Johanssons special)
Sne femetta
Punkta
Avstämt skott
Hoppskott
Knorr
Flipplobb
Flipp
Lobb
Långa o korta hörnet (i målet)
Rundgång
Kontring (det som svenska landslaget bygger sitt spel på, laget tog Silvermedalj i senaste VM)

Detta var bara ett axplock av termer och system.
Vill du lära dig mer så kan du googla.

Vi ses i handbollshallen.

:-)
Citera
2021-05-01, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falskpost
Fast..... nä.
Om målvakter snittar på 30% räddningar och några skott blockeras av försvarare, några missar/träffar stolpen samt lägg till offensiv foul, så blir det inte mål 99% Långt därifrån.

Märker du har stenkoll på handboll.
Trevligt.

Citera
2021-05-01, 21:33
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag gissar att göra mål i fotboll motsvarar att rädda ett mål i handboll.
Citera
2021-05-02, 08:12
Citat:
Ursprungligen postat av Rorkulten4321
Ja, du min käre idrottsfantast, jag märker att du kan varken handboll eller fotboll.
Men jag ska göra ett försök att förklara delar av handboll för dig.
För fullständig info krävs det flera böcker.
I fotboll tar man aldrig ut målvakten, vilket man med de nya reglerna kan göra i handboll för att på så sätt få en extra utespelare.
Ja, det var länge sedan jag tappade intresset för fotboll, så den har väl kommit att ändrats sedan dess.

Citat:
Vad gäller UFC och smärta du tar upp.
Har du aldrig hört talas om adrenalin?
Adrenalin är jag väl bekant med och kan därför förklara för dig att det utsöndras på hög nivå hos spelare även i sporter som fotboll och handboll.

Citat:
Nu till handboll:
För dig som inte har en aning om handboll blir det svårare att begripa, mer än att du kan se målen.
Men bakom målet ligger mycket teori.
Jag ska nämna några termer och system som spelarna måste kunna.

Här kommer de:

6-0 försvar
5-1 -"-
3-2-1- -"-
Mittväxel
Kantövergång
Utsida 2:a
Block
'Gubbafinten'
Gurkburken (Bengan Johanssons special)
Sne femetta
Punkta
Avstämt skott
Hoppskott
Knorr
Flipplobb
Flipp
Lobb
Långa o korta hörnet (i målet)
Rundgång
Kontring (det som svenska landslaget bygger sitt spel på, laget tog Silvermedalj i senaste VM)

Detta var bara ett axplock av termer och system.
Vill du lära dig mer så kan du googla.

Vi ses i handbollshallen.

:-)

Ja, det var ett informativt inlägg fullt med termer jag verkligen måste läsa in mig på.

Curling, min vän... det slog mig, curling tycker jag är den mest menlösa sport av dem alla, men de gånger jag sitter i soffan och har det tråkigt, byter mellan kanalerna på teven och ibland kommer till en curlingmatch, så stannar jag ändå kvar vid den kanalen en stund. Det finns något som lockar trots allt, både när det gäller kvinnlig som manlig curling. Jag blir sällan kvar länge, men en stund i alla fall. Vad som lockar mig är precisionen som krävs och den exakta mängd kraft de skjuter iväg stenen med.

Det blir liksom ett sug av att se om personen verkligen kan lyckas med något alla hoppas på. Jag är mest fascinerad över att de lyckas överhuvudtaget. Men som sagt, jag tycker det är en fullständigt meningslös sport och ser inga fördelar med den rent fysiskt. Du kan istort sett väga 150 kilo och aldrig satt din fot på varken gymmet eller i joggingspåret, för du verkar inte ha någon nytta av att vara i bra form i den sporten.

Precis som i handboll så har curling också en gedigen lista av termer och system, som den du visar upp i ditt inlägg. Jag tror det beror på att i curling är man medveten om att det är en av de mest meningslösa sporter att se på, därför behövs det (precis som i handbollen) flashiga termer och hemmasnickrade benämningar på avancerade system att sätta sig in i, för att göra den mer betydelsefull, men i grund och botten handlar det bara om att skjuta iväg en sten på rätt sätt och få den att hamna på rätt plats, men det verkar också kräva en hel del precision och slutledningsförmåga.

Skalar man ner handbollen på alla de flashiga termer och avancerade system, så handlar det bara om att slänga in en boll i ett för stort mål, vilket gör det närmast omöjligt att misslyckas, även med målvakt i målet.

Som nybörjare hade jag säkert känt stor glädje över att ha gjort mitt första mål i handboll, men när jag sen inser att jag kommer ju göra mål så fort jag gör ett försök är känslan inte längre lika speciell. Att ta ett par steg, kasta mig upp i luften, hitta rätt pose för kamerorna innan jag kastar iväg bollen mot en målvakt jag vet är helt meningslös att ha på plats, så känns det inte alls som en bedrift. Alla kan ju istort sett göra mål.
Senast redigerad av RollonHomie 2021-05-02 kl. 08:28.
Citera
2021-05-02, 08:21
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Här kommer jag med ett långt utlägg på varför jag tycker handboll är en meningslös sport och så sammanfattar du allt i en enda mening. Tack!
Citera
2021-05-02, 12:46
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Här kommer jag med ett långt utlägg på varför jag tycker handboll är en meningslös sport och så sammanfattar du allt i en enda mening. Tack!
Tack själv, för den värmande kommentaren. Jag har många gånger blivit kritiserad för att jag använder one-liners. Men ibland är dom tydligen uppskattade.
Citera
2021-05-02, 16:44
Medlem
Citat:
Varför stannar man inte bara upp framför målet och kastar bollen. Det behövs inga akrobatiska konster, speedruns och andra tricks. Det är väl bara att stanna upp framför mål och skicka iväg bollen?

Och hur kan man kalla sig för elitmålvakt i handboll om man ändå släpper in mellan 30-40 mål varje match? Det säger ju sig självt att man kanske inte är så bra som man tror. Jag hade rent instinktivt känt att min insats är helt meningslös och att laget hade klarat sig lika bra utan mig, med bara ett tomt mål.

Du missar poängen. Det ÄR ganska svårt att göra mål. En duktig målvakt tar de flesta slappa skott. Så det räcker inte att träffa innanför buren. Man måste också missa målvakten, helst då skjuta in i något litet hörn som målvakten har svårt att täcka, och tillräckligt hårt / snabbt så även en duktig målvakt inte hinner komma och ta bollen...

Det är lättare att förstå om man kollar säg matcher mellan låga amatörlag eller ungdomar.

Två vanliga fel bland mindre väl tränade är antingen att de skjuter rakt på målvakten: det är lätt hänt, för när man är stressad stirrar man rakt på målvakten. Och därmed även skjuter rakt på målvakten...

Det krävs alltså en lång och intensiv träning att lära sig av med detta trots att försvararna håller på att stöta till ifrån sidan eller ryggen...

Det andra felet är som sagt, att man skjuter alldeles för löst. En hyggligt duktig målvakt fångar dessa skott med händerna och startar omedelbart en kontring: även detta ser man bland yngre ungdomar, flickor, och på lägsta nivåer...

Således. Dessa 30-40 mål per match och lag beror alltså inte på dåliga målvakter eller att det är lätt att slå in mål. Det beror på att elitskyttar är så mycket duktigare än hyggliga vardagsspelare...

Kolla. D-flickor slår in 3-5 mål per match. Elitspelare slår in 30-40 mål per lag.
Beror det på att 9 års flickor är ideala målvakter?? Nej, det beror på att elitspelarna är mycket mycket mera duktiga skyttar. Trots att även elitmålvakter är mycket mycket bättre än våra duktiga D-flickor...
Citera
2021-05-06, 22:06
Medlem
Citat:
Ja, det var länge sedan jag tappade intresset för fotboll, så den har väl kommit att ändrats sedan dess.

Adrenalin är jag väl bekant med och kan därför förklara för dig att det utsöndras på hög nivå hos spelare även i sporter som fotboll och handboll.

Ja, det var ett informativt inlägg fullt med termer jag verkligen måste läsa in mig på.

Curling, min vän... det slog mig, curling tycker jag är den mest menlösa sport av dem alla, men de gånger jag sitter i soffan och har det tråkigt, byter mellan kanalerna på teven och ibland kommer till en curlingmatch, så stannar jag ändå kvar vid den kanalen en stund. Det finns något som lockar trots allt, både när det gäller kvinnlig som manlig curling. Jag blir sällan kvar länge, men en stund i alla fall. Vad som lockar mig är precisionen som krävs och den exakta mängd kraft de skjuter iväg stenen med.

Det blir liksom ett sug av att se om personen verkligen kan lyckas med något alla hoppas på. Jag är mest fascinerad över att de lyckas överhuvudtaget. Men som sagt, jag tycker det är en fullständigt meningslös sport och ser inga fördelar med den rent fysiskt. Du kan istort sett väga 150 kilo och aldrig satt din fot på varken gymmet eller i joggingspåret, för du verkar inte ha någon nytta av att vara i bra form i den sporten.

Precis som i handboll så har curling också en gedigen lista av termer och system, som den du visar upp i ditt inlägg. Jag tror det beror på att i curling är man medveten om att det är en av de mest meningslösa sporter att se på, därför behövs det (precis som i handbollen) flashiga termer och hemmasnickrade benämningar på avancerade system att sätta sig in i, för att göra den mer betydelsefull, men i grund och botten handlar det bara om att skjuta iväg en sten på rätt sätt och få den att hamna på rätt plats, men det verkar också kräva en hel del precision och slutledningsförmåga.

Skalar man ner handbollen på alla de flashiga termer och avancerade system, så handlar det bara om att slänga in en boll i ett för stort mål, vilket gör det närmast omöjligt att misslyckas, även med målvakt i målet.

Som nybörjare hade jag säkert känt stor glädje över att ha gjort mitt första mål i handboll, men när jag sen inser att jag kommer ju göra mål så fort jag gör ett försök är känslan inte längre lika speciell. Att ta ett par steg, kasta mig upp i luften, hitta rätt pose för kamerorna innan jag kastar iväg bollen mot en målvakt jag vet är helt meningslös att ha på plats, så känns det inte alls som en bedrift. Alla kan ju istort sett göra mål.

Hej igen du glade!
Hade du kunnat handboll, hade du gillat det.
Så är det i alla sporter.
Ju mer man kan, desto roligare blir det att se.
Citera
2021-05-19, 13:59
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Trådstarten hade varit mer lämplig som: "Tråden för oss som inte kan ett dugg om handboll och vill stoltsera med det." Jag tycker Formel 1 är skittråkigt att titta på. Tror jag att det är skitenkelt att köra F1 för det? Nej. Att ni tror det är skitenkelt att göra mål i handboll har uppenbarligen aldrig ens försökt att göra det själva. Ni har väl på en höjd provat på handboll på gympan i högstadiet och skjutit några skott mot en skotträdd klasskamrat som är minst lika kassa som ni själva.

Prova hoppa in från kanten med 1-1.5 meters vinkel och få en höfttackling i upphoppet, så ska vi se hur många skott ni sätter mot en hyfsat kompetent målvakt. Om ni nu ens har någon fallteknik och inte skadar er när ni drattar i marken på första försöket.

Eller som geniet TS är, prova på din idé och skjut från kanten med 1-1.5 meters vinkel - utan upphopp - och se hur många mål du gör mot en hyfsat kompetent målvakt.
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Absolut, om fotbollsmatcher brukar sluta 13-15.
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2021-05-19 kl. 14:08.
Citera
2021-05-19, 14:05
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Absolut, om fotbollsmatcher brukar sluta 13-15.
Nu missförstår du mig nog. För man får givetvis ta med i ekvationen att kommer skott på mål extremt mycket oftare i handboll än i fotboll.

Sen vill jag bara inflika att jag inte har något speciellt emot handboll. Jag hatar all idrott lika intensivt.
Utom ukrainskt höjdhopp för damer.
Citera
2021-05-19, 14:21
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Varför stannar man inte bara upp framför målet och kastar bollen. Det behövs inga akrobatiska konster, speedruns och andra tricks. Det är väl bara att stanna upp framför mål och skicka iväg bollen?

Och hur kan man kalla sig för elitmålvakt i handboll om man ändå släpper in mellan 30-40 mål varje match? Det säger ju sig självt att man kanske inte är så bra som man tror. Jag hade rent instinktivt känt att min insats är helt meningslös och att laget hade klarat sig lika bra utan mig, med bara ett tomt mål.
Därför att då ger du målvakten högst ogynnsamma fördelar. Jag spelade i en hyfsat hög division i handboll innan jag lade av. Vår egen målvakt var sjukt bra på frilägen och skott från 9 meter. Han var väldigt snabb, vig, akrobatisk, väldigt duktig på att läsa av skytten och räddade bra mycket mer än han borde rädda. Vi snackar fotparader upp mot krysset och att lämna ett hörn som han sedan äter upp när skytten väl skjuter där. När vi tränade frilägen på träningar var jag oftast tvungen att skjuta ett skott jag hade tränat säkert 5000 ggr för att göra mål - och eftersom han visste om mitt favoritskott det så var jag ändå tvungen att variera det, annars var han farligt nära där med foten.

Stannar du framför målet så ökar du avståndet till målet och ditt skott blir betydligt lösare. Dessutom blir det betydligt enklare för målvakten att läsa ditt skott och skära av vinklar. Skulle en spelare stanna upp framför målet, tappa all fart, skjuta och inte göra mål skulle tränaren bänka honom på en grisblink, för då tror tränaren det har brunnit i hjärnkontoret på spelaren.

Att din insats i handboll skulle vara helt meningslös kan vi dock vara överens om. Att det är svårt att vara målvakt i handboll kan jag hålla med om. Det är trots allt elitidrottare som tar sisådär 160-180kg i benböj, minst 100kg i bänkpress, trots det är väldigt snabba och kvicka och kan skjuta så hårt att målvakterna får sprickor i ben i kroppen eller får fingrar ur led på handen om bollen tar illa.
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2021-05-19 kl. 14:26.
Citera
2021-05-19, 15:19
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Därför att då ger du målvakten högst ogynnsamma fördelar. Jag spelade i en hyfsat hög division i handboll innan jag lade av. Vår egen målvakt var sjukt bra på frilägen och skott från 9 meter. Han var väldigt snabb, vig, akrobatisk, väldigt duktig på att läsa av skytten och räddade bra mycket mer än han borde rädda. Vi snackar fotparader upp mot krysset och att lämna ett hörn som han sedan äter upp när skytten väl skjuter där. När vi tränade frilägen på träningar var jag oftast tvungen att skjuta ett skott jag hade tränat säkert 5000 ggr för att göra mål - och eftersom han visste om mitt favoritskott det så var jag ändå tvungen att variera det, annars var han farligt nära där med foten.

Stannar du framför målet så ökar du avståndet till målet och ditt skott blir betydligt lösare. Dessutom blir det betydligt enklare för målvakten att läsa ditt skott och skära av vinklar. Skulle en spelare stanna upp framför målet, tappa all fart, skjuta och inte göra mål skulle tränaren bänka honom på en grisblink, för då tror tränaren det har brunnit i hjärnkontoret på spelaren.

Att din insats i handboll skulle vara helt meningslös kan vi dock vara överens om. Att det är svårt att vara målvakt i handboll kan jag hålla med om. Det är trots allt elitidrottare som tar sisådär 160-180kg i benböj, minst 100kg i bänkpress, trots det är väldigt snabba och kvicka och kan skjuta så hårt att målvakterna får sprickor i ben i kroppen eller får fingrar ur led på handen om bollen tar illa.

Har en arbetskamrat som tydligen pysslar med handboll och han kunde till viss del hålla med i att målvakten upplevs som ganska meningslös. Jag förstår dock att ni som har stort intresse för sporten försvarar den, men faktum kvarstår ju, målvakternas ytterst dåliga chanser att rädda mål är lite komiskt.

Min egen insats i sporten skulle vara meningslös, det håller jag med dig om. Men det är för att den inte intresserar mig. Är dock helt övertygad om att jag skulle göra mål bara jag fick bollen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in