2024-09-30, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eleO12O24
Nej, skyddsjakt och vanlig jakt har samma krav på vilka bössor som får nyttjas för olika djurarter.

Det gör det inte alls. Det finns en särskild kategori av luftvapen som enbart får användas för skyddsjakt. Denna kategori existerar av hänsyn till de så kallade pre-92 luftgevär som främst används av lantbrukare för skadedjursbekämpning. Dessa är licensfria, om du är första ägare och skaffade vapnet före 1992.

6 kap. Luftgevär

5 § Luftgevär ska vara försett med pipa som har minst kaliber 5,5 mm.
8 § Kulan ska vara konstruerad för att expandera eller deformeras.
9 § E0 för luftgevär ska uppgå till minst 150 J.

Undantag
11 § Trots kravet i 9 § får E0 vara lägre än 150 J vid skyddsjakt som sker med
stöd av bilaga 4 till jaktförordningen (1987:905) på mullvad, råttor, sorkar (dock
inte bisam), möss, tamduva, skata, kaja, björktrast, koltrast, stare, pilfink och
gråsparv om kulans utgångshastighet är minst 180 m/s.

https://www.naturvardsverket.se/4ace...nfs-2023-8.pdf

Ovanstående krav kan uppfyllas med de licensfria pre-92 luftvapen men även med dagens licensfria luftgevär, max 10 J, om ammunition väger under ca 0.6 gram.
Citera
2024-09-30, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Även om han man har jakt och vapenlicens så blir man snabbt av med den om man skjuter kajor i stadsplanerat område. Indragen licens samt jaktbrott. Att använda luftvapen blir "bara" jaktbrott.

Att ha ett olagligt vapen ger som regel rejäla fängelsestraff.

De tre grundprinciperna är:
jakträtt
godkända redskap
ingen fara för utomstående

Om man äger en fastighet som inte omfattas av någon detaljplan och använder vapen som uppfyller kraven i NFS 2023:8 6kap, får man skyddsjaga i enlighet med bilaga 4 till jaktförordningen (1987:905)
Citera
2024-09-30, 11:05
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rapekalia
De tre grundprinciperna är:
jakträtt
godkända redskap
ingen fara för utomstående

Om man äger en fastighet som inte omfattas av någon detaljplan och använder vapen som uppfyller kraven i NFS 2023:8 6kap, får man skyddsjaga i enlighet med bilaga 4 till jaktförordningen (1987:905)
Det lät i som han beskrev en P platts utanför någon form av hyreshus. Börjar man vifta med licensbelagda vapen där så åker man dit ordentligt.

Om man nu ska göra något som uppenbarligen är olagligt så ger metoden att använda luftvapen antagligen lägst straff utav alternativen.

Tänk dig att en dårfink använder ett licensierat kulvapen i ett lägenhetsområde och skjuter upp i ett träd.

Jag föredrar att de håller sig till luftvapen.

Men som jag skrev tidigare så kan man köpa en gummifågel i leksaksaffären som man hänger upp och uppnår samma mål. Falska rovfåglar eller ormar använder folk båtlivet för att slippa fågelskit.
Citera
2024-09-30, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sugmotor
I Sverige är alla fågelarter fridlysta, dessutom är måsfåglar och trutar numera utrotningshotade just för att idioter som dig fått för sig det är fritt fram skjuta dem. Djur blir inte automatiskt "skadedjur" när de kommer in på din tomt. Kontakta polisen och berätta om vad du sysslar med och hur du dödar fridlysta arter.

Ja ja, alla fågelarter är fridlysta i Sverige utom björktrast, fiskmås, gråsparv, gråtrut, havstrut, silltrut, kaja, korp, kråka, näbbmus, pilfink, råka, skata, skrattmås, bläsgås, grågås, kanadagås, ringduva, storskarv, tamduva, vitkindad gås, sädgås, koltrast, stare, trana och sångsvan, samt alla andra fåglar, om de skadar eller förmodas skada människor eller deras egendom. Än så länge går människor före djur i de flesta fall men det verkar som inte så länge till, om de antidemokratiska fascistoida miljöaktivisterna som infiltrerar fasciststaten får bestämma.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1987-905/
Citera
2024-10-01, 08:33
Medlem
Citat:
Men som jag skrev tidigare så kan man köpa en gummifågel i leksaksaffären som man hänger upp och uppnår samma mål. Falska rovfåglar eller ormar använder folk båtlivet för att slippa fågelskit.

De som kommer med "leksaksaffärer och gummifåglar" vet inte vad de pratar om. Det enda som fungerar är att fysiskt förhindra/avlägsna/eliminera skadefåglarna. Alternativt kan råttgift användas men då riskerar man att skada andra djur inkl. husdjur.
Citera
2024-10-05, 22:02
Citat:
Dessa är licensfria, om du är första ägare och skaffade vapnet före 1992.
Efter 1992 krävs licens för att jaga med luftgevär, och för att få en sådan licens måste man ha jägarexamen, även för skyddsjakt. Tråden handlar om nuvarande regler för jakt med luftgevär, och de regler som gällde före 1992 är inte tillämpliga för nya jägare. I Sverige är retroaktiv strafflagstillämpning förbjuden, vilket innebär att aktiviteter som tidigare varit tillåtna får fortsätta även om de senare blivit olagliga för andra. Men du kan inte uppmuntra andra att göra samma sak efter 1992 för dem blir det olagligt och brott mot jaktlagen.
Senast redigerad av Dikotomi 2024-10-05 kl. 22:06.
Citera
2024-10-07, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dikotomi
Efter 1992 krävs licens för att jaga med luftgevär, och för att få en sådan licens måste man ha jägarexamen, även för skyddsjakt. Tråden handlar om nuvarande regler för jakt med luftgevär, och de regler som gällde före 1992 är inte tillämpliga för nya jägare. I Sverige är retroaktiv strafflagstillämpning förbjuden, vilket innebär att aktiviteter som tidigare varit tillåtna får fortsätta även om de senare blivit olagliga för andra. Men du kan inte uppmuntra andra att göra samma sak efter 1992 för dem blir det olagligt och brott mot jaktlagen.

Ovanstående är ren desinformation.

Har jag jakträtt på min fastighet? - Ja
Får råttor jagas vid tidpunkten? - Ja
Är mina jaktredskap godkända? - Ja
Kräver de licens? - Nej
Behöver jag ha jägarexamen? - Nej

sluta sprid dynga, din efterblivna fascisthora.
Citera
2024-10-08, 13:35
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
De som kommer med "leksaksaffärer och gummifåglar" vet inte vad de pratar om. Det enda som fungerar är att fysiskt förhindra/avlägsna/eliminera skadefåglarna. Alternativt kan råttgift användas men då riskerar man att skada andra djur inkl. husdjur.
Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om. Många fåglar håller sig undan om det ligger döda fåglar. Därför är det viktigt att plocka in fåglar man skjuter vid lockjakt. Alla fåglar reagerar dock inte på samma sätt. Svartfågel ser en måltid medan de flesta andra ser en fara. Effekten är dock avtagande och fåglarna kan vänja sig efter ett tag.

Vissa fåglar försöker jaga bort en rovfågel och andra håller sig undan. Man använde falsk rovfågel för att locka fram kråkfåglar att skjuta.

Ett par gummi ormar på min båt gör enorm skillnad på mängden fågelskit. Skiten i detta fall produceras mest av småfåglar.

Träd och buskar skyddas också effektivt genom att hänga upp blanka blanka föremål. Men det kan vara svårt att genomföra på ett stort träd. Användas vanligtvis på bärbuskar.

Det finns en hel vetenskap
https://www.slu.se/centrumbildningar...och-barriarer/
Citera
2024-10-08, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sergiorant
En kompis köpte ett 5.5mm fjädergevär från hatsan. Köpte även trimfjäder och satan i gatan vad det går hårt.

Går nästan igenom en vägskylt på 10 meters avstånd. Den plåten är väl en 3 mm tjock.

Nu har jag inga specifiikationer på den men vad skulle man kunna skjuta för djur med den?Vet det är olagligt men ändå.

Hare på 30m avstånd?
Orre på 20m avstånd?
kråka på 50m avstånd?
Är uppvuxen i Kiruna, redan som 10 åring börja jaga ripa med luftgevär, fungera utmärkt, man får jobba lite extra, krypa försiktigt fram tills man har rätt avstånd. Men det var otroligt spännande.
Citera
2024-10-09, 21:57
Medlem
Citat:
Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om. Många fåglar håller sig undan om det ligger döda fåglar. Därför är det viktigt att plocka in fåglar man skjuter vid lockjakt. Alla fåglar reagerar dock inte på samma sätt. Svartfågel ser en måltid medan de flesta andra ser en fara. Effekten är dock avtagande och fåglarna kan vänja sig efter ett tag.

Vissa fåglar försöker jaga bort en rovfågel och andra håller sig undan. Man använde falsk rovfågel för att locka fram kråkfåglar att skjuta.

Ett par gummi ormar på min båt gör enorm skillnad på mängden fågelskit. Skiten i detta fall produceras mest av småfåglar.

Träd och buskar skyddas också effektivt genom att hänga upp blanka blanka föremål. Men det kan vara svårt att genomföra på ett stort träd. Användas vanligtvis på bärbuskar.

Det finns en hel vetenskap
https://www.slu.se/centrumbildningar...och-barriarer/

Du verkar leva i något annat, för mig okänt, universum, för i mitt finns det inga småfåglar som kvittrar och småskiter på några joller. Allt utrymme så långt ögat når är paxat av oskygga invasiva främmande sjöfågelarter som väger upp till 1,8kg och har vingspann på upp till 1,8meter. Det vet jag säkert för jag har skjutit, vägt och mätt några av de största exemplaren.

Mars-augusti tar de allt utrymme i besittning. Alla landfåglar och smådjur bara försvinner. Kvar finns några skator och en duva. En koltrast hörde jag senast 2017. Ibland kan någon uggla eller hök av misstag titta förbi. Då jagas de kollektivt och måste söka skydd i träd. Ljudnivån ligger då på ca 90dB/A på 10m avstånd, medan det kan låta över 100dB/A på 1meter, när de störtdyker och attackerar människor. En kollega blev en gång plötsligt angripen på väg till jobbet. Hon går i PSD-terapi ännu idag.

Avskräckning med gummiormar och rovfågelattrapper fungerar inte alls. Döda fåglar, ljus och ljud fungerar inledningsvis. Efter högst ett par timmar är alla måsfåglar tillbaka. Det vet Anticimex om. På deras lista med tänkbara åtgärder finns enbart sådana som fysiskt förhindrar måsfåglarna från att "landa/slå sig ner". En enda metod räcker sällan, utan det måste vara en kombination av t ex piggar, nät, vajrar, ellister, aluminiumfingrar samt elektromagnetisk navigationsstörning.

Problemet växer med tiden, för varje år som går, eftersom måsfåglar som bosätter sig i bebyggelsen blir fler och häckar längre och längre bort från vattendrag. De blir samtidigt mer och mer fräcka. De återvänder till samma platser och tar med sig erfarenheter från tidigare år. "Mina" trutar reagerade inledningsvis på starkt ljus, sedan röd laser, därefter grön laser. Nu skiter de i alla ljus och lasrar. Några träd och buskar behöver inte skyddas, för sjöfåglar har inga klor utan simfötter, dvs kan inte sitta/häcka i träd eller buskage. På nätet kryllar det av vittnesmål om det växande problemet, så du får be dina personliga assistenter om att googla och förklara åt dig.

Att måsfåglar är ett problem på land, vet alla om, utom Naturvårdsverket med stöd av "vetenskap" från SLU. Det var länge sedan som SLU bedrev någon forskning. Sedan ca 2 decennier är den kapad av fascistoida miljöaktivister. Exakt som Naturvårdsverket. Så låt bli att hänvisa till SLU i vetenskapliga sammanhang.

Mycket ytlig men korrekt problembeskrivning:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...e-vara-ihardig

Så här ser det ut på blecket utanför mitt köksfönster. Ugglan kostade 199sek på Jula:
https://postimg.cc/Yj5zF9hF
Senast redigerad av rapekalia 2024-10-09 kl. 22:21.
Citera
2024-10-12, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eleO12O24
För att skjuta fåglar lagligt behövs ett klass 4 gevär eller hagelgevär. Om det är skadedjur eller inte spelar ingen roll. Däremot för att skjuta skadedjur (som möss) krävs ett licensierat luftgevär som bönder kan få utan jägarexamen.

Ren desinformation. Skitsnack helt enkelt.
Det finns fågelarter som får skjutas med licensfria luftvapen i samband med skyddsjakt.
Sluta sprid dynga, din efterblivna onda fascist.
Citera
2024-10-12, 17:53
Medlem
hobby_smokers avatar
Lagligt eller ej men min far tog en fasan med luftgevär. Han lyckades få head shot. Fasanen sprang runt lite innan den la sig ner o dog.
Farsan har tävlat i skytte som barn samt gjort lumpen om det hjälpte vet jag ej haha 😂

Avstånd på ca 20-25 meter.

Detta hände för snart trettio år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in