• 1
  • 2
2021-04-29, 21:25
Medlem
En kompis köpte ett 5.5mm fjädergevär från hatsan. Köpte även trimfjäder och satan i gatan vad det går hårt.

Går nästan igenom en vägskylt på 10 meters avstånd. Den plåten är väl en 3 mm tjock.

Nu har jag inga specifiikationer på den men vad skulle man kunna skjuta för djur med den?Vet det är olagligt men ändå.

Hare på 30m avstånd?
Orre på 20m avstånd?
kråka på 50m avstånd?
Citera
2021-04-29, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sergiorant
En kompis köpte ett 5.5mm fjädergevär från hatsan. Köpte även trimfjäder och satan i gatan vad det går hårt.

Går nästan igenom en vägskylt på 10 meters avstånd. Den plåten är väl en 3 mm tjock.

Nu har jag inga specifiikationer på den men vad skulle man kunna skjuta för djur med den?Vet det är olagligt men ändå.

Hare på 30m avstånd?
Orre på 20m avstånd?
kråka på 50m avstånd?

Inte de två första men kråka upp till 30 meter.är nog inget problem. Skulle inte chansa på 50 m. Då måste man nog träffa huvudet för att vara säker på att inte skadskjuta. Ska du äta kråka ?
Ja orre och hare på 20-30 meter också om det tar i huvudet. Det ska ju vara etiskt. Det finns speciell jaktammunition. Det vet du kanske
Citera
2021-04-29, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sergiorant

Hare på 30m avstånd?
Orre på 20m avstånd?
kråka på 50m avstånd?

Man kan diesla kulan också. Kolla upp det på Youtube. Såg en öka utgångshastigheten på en 22a med 300 FPS. Anslagskraft så det dög. Rätt igenom en teflonpanna på 20 meter. Man droppar i då man satt den i loppet. Eller har vaselin i kjolen. Gärna med lite diesel i det.
Citera
2021-04-29, 22:13
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Du kan säkert skjuta mördarsniglar på tomten. De kan du sedan lägga i skal och sälja till fransoser.
Citera
2021-04-29, 22:14
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AwakeAsFuck
Man kan diesla kulan också. Kolla upp det på Youtube. Såg en öka utgångshastigheten på en 22a med 300 FPS. Anslagskraft så det dög. Rätt igenom en teflonpanna på 20 meter. Man droppar i då man satt den i loppet. Eller har vaselin i kjolen. Gärna med lite diesel i det.

Jättebra ide om man vill förstöra geväret,
Citera
2021-04-29, 22:28
Medlem
quts avatar
Vägskyltar är aluminium
Citera
2021-04-30, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Jättebra ide om man vill förstöra geväret,
Det är väl bara byta packningar om de slits ? Det lär ju inte sprängas i luften.
Citera
2021-04-30, 10:31
Medlem
Black-lies-matters avatar
Citat:

Men funkar verkligen att "diesla"? Har prövat med olika varianter: Diesel, vaselin, lypsyl, 5-56, i stort sett allt som föreslås men har aldrig märkt någon skillnad förutom att kompressionen vekar höjas pga bättre tätning vilket ju inte är så konstigt. Har ett BSA super meteor 5.5 mm och har skjutit kråkor på ca 25 m, det såg ut som ett kuddkrig efteråt även utan "diesling". Antingen är diesling en skröna eller också har jag gjort fel.
Citera
2021-04-30, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qut
Vägskyltar är aluminium

Ok. Då var det inte lika "imponerande". Men jag läste att en sån där turkbössa Hatsan 125 Sniper i cal .25 med trimfjäder gav 45+ joule. Det är ganska bra faktiskt. Vet inte vad den där i .22 kan ge.
Citera
2021-04-30, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black-lies-matter
Men funkar verkligen att "diesla"? Har prövat med olika varianter: Diesel, vaselin, lypsyl, 5-56, i stort sett allt som föreslås men har aldrig märkt någon skillnad förutom att kompressionen vekar höjas pga bättre tätning vilket ju inte är så konstigt. Har ett BSA super meteor 5.5 mm och har skjutit kråkor på ca 25 m, det såg ut som ett kuddkrig efteråt även utan "diesling". Antingen är diesling en skröna eller också har jag gjort fel.

Jag har inte mätt själv med kronometer men det finns en hel del som har gjort det och har videos på det på Youtube. Så det ska funka. Kråkor ja. Dog dom varje gång ? Ingen kom iväg skadad ?
Citera
2021-04-30, 11:27
Medlem
quts avatar
Citat:
Ok. Då var det inte lika "imponerande". Men jag läste att en sån där turkbössa Hatsan 125 Sniper i cal .25 med trimfjäder gav 45+ joule. Det är ganska bra faktiskt. Vet inte vad den där i .22 kan ge.
Det finns luftgevär med bra tryck i men jag tror man måste ha licens på de.
Sköt med en Diana 60 för ett antal år sen och det var ett jävla tryck i den.
Sen tror jag att vanlig luftgevärskulor inte är särskilt dödliga,,, för mjuk helt enkelt.
Citera
2021-04-30, 11:28
Medlem
Bulkninjas avatar
Har det någon betydelse hur hårt luftgeväret går om det inte går att träffa någonting.
Till att börja med är Hatsan ett skitgevär med usel precision, Med trimfjäder ännu sämre.
Det låter som en 22lr

Man skjuter ihjäl en skata med 5-6joule på kroppen på 10-20m. Alltså 100m/s
10j är alldeles tillräckligt och 45j på ett Hatsan eller fjädergevär är helt bortkastat med noll precision som resultat, förutsatt att det är Cal 5,5mm.
Så att prata om 50-60m ? Av 10 tillfällen du får på en kråka på dessa anstånd kommer du träffa högst 1/10
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in