2023-07-07, 11:57
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qmzamqckalrtgj
Jo , det stemmer nog att dom e utrotningshotad så der tar du fel

Inte lagligt Sverige eller Norge att døda dom
I Sverige finns reglerad jakttid på måsar. Fiskmås får jagas mellan 11 augusti och slutet på februari.

https://jagareforbundet.se/jakt/jakt.../?animalId=391

Däremot måste man naturligtvis ha jakträtt där man jagar måsarna och använda godkänt vapen annars begår man jaktbrott. Ett vanligt luftgevär är inte godkänt.
Citera
2024-09-18, 04:48
Medlem
eleO12O24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mus-lim
Varken jägarexamen eller någon licens behövs, men det kan finnas lokala begränsningar av markägarens rättigheter med avseende på skyddsjakt. Jag brukar skjuta trutar med ett licensfritt luftgevär. Helt lagligt.
För att skjuta fåglar lagligt behövs ett klass 4 gevär eller hagelgevär. Om det är skadedjur eller inte spelar ingen roll. Däremot för att skjuta skadedjur (som möss) krävs ett licensierat luftgevär som bönder kan få utan jägarexamen.
Citat:
Ammunition som räknas till klass 4 utgår från energin vid mynningen, inte på hundra meters avstånd som i de övriga klasserna. 150 J gäller som gräns. Någon minsta kulvikt finns inte.

I klass 4 ingår: vildkanin, iller, mink, hermelin, ekorre, mullvad, sorkar (även bisam), möss, knipa, vigg, gräsand, bläsand, kricka, morkulla, ripa, järpe, fasan, rapphöna, duvor, måsar, trutar, sothöna, skrakar och tättingar (inklusive kråkfåglar).
https://jagareforbundet.se/jakt/jakt...ch-ammunition/
Citera
2024-10-12, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dikotomi
Efter 1992 krävs licens för att jaga med luftgevär, och för att få en sådan licens måste man ha jägarexamen, även för skyddsjakt. Tråden handlar om nuvarande regler för jakt med luftgevär, och de regler som gällde före 1992 är inte tillämpliga för nya jägare. I Sverige är retroaktiv strafflagstillämpning förbjuden, vilket innebär att aktiviteter som tidigare varit tillåtna får fortsätta även om de senare blivit olagliga för andra. Men du kan inte uppmuntra andra att göra samma sak efter 1992 för dem blir det olagligt och brott mot jaktlagen.

Ovanstående är ren desinformation.

Har jag jakträtt på min fastighet? - Ja
Får råttor jagas vid tidpunkten? - Ja
Är mina jaktredskap godkända? - Ja
Kräver de licens? - Nej
Behöver jag ha jägarexamen? - Nej

sluta sprid dynga, din efterblivna fascisthora
Citera
2024-10-12, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eleO12O24
För att skjuta fåglar lagligt behövs ett klass 4 gevär eller hagelgevär. Om det är skadedjur eller inte spelar ingen roll. Däremot för att skjuta skadedjur (som möss) krävs ett licensierat luftgevär som bönder kan få utan jägarexamen.

Ren desinformation. Skitsnack helt enkelt.
Det finns fågelarter som får skjutas med licensfria luftvapen i samband med skyddsjakt.
Sluta sprid dynga, din efterblivna onda fascist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in