• 1
  • 2
2021-04-29, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Billyounez
Varför firar folk Valborgsmässoafton, Kristi himmelsfärdsdag, Pingst (...)

Tycker du inte att firande är mossigt och förlegat, socialt löjeväckande pinsamt hyckleri
Eh, nä? Det där ör ju mer en hur än en varför va? Varför skulle vi tycka det?
Citera
2021-04-29, 19:56
Medlem
Facades avatar
Citat:
De enda bidragen jag lyfter är barnbidrag, RUT & ROT samt ränteavdrag, milersättning och subventioner för mina miljöbilar.

Med tanke på dina svar i tråden så förstår jag precis vad du är för typ,och jag hade helt rätt i mitt inlägg om att denna tråd handlar inte alls om varför folk firar dessa högtider.
Du har ingenting men spelar Allan ballan på Flashback för att känna dig duktig och må bra.

Ha så trevligt
Citera
2021-04-29, 19:57
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Jag brukar inte fira valborg för jag hade ingen att fira med på några år. Men i år ska jag fira och det är för att det är roligt att festa. När alla andra gör det vill jag inte vara ensam hemma och ha tråkigt.
Citera
2021-04-29, 23:36
Medlem
vasaduellers avatar
Traditioner är jättekul folkfester som skapar känslor av gemenskap och tillhörighet. Det är orsaken till att vi firar dessa högtider. Ingen bryr sig om den kristna färg som man försökte måla på dessa uråldriga traditioner.

Det är kulturmarxism (att vända sig mot traditioner) som är mossigt, gammaldags och förlegat. Under 50 år har normen varit att vända sig mot normer. Det finns inte längre något att vända sig mot. Folk har tröttnat (förutom ett fåtal regimavlönade). Du får slåss själv mot dina väderkvarnar.
Citera
2021-04-30, 06:15
Medlem
triptykens avatar
Är väl kul att fira saker? Sen är det ett totalt as att behöva göra en enorm affär av allt (Nyår och vidriga nyårsmiddagar är hemskt) men överlag en hänga runt en majbrasa, ett midsommarmys, jul med familjen och ligga glöggfet efter att ha ätit för mycket - väl gött?

Sen är väl traditioner litet flytande ändå och det kommer ju fler traditioner som är kul att fira (var på en ramadan-slut-middag en gång och fy faen vad mätt jag blev!) men det bekväma med traditioner man känner igen är väl att det ofta är litet på automatik så man inte känner sig nervös över att fucka upp nåt och man lättare kan plocka bort grejer man tycker e trist.
Citera
2021-04-30, 07:32
Bannlyst
Ja varför är människan traditionsbunden? Det är en allmänmänsklig fråga.

Det är också en fråga varför människan inte firar samma högtid flera gånger om samma år eller varför man inte hittar på nya. Tror den elfte maj tex är Negerbollens Dag.
Citera
2021-04-30, 10:00
Medlem
Firar ingenting längre. Förr var det kul att hitta på nåt med kompisarna men har inte såna längre så det är icke mycket att fira. Nångång drar man till krogen själv
Citera
2021-05-01, 02:42
Citat:
Ursprungligen postat av FSMW
Firar ingenting längre. Förr var det kul att hitta på nåt med kompisarna men har inte såna längre så det är icke mycket att fira. Nångång drar man till krogen själv
Håller med förutom att jag inte varit på krogen på minst 10 år.
Denna Valborg fördjupade jag mig i blodfettsrubbningar och fenofibrat istället. Hela kvällen fram tills nu.
Citera
2021-05-01, 02:49
Bannlyst
Citat:
De enda bidragen jag lyfter är barnbidrag, RUT & ROT samt ränteavdrag, milersättning och subventioner för mina miljöbilar.

Om du har barn kanske du inte ska anklaga någon som firar högtider.
Citera
2021-05-01, 23:05
Medlem
Multimedia-XLs avatar
Är väll en bra ursäkt att supe sig redlös och träffa folk.

Visserligen gör man det väll varje helg, men kan va roligt att ha en traditionell anledning till det.
Citera
2021-05-03, 01:57
Medlem
Du har helt rätt, förutom att Pattaya är ett jävla exploaterat torsk-ställe dit man givetvis inte vill åka. Gambia verkar vara ett jävla hor-ställe också.

Alla traditioner är mossiga, förlegade, socialt löjeväckande, pinsamma, svar: ja.
Citera
2021-12-20, 21:32
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Varför firar folk Valborgsmässoafton, Kristi himmelsfärdsdag, Pingst, Sveriges nationaldag och midsommar?
Vad är det med just dessa dagar som får dig att vara glad och fira och exempelvis gå ut och ha det skoj med bekanta och övriga polare?

Nyårsafton är bara en viss dag enligt den Gregorianska kalendern. Midsommar handlar om att solen står som högst på himlen. Valborg genomförs för att skrämma iväg häxor och till minne av helgonet Sankta Walpurgis. Vet du ens vem det var...?

Tycker du inte att firande är mossigt och förlegat, socialt löjeväckande pinsamt hyckleri när det går lika bra att vara glättig en random dag i maj eller september, när du själv vill,
alternativt stryka alla s.k. högtider och istället dra till Gambia, Pattaya eller Amsterdam?
Nationaldagen är kul och då ska man vara på golfängarna i sumpan= folkfest
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in