• 1
  • 2
2021-04-29, 15:31
Varför firar folk Valborgsmässoafton, Kristi himmelsfärdsdag, Pingst, Sveriges nationaldag och midsommar?
Vad är det med just dessa dagar som får dig att vara glad och fira och exempelvis gå ut och ha det skoj med bekanta och övriga polare?

Nyårsafton är bara en viss dag enligt den Gregorianska kalendern. Midsommar handlar om att solen står som högst på himlen. Valborg genomförs för att skrämma iväg häxor och till minne av helgonet Sankta Walpurgis. Vet du ens vem det var...?

Tycker du inte att firande är mossigt och förlegat, socialt löjeväckande pinsamt hyckleri när det går lika bra att vara glättig en random dag i maj eller september, när du själv vill,
alternativt stryka alla s.k. högtider och istället dra till Gambia, Pattaya eller Amsterdam?
Senast redigerad av Billyounez 2021-04-29 kl. 15:41.
Citera
2021-04-29, 15:33
Medlem
Mest för att jag tycker det är kul o fira grejer.
Citera
2021-04-29, 15:34
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Mest för att jag tycker det är kul o fira grejer.
Det kan inte vara så att du och dina kollegor knegar och löneslavar i princip alla andra dagar och att du därför inte kan fira andra dagar?
Citera
2021-04-29, 15:38
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billyounez
Det kan inte vara så att du och dina kollegor knegar och löneslavar i princip alla andra dagar och att du därför inte kan fira andra dagar?

Försöker du styra in denna tråd på att du som bidragstagare lever ett fulländat liv och att vi som arbetar inte förstår vad frihet innebär?
För då tycker jag du är i fel forums del.

Jag säger som tidigare talare - bra ursäkt till att helt enkelt ha det trevligt, umgås med familjen och äta god mat/dricka god dryck.
Citera
2021-04-29, 15:39
Medlem
Citat:
Vad får dig att tro att Jag inte firar grejer o har roligt annars? Jag säger ju att jag gillar att fira, så givetvis gör jag det ofta och gärna.
Citera
2021-04-29, 15:53
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Försöker du styra in denna tråd på att du som bidragstagare lever ett fulländat liv och att vi som arbetar inte förstår vad frihet innebär?
De enda bidragen jag lyfter är barnbidrag, RUT & ROT samt ränteavdrag, milersättning och subventioner för mina miljöbilar.
Citera
2021-04-29, 15:55
Medlem
FladderFarfars avatar
En bra ursäkt att träffas, grilla, dricka öl och ha kul.
Citera
2021-04-29, 15:59
Medlem
aaerligs avatar
Därför att de flesta gillar fest, alkohol och droger och dessa högtider är ypperliga tillfällen att ägna sig åt just detta. Det är väl det faktum att alla passar på samma dag varpå man kan springa runt bland tusentals andra (givetvis beroende på plats) som ägnar sig åt samma sak. Jag har ingen aning om varför man ursprungligen firar Valborg men jag gör det av ovanstående anledning och anser inte att vänner i kombination med fylla och lite uppåt vara förlegat över huvud taget.

Eftersom TS direkt verkar vara inställd på att de som festar är knegare(?) kan jag tillägga att så inte är fallet men att jag inte är intresserad av att uppge vad jag gör heller. Det går säkert att luska fram ur min posthistorik om det är detta som egentligen är poängen med TS fråga.
Senast redigerad av aaerlig 2021-04-29 kl. 16:01.
Citera
2021-04-29, 16:27
Citat:
Ursprungligen postat av aaerlig
Därför att de flesta gillar fest, alkohol och droger och dessa högtider är ypperliga tillfällen att ägna sig åt just detta. Det är väl det faktum att alla passar på samma dag varpå man kan springa runt bland tusentals andra (givetvis beroende på plats) som ägnar sig åt samma sak. Jag har ingen aning om varför man ursprungligen firar Valborg men jag gör det av ovanstående anledning och anser inte att vänner i kombination med fylla och lite uppåt vara förlegat över huvud taget.

Eftersom TS direkt verkar vara inställd på att de som festar är knegare(?) kan jag tillägga att så inte är fallet men att jag inte är intresserad av att uppge vad jag gör heller. Det går säkert att luska fram ur min posthistorik om det är detta som egentligen är poängen med TS fråga.
Om man gillar typ fest, alkohol och droger så ska man fan inte vara i Sverige. Du är på helt fel ställe!
Om du tror mig, varför är du då här... Frånsett corona, varför inte i ex. Pattaya. Amsterdam eller Brasilien?

Var "aaerlig" som ditt brukarnamn, och erkänn att du bara är en simpel knegare, en klockan-7-till-5 träl.
Senast redigerad av Billyounez 2021-04-29 kl. 16:36.
Citera
2021-04-29, 16:48
Medlem
dwgs avatar
Valborg är väl amatörernas afton.
Var väl 25 år sen jag firade Valborg, nu är hel vanligt dag för mig.
Citera
2021-04-29, 16:52
Medlem
aaerligs avatar
Citat:
Om man gillar typ fest, alkohol och droger så ska man fan inte vara i Sverige. Du är på helt fel ställe!
Om du tror mig, varför är du då här... Frånsett corona, varför inte i ex. Pattaya. Amsterdam eller Brasilien?

Var "aaerlig" som ditt brukarnamn, och erkänn att du bara är en simpel knegare, en klockan-7-till-5 träl.

Jag åker inte till ett WT-område i Thailand. Pattaya? På riktigt? Det är ju uppenbart vad du är ute efter med de tre alternativen som "festresa". Får du inte ligga i Sverige?

Om du inte vore 50+ hade du förstått referensen i hur mitt användarnamn stavas och kanske till och med dra en koppling till min ålder. Men du är boomer så det är förlåtet.

Kom tillbaks när du varit på en riktig partyort där ute i världen. Men visst, det är inte på alla dessa det kryllar med prostituerade.
Citera
2021-04-29, 17:02
Medlem
Telegramas avatar
Citat:
Varför firar folk Valborgsmässoafton, Kristi himmelsfärdsdag, Pingst, Sveriges nationaldag och midsommar?
Vad är det med just dessa dagar som får dig att vara glad och fira och exempelvis gå ut och ha det skoj med bekanta och övriga polare?

Nyårsafton är bara en viss dag enligt den Gregorianska kalendern. Midsommar handlar om att solen står som högst på himlen. Valborg genomförs för att skrämma iväg häxor och till minne av helgonet Sankta Walpurgis. Vet du ens vem det var...?

Tycker du inte att firande är mossigt och förlegat, socialt löjeväckande pinsamt hyckleri när det går lika bra att vara glättig en random dag i maj eller september, när du själv vill,
alternativt stryka alla s.k. högtider och istället dra till Gambia, Pattaya eller Amsterdam?
Det är högtidsdagar som många av oss passar på att träffa släkt och vänner festar, grillar, äter, dricker. Har roligt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in