2021-04-29, 13:20
Medlem
REWalls avatar
Jag sitter i skrivande stund på pendeltåget mot Märsta. Nyss var det biljettkontroll ombord på tåget. En invandrarman blev påkommen med att åka på barnbiljett. Men han vägrade att visa ID för att få kontroll/tilläggsavgift och gick istället bara av tåget vid nästa station Helelund - utan att de fyra kontrollanterna gjorde något. De bara lät honom gå.

Att diskutera:

Är denna händelse typisk för biljettkontroller i PK-Sverige idag, att invandrarmän slipper undan? Har någon gjort observationer av relevans i detta sammanhang?
Citera
2021-04-29, 13:27
Medlem
Kontrollanter kan inte hålla kvar folk. Dom behöver vakter för det, vilket dom ofta har. Saknades vakter?
Sedan vet vi inte vad som gäller om den som misstänkts fuskat går av vid nästa station, om dom har direktiv om att åka vidare. Ska dom då hoppa av också?
Om någon har jobbat med detta kunde svara så vet vi
Citera
2021-04-29, 13:31
Medlem
swebarbs avatar
Fått höra liknande av dom jag känner som åker buss/ tåg att dom ser mellan fingrarna när invandrare saknar biljett.. men när en gammal svensk saknar då blir det andra bullar.
Citera
2021-04-29, 13:33
Medlem
GeleZachas avatar
De får inte göra något. Gjorde själv samma sak många gånger när jag plankade i tonåren, och jag är vit svensk
Citera
2021-04-29, 13:49
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REWall
Är denna händelse typisk för biljettkontroller i PK-Sverige idag, att invandrarmän slipper undan? Har någon gjort observationer av relevans i detta sammanhang?

Det händer dagligen och även mängder med ariska svenskar slipper undan tilläggsavgift. Åk tvärbanan en dag så ska du se....
Citera
2021-04-29, 14:08
Medlem
Sqeptisks avatar
Barnbiljett?! En av dom där ensamkommande skäggisarna alltså
Citera
2021-04-29, 14:23
Medlem
Citat:
Jag sitter i skrivande stund på pendeltåget mot Märsta. Nyss var det biljettkontroll ombord på tåget. En invandrarman blev påkommen med att åka på barnbiljett. Men han vägrade att visa ID för att få kontroll/tilläggsavgift och gick istället bara av tåget vid nästa station Helelund - utan att de fyra kontrollanterna gjorde något. De bara lät honom gå.

Att diskutera:

Jag tror att den tidigare kontroversiella uppmärksamheten om biljettkontrollanters agerande fått SL att mildra deras agerande. Dessutom så är det ju Coronatider och slappheten i kontrollerandet och dess myndighetsutövande har ökat.
Citera
2021-04-29, 14:24
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:

Att diskutera:

Det är så det fungerar när en går av vid Helelund. Det är än värre om du går av vid Snållenfjuna. Hualigen. Det besta er att inte åka tåg. Då er en seker.
Citera
2021-04-29, 14:29
Medlem
Äkte kommunalt förra vecka.
Biljettkontroll.
Två minuter efter det att jag visat biljetten hör jag i vagnen "krona please" och kaffemuggsskrammel.
Vissa klarar kontrollerna lätt som en plätt tänkte jag...
Citera
2021-04-29, 14:36
Medlem
Feministernas avatar
Citat:

Att diskutera:

Vad för rättigheter har kontrollanterna undrar jag? Borde dom inte kunna hålla honom kvar för detta?
Citera
2021-04-29, 14:43
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Barnbiljett?! En av dom där ensamkommande skäggisarna alltså

Sverige har visst flest gråhåriga barn.
Citera
2021-04-29, 14:49
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Fått höra liknande av dom jag känner som åker buss/ tåg att dom ser mellan fingrarna när invandrare saknar biljett.. men när en gammal svensk saknar då blir det andra bullar.

Lusigt att du nämner det för väl i Märsta bevittnade jag för bara en kvart sedan hur en man som såg ut som en Gymnasie-afghan snackade sig ombord på bussen utan betala. Chauffören viftade strax Varsågod och stig på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in