2021-05-01, 16:48
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REWall
Det hindrar mig personligen är att jag alltid har giltig biljett.

Vad har det med saken att göra?
Citera
2021-05-01, 16:53
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vad har det med saken att göra?

Jag läste ditt inlägg som att det var riktat till mig personligen - men du är kanske influerad av senare tiders svengelska? I engelska säger man "you" i betydelsen "man" i vissa sammanhang, men detta "you" har i svengelska bland somliga kommit att översättas med "du" i motsvarande sammanhang.
Citera
2021-05-01, 17:02
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Jag läste ditt inlägg som att det var riktat till mig personligen - men du är kanske influerad av senare tiders svengelska? I engelska säger man "you" i betydelsen "man" i vissa sammanhang, men detta "you" har i svengelska bland somliga kommit att översättas med "du" i motsvarande sammanhang.

Det jag menade var att NEJ jag tror inte att en invandrare har större chans att slippa böter vid en biljettkontroll än en svensk.

Om vi säger att en invandrare (en tjeck tex) och en vit svensk från Tylösand åker fast samtidigt har båda lika stor möjlighet att bara gå därifrån. Kontrollanterna kommer inte att hålla kvar Tylösand-snubben och låta tjecken gå. Vad tror du?
Citera
2021-05-01, 17:08
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det jag menade var att NEJ jag tror inte att en invandrare har större chans att slippa böter vid en biljettkontroll än en svensk.

Om vi säger att en invandrare (en tjeck tex) och en vit svensk från Tylösand åker fast samtidigt har båda lika stor möjlighet att bara gå därifrån. Kontrollanterna kommer inte att hålla kvar Tylösand-snubben och låta tjecken gå. Vad tror du?

Mycket av diskussionen i denna tråd har handlat om biljettkontrollanters befogenheter där somliga menar att dessa inte har rätt att hålla kvar en ertappad plankare. Om det förhåller sig på det sättet så ligger det nära tills hands att tänka sig att din beskrivning ovan är ungefär som sanningen ser ut.
Citera
2021-05-01, 18:52
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Jag sitter i skrivande stund på pendeltåget mot Märsta. Nyss var det biljettkontroll ombord på tåget. En invandrarman blev påkommen med att åka på barnbiljett. Men han vägrade att visa ID för att få kontroll/tilläggsavgift och gick istället bara av tåget vid nästa station Helelund - utan att de fyra kontrollanterna gjorde något. De bara lät honom gå.

Att diskutera:

Är denna händelse typisk för biljettkontroller i PK-Sverige idag, att invandrarmän slipper undan? Har någon gjort observationer av relevans i detta sammanhang?

Ja jag har sett det ett stort antal ggr på olika tågresor genom Sverige.
Friåkaren låtsas inte "förstå" Svenska språket, i hopp kontrollanten skall fortsätta framåt utan åtgärd, och förvånansvärt ofta är det just detta som händer eftersom tågvärden har många vagnar kolla samt man närmar sig nästa station då dom måste stå vid dörrarna och kolla så det är klart för avgång.

Om om tågvärden inte ger sig kommer snacket om legitimation , som dom aldrig har med sig , och dom försöker fibbla bort genom att "inte kunna tala eller förstå Svenska"

tippar på 50% av alla friåkare från ej skidåkande nationer kommer undan så här.

Ibland (men då är det mindre antal passagerare och off rusningstrafik) kvarstannar dom på nästa station och försöker tillkalla väktare, men som regel Fattar plötsligt friåkaren svenska och sticker av.

Värsta jag sett var på Öresundståget då två Friåkare från Mena gjorde att tåget stannade på Lernackens station (som det inte gör egentligen) & en lång jäkla diskussion pågick, och tågvärden försökte tillkalla väktare eller polis.
Då gick dom av men hoppade på någon vagn längre ner men detta sågs av tågvärden som stoppade tåget igen innan det hann lämna Lernackens station och slängde av dom.

En rejäl tuff tåg värd som förtjänade all heder.
Mena friåkarna hade tydligen satt detta i system att åka gratis mellan Danmark-Sverige hörde jag tågvärden säga till Polisen som sedan anlände.

vet inte vad som hände sedan om polisen grep dom (tvivlar) för tåget avgick sedan med oss kraftigt försenat pga denna incident.
Citera
2021-05-01, 20:17
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Ja jag har sett det ett stort antal ggr på olika tågresor genom Sverige.
Friåkaren låtsas inte "förstå" Svenska språket, i hopp kontrollanten skall fortsätta framåt utan åtgärd, och förvånansvärt ofta är det just detta som händer eftersom tågvärden har många vagnar kolla samt man närmar sig nästa station då dom måste stå vid dörrarna och kolla så det är klart för avgång.

Om om tågvärden inte ger sig kommer snacket om legitimation , som dom aldrig har med sig , och dom försöker fibbla bort genom att "inte kunna tala eller förstå Svenska"

tippar på 50% av alla friåkare från ej skidåkande nationer kommer undan så här.

Ibland (men då är det mindre antal passagerare och off rusningstrafik) kvarstannar dom på nästa station och försöker tillkalla väktare, men som regel Fattar plötsligt friåkaren svenska och sticker av.

Värsta jag sett var på Öresundståget då två Friåkare från Mena gjorde att tåget stannade på Lernackens station (som det inte gör egentligen) & en lång jäkla diskussion pågick, och tågvärden försökte tillkalla väktare eller polis.
Då gick dom av men hoppade på någon vagn längre ner men detta sågs av tågvärden som stoppade tåget igen innan det hann lämna Lernackens station och slängde av dom.

En rejäl tuff tåg värd som förtjänade all heder.
Mena friåkarna hade tydligen satt detta i system att åka gratis mellan Danmark-Sverige hörde jag tågvärden säga till Polisen som sedan anlände.

vet inte vad som hände sedan om polisen grep dom (tvivlar) för tåget avgick sedan med oss kraftigt försenat pga denna incident.

Tack för din input.
Citera
2021-05-02, 03:50
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Saken med att bötfälla MENA är att det blir du som får betala i vilket fall som, dina skattepengar som skulle gå till biljetten, dina skattepengar som skulle gå till extra avgift, dina skattepengar som går till polis/rättsväsende/vakter för att gosa med dessa små skäggiga 12 åringar, dina skattepengar som går till vården av alla misshandlade tjänstemän.
Det är en lose lose situation om du är vit man och skattebetalare.

Sanna ord. En "ekonomisk" och samhällsmedveten polis skulle kanske resonera så och bespara sig besväret. Inte mig emot när hela samhället är så genomruttet. Men de som vill upprätthålla någon form av fasad om att alla står lika inför lagen bör ju göra en reality-check och inse att första klassens medborgare får vara lite mer kriminella än gemene man, eftersom det förväntas av dem och det är mer pappersarbete än det är värt att lagföra varenda litet brott de begår.
Citera
2021-05-02, 09:42
Medlem
Citat:
Jag sitter i skrivande stund på pendeltåget mot Märsta. Nyss var det biljettkontroll ombord på tåget. En invandrarman blev påkommen med att åka på barnbiljett. Men han vägrade att visa ID för att få kontroll/tilläggsavgift och gick istället bara av tåget vid nästa station Helelund - utan att de fyra kontrollanterna gjorde något. De bara lät honom gå.

Att diskutera:

Är denna händelse typisk för biljettkontroller i PK-Sverige idag, att invandrarmän slipper undan? Har någon gjort observationer av relevans i detta sammanhang?
Kolla tråden "Är SJ ett rasistiskt företag?", tangerar ditt resonemang.
Citera
2021-05-02, 09:47
Medlem
Jag är så svensk du bara kan bli, och det där har hänt mig 100 gånger. Kontrollanterna kan inte göra annat än att slänga ut dig om du inte visar ID. Detta har ingenting med invandrare att göra. Verkligen inte.
Citera
2021-05-02, 09:50
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandalji
Jag är så svensk du bara kan bli, och det där har hänt mig 100 gånger. Kontrollanterna kan inte göra annat än att slänga ut dig om du inte visar ID. Detta har ingenting med invandrare att göra. Verkligen inte.

Tack för din input. Många i tråden har ovan gett uttryck för samma uppfattning. Kan 100 Flashback:are ha fel?
Citera
2021-05-02, 10:50
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandalji

fast kontrollanter har inte befogenhet att slänga av folk, då måste dom kalla på väktare eller polis isf..
Citera
2021-05-02, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
fast kontrollanter har inte befogenhet att slänga av folk, då måste dom kalla på väktare eller polis isf..
Mycket möjligt. I så fall har väldigt många begått tjänstefel mot mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in