Citat:
Ursprungligen postat av
REWall
Jag sitter i skrivande stund på pendeltåget mot Märsta. Nyss var det biljettkontroll ombord på tåget. En invandrarman blev påkommen med att åka på barnbiljett. Men han vägrade att visa ID för att få kontroll/tilläggsavgift och gick istället bara av tåget vid nästa station Helelund - utan att de fyra kontrollanterna gjorde något. De bara lät honom gå.
Att diskutera:
Är denna händelse typisk för biljettkontroller i PK-Sverige idag, att invandrarmän slipper undan? Har någon gjort observationer av relevans i detta sammanhang?
Ja jag har sett det ett stort antal ggr på olika tågresor genom Sverige.
Friåkaren låtsas inte "förstå" Svenska språket, i hopp kontrollanten skall fortsätta framåt utan åtgärd, och förvånansvärt ofta är det just detta som händer eftersom tågvärden har många vagnar kolla samt man närmar sig nästa station då dom måste stå vid dörrarna och kolla så det är klart för avgång.
Om om tågvärden inte ger sig kommer snacket om legitimation , som dom aldrig har med sig , och dom försöker fibbla bort genom att "inte kunna tala eller förstå Svenska"
tippar på 50% av alla friåkare från ej skidåkande nationer kommer undan så här.
Ibland (men då är det mindre antal passagerare och off rusningstrafik) kvarstannar dom på nästa station och försöker tillkalla väktare, men som regel Fattar plötsligt friåkaren svenska och sticker av.
Värsta jag sett var på Öresundståget då två Friåkare från Mena gjorde att tåget stannade på Lernackens station (som det inte gör egentligen) & en lång jäkla diskussion pågick, och tågvärden försökte tillkalla väktare eller polis.
Då gick dom av men hoppade på någon vagn längre ner men detta sågs av tågvärden som stoppade tåget igen innan det hann lämna Lernackens station och slängde av dom.
En rejäl tuff tåg värd som förtjänade all heder.
Mena friåkarna hade tydligen satt detta i system att åka gratis mellan Danmark-Sverige hörde jag tågvärden säga till Polisen som sedan anlände.
vet inte vad som hände sedan om polisen grep dom (tvivlar) för tåget avgick sedan med oss kraftigt försenat pga denna incident.