2021-05-01, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Jag menade att Uppsalafilosofin inte har satt några större avtryck internationellt. Hägerström är ingen kändis ute i världen, han översattes aldrig till andra språk, bara någon enstaka essä på tyska under samtiden samt en postum volym på engelska på 60-talet.
Uppsalafilosofin verkade här hemma i Sverige.
Målet var aldrig att smitta världen, utan Sverige..

Uppsalafilosofin har satt sina tydliga spår;
Tycker du inte? Eller är du bara blind för det?
Citera
2021-05-01, 17:00
Medlem
Finns det egentligen några stora filosofer idag i något land?
Citera
2021-05-01, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Finns det egentligen några stora filosofer idag i något land?
Självklart..

Här är en lista: most-influential-living-philosophers/
Som rankar svensken Ingvar Johansson som #21.
Men som tappar trovärdighet då H Frankfurt inte ens är med..

Måste alla idioter känna till dig för att du är en ”stor” filosof?
Senast redigerad av Percipio.cogito 2021-05-01 kl. 17:17.
Citera
2021-05-01, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Percipio.cogito
Självklart..

Här är en lista: most-influential-living-philosophers/
Som rankar svensken Ingvar Johansson som #21.

Måste alla idioter känna till dig för att du är en ”stor” filosof?

Det är nog bara filosofer/intresserade som har kännedom om de namnen.
Jag kände igen fem namn. Men då bör jag ändå ha lite koll.
Citera
2021-05-01, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Det är nog bara filosofer/intresserade som har kännedom om de namnen.
Jag kände igen fem namn. Men då bör jag ändå ha lite koll.
Hur kommer det sig att du bör ha koll?

Självklart bör man vara intresserad av filosofi för att ha koll på filosoferna..
Hur många svenska filosofier som verkar idag känner du till?
Själv kan jag lätt räkna upp ett tiotal iaf..

Stört av dem är nog Nick Boström, här på hemmaplan är Svante Nordin, Åsa Wikfors, Mårten Schultz, Per Bauhn och Torbjörn Tännström också stora tycker jag. Om man räknar fysikern Max Tegnark som filosof (vilket man visst kan göra) är han också stor och internationellt erkänd.
Senast redigerad av Percipio.cogito 2021-05-01 kl. 17:33.
Citera
2021-05-01, 17:23
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det finns inga stora svenska filosofer. Sverige är ett intellektuellt u-land.

Att Schopenhauer verkar ha flest anhängare i Sverige på Flashbacks filosofiforum säger ju allt om vilken otroligt låg nivå som gäller här (i Sverige, inte på forumet).

Det kan ju förtydligas att jag med "Europeisk" i mitt förra inlägg, menar vitrasig Västeuropé; e.g Tysk med förgreningar. Den intellektuella elit som finns ute i Västeuropa är ju som bekant något exceptionellt och unikt för mänskligheten. I mötet mellan Germanska folkstammar och Romarrikets expansion uppstod en NY ras som inoficiellt kallas för Kelto-Germaner. En kombination av fysisk skönhet och intellektuell styrka.
En högre stående Homo Sapiens ser därför till att lära sig ordentligt med Matematik och Lingvistik så att han därigenom kan börja verka som Filosof och tänkare av högre rang. Det torde vara rätt väg för den Svenske Herren att gå.
Citera
2021-05-01, 19:00
Medlem
Citat:
Uppsalafilosofin verkade här hemma i Sverige.
Målet var aldrig att smitta världen, utan Sverige..

Uppsalafilosofin har satt sina tydliga spår;
Tycker du inte? Eller är du bara blind för det?

Värdenihilismen som fördärvligt inflytande över svensk kultur & politik?

Men vad är orsak och verkan? Svensk filosofi kanske bara är symptom på något djupare?
Citera
2021-05-01, 22:59
Medlem
Nick Bostrom, en av nutidens stora.
Citera
2021-05-07, 18:23
Medlem
Krokosauriens avatar
Tack, va kul att många svarade med flera exempel! jag försöka läsa vidare på det ni skrev och kanske komma tillbaka till tråden om jag har något att säga om dom. Men det var väldigt många spännande och bekanta namn som dök upp.

tacksam att Bard bara dök upp en gång och det precis i början, jag flydde lite från flashback efter jag läste hans namn och sedan förgäves tänkte att jag skulle försöka förstå mig på den tråkiga mannens synvinkel

Såg att två nämnde Boström, vilket jag tyckte va intressant, han dök upp i en youtube video jag såg häromdagen The Simulation Hypothesis is Pseudoscience men jag kanske ska ta och spana in vad Boström har att säga om andra saker än just detta ämnet som jag inte håller med honom om
Citera
2021-05-09, 10:16
Medlem
fermions avatar
Citat:
Hur kommer det sig att du bör ha koll?

Självklart bör man vara intresserad av filosofi för att ha koll på filosoferna..
Hur många svenska filosofier som verkar idag känner du till?
Själv kan jag lätt räkna upp ett tiotal iaf..

Stört av dem är nog Nick Boström, här på hemmaplan är Svante Nordin, Åsa Wikfors, Mårten Schultz, Per Bauhn och Torbjörn Tännström också stora tycker jag. Om man räknar fysikern Max Tegnark som filosof (vilket man visst kan göra) är han också stor och internationellt erkänd.
Tegnark och Tännström kallar sig väl själva något annat
Citera
2021-05-09, 10:22
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Hon är precis motsatsen till vad en filosof ska vara. Hon hånar och avfärdar andras idéer, i stället för att pröva dem.

Det finns en hel del folk ute på universiteten, men inga som deltar i det offentliga samtalet i någon större utsträckning.

Torbjörn Tännsjö har gjort sig ett namn, och sitter i en massa politiska utskott. Han har ett enormt inflytande i Sverige. Dessvärre är han inte klok på en fläck. Han föreslår på fullt allvar en global klimatdiktatur (googla "global despoti" får ni se), och att staten ska betala plastikoperationer åt alla som tycker att de är fula.

Jonna Bornemark har blivit superpopulär sedan hon börjat hata på "New public management". Går hem hos woke-tanter i vården.

Fredrik Svenaeus är någon jag kommer hoppas kommer ta mer plats i framtiden. Han skriver mest om vårdfrågor, men har bland annat stuckit ut hakan vad gäller manligt och kvinnligt (han har nämligen mage att säga att det finns män och kvinnor - vilket han straffats hårt för). Hans bok "det naturliga" rekommenderas. Den är kanon för den konservative som vill få lite kött på benen och bättra på sina argument.
Svenaeus i artikel om bemötandet ( med tystnad och som om den inte egentligen fanns) av sin bok "det naturliga". https://www.svd.se/jag-hade-passerat...inte-anstandig
Citat:
Det värsta med identitetspolitikens framfart på våra lärosäten är inte de skandaler som med jämna mellanrum når medierna – senast på Konstfack i Stockholm där lärare inte drog sig för att öppet mobba en kollega som invänt mot initiativet att byta namn på utställningssalen ”Vita havet”. Att namnets historia inte hade med hudfärg att göra spelade ingen roll.

Det värsta är att en kultur av rädsla och självcensur håller på att etableras i högskolevärlden som gör forskning om politiskt känsliga frågor ensidig och anpasslig.
Han kan dock inte hålla sig borta från "Ungern och Polen", ett catcall som visar att han trots allt inte tillhör det verkliga deploratinatet.
Citat:
För att stärka forskares och lärares position fattade riksdagen den 21 april ett beslut om att skriva in den akademiska friheten i högskolelagen, dock med tillägget att forskningen måste hålla sig inom värdegrunden för demokratin.

Jag tror tyvärr det är kontraproduktivt. Ord som demokrati, genus- och mångfaldsperspektiv används nämligen idag för att politisera forskning och undervisning. I Polen och Ungern används andra värdeord för att stoppa demokrati- och genusforskning, och det är ett ännu större problem.
Citera
2021-06-17, 23:34
Medlem
EmAdelMans avatar
Det som gör en filosof är någon som kan radikalt tänka genuint nytt och revolutionerande. När SvD tar in lite "filosofer" är det oftast professorer som bara är idéhistoriker, det vill säga inte har några idéer själva utan bara repeterar vad andra har sagt. Det är här Bard kommer in, hans idéer om människa, religionen och internet är totalt nytänkande och mycket har slagit in, han är en av Sveriges få genuina filosofer, värt att komma ihåg är att revolutionerande filosofer är alltid väldigt obekväma i sin tillvaro. Frågar du en hyfsat allmänbildad svensk om "Bard är en filosof" skulle de skratta och säga att han bara är en galen rasist eftersom deras idé av vad en filosof är ofta är baserat på en romantisk bild av de gamla Grekerna. Bard har ju föreläst på Handelshögskolan, han är väl måttligt populär där just för att folk inte är särskilt fritänkande på sådana ställen, även när han besöker Lunds filosofiska fakultet är de flesta bara inskolade i Kants idéer och kanske läser lite Nietzsche och Marcuse, men få besitter den kunskap han har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in