2021-06-11, 11:22
Medlem
UT64s avatar
Attendo i tidningen idag:

Attendo-personalens larm om skräcken på boendet: ”Jag skäms”

https://www.expressen.se/nyheter/att...det-jag-skams/

Cancersjuka som inte får smärtstillande, bränd gröt och gröna ägg till frukost, tekniska säkerhetssystem som inte fungerar.. o.s.v.

Observera att ovanstående är som det är p.g.a. den medvetna företagspolitiken att betala absolut minsta möjliga kostnader för att på så vis maximera vinsten, och förstås bonusarna. (detta har tydligen utspelats innan Attendo slopade bonusna)

Chefen på det aktuella boendet Långbroberg i Älvsjö Sanna Faily ser ut som en rätt typisk streber med ett försäljarleende på läpparna slingrar sig i intervjun, och ger absolut inte något gott intryck.

Till Moderator: Är det här också brott mot 1.12 eller kan man fortsätta och skriva om odugliga chefer?
Citera
2021-06-11, 11:26
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Pajasföretaget är i media igen:

Anställda vittnar om fusk bakom Attendo-bonusar

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ttendo-bonusar

Seriösa företag och organisationer genomför regelbundet undersökningar för att få veta vad kunderna, de anställda och allmänhet anser, och hur nöjda de är. Värdefull information för ledningen alltså.
Skojeriföretaget Attendo har dock kommit på hur man kan mjölka pengar ur ett sådant system genom att manipulera undersökningarna så att de skall visa ett högre betyg. Vilket ger bonus till direktörerna.

En anställd berättar:

– De kunder som vi vet svarar dåligt fick vi inte fråga. När vi inte fick ihop tillräckligt många svar sa chefen att jag skulle svara. Jag hittade på och fyllde i för att det skulle ge högt resultat. Det känns inte rätt. Om inte svaren är rättvisa kan vi inte ge bättre vård.

Vilket ruttet ruckel till företag Attendo visar sig vara genom lite journalistisk granskning.

Tragiskt att det ser ut så här för ett av de största vårdföretagen i Sverige . Sen tror jag också det har att göra med vilken chef man har och vilket ställe man jobbar på. Jobbat inom Attendo själv ( inte längre ) och har haft både bra och dåliga chefer där.
Citera
2022-04-13, 09:55
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från Åklagarmyndigheten (Tre personer åtalas för brott mot meddelarfriheten):
Citat:
Åklagaren har i dag väckt åtal för brott mot meddelarfriheten i ett ärende där en visselblåsare för media påtalat upplevda brister i företaget där hon arbetade.

Ett kvinnligt vårdbiträde berättade för media om sina egna upplevda brister i smittskyddet på det äldreboende där hon arbetade. När kvinnans berättelse blev uppmärksammad i media blev hon inkallad till sin arbetsgivare som gav henne en skriftlig erinran. Två kvinnor och en man som också företrädde arbetsgivaren var med på mötet där de skrev under erinran.

– Att kalla in en arbetstagare och ge en skriftlig erinran, som har skett i det här fallet, är enligt min bedömning brott mot lagen om meddelarskydd. Lagen trädde i kraft 2017 och såvitt jag känner till är den inte prövad än. Det är nu upp till tingsrätten att göra en bedömning. Det är viktigt att nämna att det handlar om kvinnans upplevda missförhållanden, inte vad som är sant eller falskt, säger kammaråklagare Anette Fassl.

Straffskalan för brott mot lagen om meddelarskydd i vissa verksamheter är böter eller fängelse i högst ett år.

– Det är viktigt att människor kan påtala upplevda missförhållanden utan att riskera att utsättas för repressalier för det. Det är därför lagen finns, säger Anette Fassl.
Attunda tingsrätt, mål: B 6301-21
Citera
2022-04-13, 14:06
Medlem
Uppstrutsigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Pressmeddelande från Åklagarmyndigheten (Tre personer åtalas för brott mot meddelarfriheten):

Attunda tingsrätt, mål: B 6301-21
Vilka tre är det som står åtalade?
Detta måste vara historiskt att ansvariga på ett stort vårdföretag ställs inför rätta gentemot en anställd (vårdbiträde utan utbildning dessutom). Detta borde få mer uppmärksamhet och inte glömmas bort imorgon. Underbar upprättelse för både vårdbiträdet/gamlingarna som avlidit samt anhöriga!
Citera
2022-04-13, 21:36
Medlem
Undra hur många boenden det finns som vanvårdas i attendos vård? Jag har arbetat på ett äldreboende i Göteborg. Det var hemskt! Det snålades in på precis allt. Vi var flera som gick till facket, och de av oss som inte var fast anställda fick gå på grund av ”arbetsbrist”.

Jag sa upp mig för jag orkade inte arbeta under sådana förhållanden och se hur de äldre fick lida för att cheferna vara snåla.
Citera
2022-07-04, 15:25
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uppstrutsig
Vilka tre är det som står åtalade?
Detta måste vara historiskt att ansvariga på ett stort vårdföretag ställs inför rätta gentemot en anställd (vårdbiträde utan utbildning dessutom). Detta borde få mer uppmärksamhet och inte glömmas bort imorgon. Underbar upprättelse för både vårdbiträdet/gamlingarna som avlidit samt anhöriga!
De tre åtalade är följande personer:

Sorena Jamshad f.1985 från Solna

Petra Lindhe f.1985 från Stockholm

Helena Winter f.1964 från Vallentuna

Det var alltså dessa tre som samlat gav sig på visselblåsaren Stine Christophersen på det möte hon tvingades delta i. För den som hört inspelningen från mötet står det klart att dessa tre åtalade chefer ville tysta den obekväma och "uppstudsiga" anställda vårdaren. Hon fick klara sig med support av en totalt menlös fackrepresentant som också burdust kördes över på mötet.

Av någon anledning valde P1 dokumentär att förvränga rösten på den mest aggressive Attendochefen, Sorena Jamshad, han som gormade om vilken illojal person vårdaren var. Vi noterar också att samtliga tre chefer nekar till brott. Inga problem där kan man anta, Attendochefer är kända för att ljuga om precis allting, så att blåneka sig igenom en förundersökning är nog inga problem..
Citera
2022-07-31, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellebelle
Undra hur många boenden det finns som vanvårdas i attendos vård? Jag har arbetat på ett äldreboende i Göteborg. Det var hemskt! Det snålades in på precis allt. Vi var flera som gick till facket, och de av oss som inte var fast anställda fick gå på grund av ”arbetsbrist”.

Jag sa upp mig för jag orkade inte arbeta under sådana förhållanden och se hur de äldre fick lida för att cheferna vara snåla.

Undrar detsamma och förstår att du valde att lämna arbetsgivaren.
Har länge övervägt polisanmälan el anmälan till patientnämnden pga Attendos vanvård, vilket bidrog till att en anhörig till mig dog
Citera
2022-09-17, 22:01
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
De tre åtalade är följande personer:

Sorena Jamshad f.1985 från Solna

Petra Lindhe f.1985 från Stockholm

Helena Winter f.1964 från Vallentuna

Det var alltså dessa tre som samlat gav sig på visselblåsaren Stine Christophersen på det möte hon tvingades delta i. För den som hört inspelningen från mötet står det klart att dessa tre åtalade chefer ville tysta den obekväma och "uppstudsiga" anställda vårdaren. Hon fick klara sig med support av en totalt menlös fackrepresentant som också burdust kördes över på mötet.

Av någon anledning valde P1 dokumentär att förvränga rösten på den mest aggressive Attendochefen, Sorena Jamshad, han som gormade om vilken illojal person vårdaren var. Vi noterar också att samtliga tre chefer nekar till brott. Inga problem där kan man anta, Attendochefer är kända för att ljuga om precis allting, så att blåneka sig igenom en förundersökning är nog inga problem..

Jag lyssnade nyss på dokumentären när den kom i repris och det är faktiskt sällan som man stöter på folk som obehindrat ljuger om ett så extremt allvarligt ämne. Försöker hitta nå uppgifter om när rättegången ska äga rum eller hitta någon dom men hittar inget (med mina bristande kunskaper på området).
Citera
2022-09-18, 18:53
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongomanish
Jag lyssnade nyss på dokumentären när den kom i repris och det är faktiskt sällan som man stöter på folk som obehindrat ljuger om ett så extremt allvarligt ämne. Försöker hitta nå uppgifter om när rättegången ska äga rum eller hitta någon dom men hittar inget (med mina bristande kunskaper på området).
Du kan hålla ett öga på följande sida:

https://www.domstol.se/attunda-tings...orhandlingar2/

Målet skall heta b 6301-21
Citera
2022-09-18, 23:36
Medlem
Låt inte vdn Martin Tiveus komma undan i tråden.
Citera
2022-09-19, 14:38
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Du kan hålla ett öga på följande sida:

https://www.domstol.se/attunda-tings...orhandlingar2/

Målet skall heta b 6301-21

Jag begärde ut de handlingar som fanns och av dagboksbladet att läsa så ska rättegången äga rum i nästan vecka:

2022-09-26 kl. 09:00 - 16:30
2022-09-27 kl. 09:00 - 12:00
Citera
2022-09-20, 06:33
Bannlyst
Attendo har tydligen utnyttja det dementa rösträtt för egen vinnig.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...margaretas-man
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in