Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-28, 16:01
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sane?
"Krösus" har gjort sina investeringar med redan skattade lönepengar, så låg skatt är inte alls fel. Att bygga samhället på att bestraffa de som sparar leder till alla dysfunktioner vi ser idag.

Det är en helt korrekt iakttagelse.
Citera
2021-04-28, 16:12
Medlem
TröttSvensks avatar
Tog man bort alla kostnader relaterade till invandringen, med balansering av statens inkomster från invandrare, så skulle inkomstskatten kunna sänkas med minst 5 % rakt av.
Just saying.

Men det är som det skrivs, kolla på skatteverkets hemsida och leta upp just din kommuns skattetabell, det varierar mellan kommunerna från ca 29 % upp till 35 % vill jag minnas.
Tänk på att jobbskatteavdraget sänker din skatt.
Tjänar du från 33 001 kr 2021 så har du maximalt avdrag om 2 597kr.

Här är en länk där man kan se sin skatt i alla delar.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatter/Rakna-ut-din-skatt/

Ha´det / TröttSvensk
Citera
2021-04-28, 16:16
Medlem
ZhongNanHais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Är detta en siffra som jag någonsin ser skymten av? Nu kommer jag outa min lön men sak samma. Knappast som nån bryr sig.

Jag har 28 500 i lön. Det är det som är skrivet på kontraktet.
Min senaste fulla lön, alltså det jag får i pengar, (vi är permiterade just nu) ligger på 21 886.

Nu tar vi fram miniräknaren.
21 886 / 28 500 = 0,7679298245614035

1 - 0,7679298245614035 = 0,2320701754385965, avrundat till 0,232 = Jag betalar 23,2%

Alltså torde dina 11,62% vara en extra avgit på det, som jag inte ser skymften av? Så då borde jag la inte ha med den i min beräkning då det inte är en summa av det som står på mitt kontrakt?

jösses, att folk är hjärntvättade av sossarna att man betalar så lite skatt i sverige. Det enda rimliga är att räkna ihop alla sorters skatter och inte vilseledas av att dom försöker dra det på olika ställen och kalla det för olika saker (detta är givetvis en medveten strategi)

Men för att grovt räkna på ditt exempel då.

28500kr brutto, ger ca 37500 för arbetsgivaren. Detta hade arbetsgivaren kunnat betala direkt till dig och detta är vad du hade tjänat i många andra länder som inte har dolda skatter som "arbetsgivaravgift".

Så din verkliga lön är 37500kr.

En annan viktig faktor är konsumtionsskatten, eller momsen, som också är skyhög i sverige jämfört med många länder. Moms-satsen är lite olika beroende på men standard är 25%. Dvs en fjärdedel av den summa du konsumerar för, går direkt till staten.

Köper du något för din lön så har du på vägen betalat in

Först tar staten: 1-(21886/37500-0.25)=41,6%
Sen tar staten ytterliggare 25% igen, på det du konsumerar dvs totalt66,6% till staten,
ett lämpligt tal, 666.

kalla det skatt eller vad du vill...men så mycket pengar har du förlorat.

Som mer högavlönad, likt mig själv, går ca 75-85% av allt jag tjänar till staten, på ett eller annat sätt.

Inte konstigt att man har råd att öppna sina hjärtan i det här landet....
Senast redigerad av ZhongNanHai 2021-04-28 kl. 16:29.
Citera
2021-04-28, 16:25
Medlem
När var skatteuttaget under 20% och vi hade fungerande:
Vård
Skola
Omsorg
Samt en stark försvarsmakt och polis?
Citera
2021-04-28, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
jösses, att folk är hjärntvättade av sossarna att man betalar så lite skatt i sverige. Det enda rimliga är att räkna ihop alla sorters skatter och inte vilseledas av att dom försöker dra det på olika ställen och kalla det för olika saker (detta är givetvis en medveten strategi)

Men för att grovt räkna på ditt exempel då.

28500kr brutto, ger ca 37500 för arbetsgivaren. Detta hade arbetsgivaren kunnat betala direkt till dig och detta är vad du hade tjänat i många andra länder som inte har dolda skatter som "arbetsgivaravgift".

Så din verkliga lön är 37500kr.

En annan viktig faktor är konsumtionsskatten, eller momsen, som också är skyhög i sverige jämfört med många länder. Moms-satsen är lite olika beroende på men standard är 25%. Dvs en fjärdedel av den summa du konsumerar för, går direkt till staten.

Köper du något för din lön så har du på vägen betalat in

1-(21886/37500-0.25)=66,6% till staten,

kalla det skatt eller vad du vill...men så mycket pengar har du förlorat.

Som mer högavlönad, likt mig själv, går ca 75-85% av allt jag tjänar till staten, på ett eller annat sätt.

Inte konstigt att man har råd att öppna sina hjärtan i det här landet....
Men till skillnad från andra välutvecklade länder har vi ingen arvs- gåvo- eller fastighetsskatt och dessutom nägra av OECD’s lägsta bolagsskatter. Allt genomdrivet av borgarna. Är du arbetare skall du fan inte bli rik men har du ärvt pengar skall dom förfan förräntas skattefritt. Det moderna fedeikommiset.
Citera
2021-04-28, 16:29
Medlem
Blir det inte så här?

28500/21886=1,3
Senast redigerad av longinus 2021-04-28 kl. 16:35.
Citera
2021-04-28, 16:30
Medlem
ZhongNanHais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Men till skillnad från andra välutvecklade länder har vi ingen arvs- gåvo- eller fastighetsskatt och dessutom nägra av ODC’ lägsta bolagsskatter. Allt grnomdrivet av borgarna. Är du arbetare skall du fan inte bli rik men har du ärvt pengar skall dom förfan förräntas skattefritt. Det moderna fedeikommiset.

Moderater, sossar, skiljer inte mycket, dom är kommunister hela bunten och dom tar 65-90% av alla som arbetars pengar... det skiljer några fåtal procent fram o tillbaks på en "vänster" och "höger" regering.

På Nils Dackes tid gjorde man uppror mot kungen när skattetrycket låg på typ 3%, det va fan tider det.
Citera
2021-04-28, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
Moderater, sossar, skiljer inte mycket, dom är kommunister hela bunten och dom tar 65-90% av alla som arbetars pengar... det skiljer några fåtal procent fram o tillbaks på en "vänster" och "höger" regering.

På Nils Dackes tid gjorde man uppror mot kungen när skattetrycket låg på typ 3%, det va fan tider det.
Gick det bra för ”Nisse”. Vad är hans arv idag?
Citera
2021-04-28, 17:42
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Det där är väl siffror som vi arbetstagare inte ser över huvud taget, ens på "före skatt"-siffran? Det är väl en avgift PÅ lönen, eller? Alltså bruttonlön PLUS arbetsgivaravgift? Jag har alltid trott att det inte är något som påverkar oss som arbetstagare (mer än att vi förmodligen hade haft högre lön om arbetsgivaravgiften var mindre).

de syns när man är egenföretagare! (eller ja, motsvarigheten)
Citera
2021-04-28, 17:44
Medlem
Lägsta löneskatten är ca 46%.
Men om vi pratar total skatt på en arbetarlön, hamnar vi på ca 75%-80%.
Citera
2021-04-28, 17:50
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
"Bråkar"/Diskuterar med min kompis om huruvida skatt man betalar på lön.

Jag påstår att jag betalar 23,1% skatt på min lön, medans hon är stensäker att man betalar 30%.
Jag tror att jag har mer rätt än henne då jag räknar på lön efter skatt/lön innan skatt och kollar procenten. I mitt fall blir det 0,7689 ungefär, vilket avrundas till ungefär 23,1%.

Vi bor i samma stad och har ungefär samma lön, men uppenbarligen får vi till olika skatteuträkningar.

Vad är det som gäller?

Skattetabellen är 30% men jobbskatteavdraget gör att ni får ut mer än 70% av lönen netto.

Skit i svamlet i tråden, mitt svar gäller.
Citera
2021-04-28, 18:29
Medlem
NtRiktigtHundras avatar
Jag är inte riktigt hundra men på min lönespec står det 32%

Inget att klaga på, mer pengar tillbaka varje vår som
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem