• 1
  • 2
2021-04-27, 16:22
Medlem
Kluffs avatar
Jag är 29 år och minns ärligt talat inte senast jag behövde stanna hemma från jobbet pga sjukdom, men det kan maximalt vara ett par gånger under hela mitt yrkesliv. Lite underligt, eftersom jag jobbar i butik (som ligger nära ett sjukhus dessutom).

Däremot kan jag några gånger per år få känningar på att jag håller på att bli sjuk: ont i kroppen, tung i huvudet - den allmänna sjukdomskänslan, liksom, men det bryter aldrig ut. Oftast har det gått över till framåt kvällen eller nästa dag.

Om man utgår ifrån BMI så är jag i min idealvikt, jag lever ett rätt aktivt liv så sett med runt 80k steg per vecka i snitt, gymmar, röker inte, och har inga hälsobesvär i övrigt. Absolut ingen atlet men inte heller i hopplöst dålig kondition. Räcker det för att ha ett bättre immunförsvar, eller är det genetiskt? Kan kost spela in? Slumpen? Det känns som att jag borde vara sjuk oftare, rent statistiskt. Särskilt eftersom jag kommer i kontakt med så mycket människor i jobbet.

EDIT: Jag har även klarat mig från COVID, men där har jag faktiskt följt restriktionerna i den mån det går och hållit mig hemma mer än vanligt, handlar på kvällar osv.
Senast redigerad av Kluff 2021-04-27 kl. 16:26.
Citera
2021-04-27, 16:26
Medlem
Asmodeusvults avatar
Kanske slumpen eller annat, men bra är det inte. Paradoxalt nog är ”att aldrig vara sjuk” inte ett tecken på gott immunförsvar utan tvärtom ett tecken på att du inte lärt din kropps försvar att hantera infektioner, influensor och liknande.

Kan vara allvarligt om du skulle utsättas för ett för oss normala alldagligt virus som vi lärt oss bekämpa sedan femårsåldern, men som för dig nu i äldre ålder kan bli livsfarligt eller farligt för vissa organ.

Du bör låta sig undersökas.
Citera
2021-04-27, 16:30
Medlem
abo142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kluff
Jag är 29 år och minns ärligt talat inte senast jag behövde stanna hemma från jobbet pga sjukdom, men det kan maximalt vara ett par gånger under hela mitt yrkesliv. Lite underligt, eftersom jag jobbar i butik (som ligger nära ett sjukhus dessutom).

Däremot kan jag några gånger per år få känningar på att jag håller på att bli sjuk: ont i kroppen, tung i huvudet - den allmänna sjukdomskänslan, liksom, men det bryter aldrig ut. Oftast har det gått över till framåt kvällen eller nästa dag.

Om man utgår ifrån BMI så är jag i min idealvikt, jag lever ett rätt aktivt liv så sett med runt 80k steg per vecka i snitt, gymmar, röker inte, och har inga hälsobesvär i övrigt. Absolut ingen atlet men inte heller i hopplöst dålig kondition. Räcker det för att ha ett bättre immunförsvar, eller är det genetiskt? Kan kost spela in? Slumpen? Det känns som att jag borde vara sjuk oftare, rent statistiskt. Särskilt eftersom jag kommer i kontakt med så mycket människor i jobbet.

EDIT: Jag har även klarat mig från COVID, men där har jag faktiskt följt restriktionerna i den mån det går och hållit mig hemma mer än vanligt, handlar på kvällar osv.

För mig är det exakt likadant, tidigare hade jag en partner som var sjuk kanske 2-3 gånger per år, alltså snuvig, hostig, hängig osv. Trots nära umgänge blev jag aldrig sjuk. Kan också känna att något är på gång nån gång per år, men det bryter aldrig ut. Likt dig undrar jag vad det kan bero på.
Citera
2021-04-27, 16:41
Medlem
En del människor blir helt enkelt aldrig sjuka.

Jag var förkyld en gång för fem, sex år sedan. Innan det var det också ca fem år sedan jag var sjuk sist. Jobbade i butik förr och har därefter jobbat i vården, så folk träffar jag ju jämt och ständigt. Min tidigare sambo blev sjuk minst 4 ggr/år - aldrig jag.
Citera
2021-04-27, 16:42
Medlem
Henriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Kanske slumpen eller annat, men bra är det inte. Paradoxalt nog är ”att aldrig vara sjuk” inte ett tecken på gott immunförsvar utan tvärtom ett tecken på att du inte lärt din kropps försvar att hantera infektioner, influensor och liknande.

Kan vara allvarligt om du skulle utsättas för ett för oss normala alldagligt virus som vi lärt oss bekämpa sedan femårsåldern, men som för dig nu i äldre ålder kan bli livsfarligt eller farligt för vissa organ.

Du bör låta sig undersökas.

Det kan väl vara ett tecken på att ts har ett gott imunförsvar!
Citera
2021-04-27, 16:44
Medlem
Samma här, inte ens sjuk när sambon blir sjuk titt som tätt. Har blodgrupp 0. Vad har ni? Är dock allergisk mot pollen hehe
Citera
2021-04-27, 17:05
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kluff

Finns lite olika genetiska uppsättningar bland oss som vandrar på Jorden, som kan påverka.
Lite samma hos mig tidigare i livet, men på äldre dar kommer en o annan åkomma ibland.

Hitta de detta för ett antal år sen då jag började tycka illa om att värma upp redan tillagad mat med fläskkött, det smakade inte bra helt enkelt. En av bieffekterna till genen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/CCR5-delta_32

(FB) Konstig bismak när man värmer upp kött

****** Har vi bärare av genen lite tur så är vi mer resistenta mot Covid-19 oxå.

https://www.medrxiv.org/content/10.1....02.20224659v1
Senast redigerad av 53....so what 2021-04-27 kl. 17:10.
Citera
2021-04-27, 17:08
Medlem
Du kanske inte fick alla barnvaccin😄
Citera
2021-04-27, 17:12
Medlem
Känner igen det där med att man känner när något är på gång. Det händer mig ibland och då räcker det med att sova några timmar extra så har det gått över på morgonen. I övrigt är jag förkyld någon gång vartannat år kanske, så inte lika extremt frisk som TS.

Jeanne Calment blev aldrig sjuk enligt henne själv och hon dog till slut vid 122 års ålder. Det är definitivt ett tecken på ett bra immunförsvar, eller åtminstone inte ett dåligt sådant. Om man aldrig får feber på grund av att immunförsvaret inte fungerar som det ska så lever man nog inte speciellt länge.
Citera
2021-04-27, 17:12
Medlem
Narutoshippchops avatar
Folk som har god hälsa och hygien blir sällan sjuka.
(God hygien innefattar både din kroppsliga hygien och hygienen i hemmet). Folk som äter saker, klappar på djur och pillar sig i ansiktet, näsa och mun utan att tvätta händerna är personer som alltid blir värst sjuka.

Retarderade stenåldersmänniskor med andra ord.
Citera
2021-04-27, 17:27
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Folk som har god hälsa och hygien blir sällan sjuka.
(God hygien innefattar både din kroppsliga hygien och hygienen i hemmet). Folk som äter saker, klappar på djur och pillar sig i ansiktet, näsa och mun utan att tvätta händerna är personer som alltid blir värst sjuka.

Retarderade stenåldersmänniskor med andra ord.

Ett gammalt talesätt var annars att, om man som barn var ute och röjde runt fick man mycket bakterier och skit och så, så byggde kroppen upp och förstärkte sitt imunförsvar.
Senast redigerad av 53....so what 2021-04-27 kl. 17:29.
Citera
2021-04-27, 17:38
Medlem
Borasare1980s avatar
Jag brukar klara mig rätt bra jag med. I princip aldrig haft feber eller spytt de senaste 20 åren. Kan få nån enstaka lätt förkylning per år med nästäppa i ena näsborren och lite torrhosta men det brukar gå över inom en vecka. Jag klarar mig nog tack vare livsstilen att jag håller mig mycket för mig själv, sköter hygienen, äter, dricker och sover ordentligt, undviker tobak och är nästintill nykterist. Visst kan jag vara lite hängig emellanåt men jag blir nog trött istället för sjuk. Får jag sova 12 timmar är jag frisk som en nötkärna när jag vaknar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in