2021-04-27, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag har grova förhårdnader under fötterna. Hälen och stortån är värst. Det har börjat lossna hård hud från ena stortån nu också. Hur ska jag göra för att få mina fötter mjuka?

Funkar Idomin eller är andra fotsalvor bättre?
Footmender all-in-one en gång per dag tycker jag funkar bäst. Ersätter fotvård, filar, påsar o.s.v.
Citera
2021-04-27, 17:45
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Stoppa ner Fötterna i en balja eller fotbad.
Dvs varmt vatten. Tillsätt Bikarbonat, 2 msk och ngr droppar eko olja (t.ex rapsolja/olivolja)

Fotbad med varmt vatten och salt från döda havet har jag provat men hjälper inte långvarigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Köp mjuka och tjocka gel-skosulor och ha ordentliga skor. När du är hemma så smörjer du in fötterna med valfri fotsalva och har på dig mjuka innetofflor. Förhårdningar uppkommer av att dina fötter konstant utsätts för tryck på hård yta och att du har dåliga skor.

Fila lite försiktigt på fötterna ibland där du har problem men var försiktig så du inte filar för djupt för då gör det ont som fan i flera dagar efteråt!

Jag har ordentliga skor. Dessutom kör jag ju mest bil och sitter hemma vid datorn.
Citera
2021-04-27, 17:46
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
Footmender all-in-one en gång per dag tycker jag funkar bäst. Ersätter fotvård, filar, påsar o.s.v.

Varför står det diabetic? Måste man vara diabetiker för att använda den?
https://www.apotea.se/footmender-all...iabetic-150-ml

Brukar diabetiker ha hårda fötter? Är jag kanske diabetiker?
Citera
2021-04-27, 17:47
Medlem
Narutoshippchops avatar
Citat:
Fotbad med varmt vatten och salt från döda havet har jag provat men hjälper inte långvarigt.

Jag har ordentliga skor. Dessutom kör jag ju mest bil och sitter hemma vid datorn.

Du trycker för hårt på pedalerna
Citera
2021-04-27, 17:59
Medlem
RickySpanishs avatar
Citat:
Har aldrig hört talas om. Vad kostar en sån inpackning?

50-100kr. Finns på Rusta, ÖB, Åhléns, Normal och andra affärer som säljer hudvård. Läs instruktionerna på förpackningen för bästa resultat.

Smörj in fötterna då och då med hudkräm. Fotbad nån gång i veckan är inte helt fel det heller.
Citera
2021-04-27, 18:07
Moderator
Maviels avatar
Det kommer att låta märkligt... men fotbad med lite grönsåpa i gör susen. Gammalt husmorstips.
Citera
2021-04-27, 18:08
Medlem
Babydolls avatar
Googla Footner. Finns säkert andra alternativ också
Gå först lös med filen en aning innan du gör inpackning.
Citera
2021-04-27, 18:09
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Nej - men den är extra bra lämpad för diabetiker av den anledningen att diabetiker lätt kan få sår och kan även ha nedsatt känsel i fötterna som komplikation till sin diabetes och det kan då vara vanskligt med fotvård om inte personen som gör det är duktig. En salva är ju skonsam.
Citera
2021-04-27, 19:45
Medlem
hibernalhatts avatar
Att gå barfota i sand är bland det bästa man kan göra för sina fötter, så boka en resa utomlands eller se till att vara barfota i sommar på stranden...
Citera
2021-04-27, 21:31
Medlem
Footmender = urin + glycerin det visste Egyptierna redan för 1000 tals år sedan.

Så det kan göras extremt billigt
Citera
2021-05-03, 21:31
Medlem
Citat:

Jag är inte diabetiker. Den funkar på alla. Men diabetiker måste hålla extra koll på sina fötter.
Citera
2021-05-04, 05:07
Medlem
MissDecibellas avatar
Fotvård där jag går och fixar mina naglar kostar ca 4-500kr.
Kan säga att det är värt varenda öre.

Kör en behandling först, behöver ju inte vara på det dyraste stället. Dom flesta nagelsalonger erbjuder detta.

Sen köper du hem ”fotmask”, kostar 10-15 spänn på ex ”Normal”, och kör med dessa.

Så gör jag, och märker jag minsta lilla tillstymmelse till förhårdnad som vill tillbaka efter nån månad uppsöker jag nagelsalongen igen.

Dvs det kostar inte alls speciellt mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in