• 1
  • 2
2021-04-27, 08:14
Medlem
JeffDaviss avatar
Förra våren läste jag ALLT om pandemin. Följde nyhetsbevakningen på 10-20 olika plattformar varje dag. Började tröttna i höstas men nu är jag så INNERLIGT trött på ALLA ”nyheter” om covid-19.

”Ansträngt läge på IVA”, ”långtids-covid”, ”supermutationer” bla bla bla. Jag har kommit till ett stadie där jag stänger av eller spolar över radio- och tv-inslag som har något att göra med pandemin. Orkar inte höra om detta längre och ärligt talat så har jag slutat bry mig helt. Nyheten är död för mig.

Hur tacklar ni rapporteringen om covid-19?
Citera
2021-04-27, 08:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Förra våren läste jag ALLT om pandemin. Följde nyhetsbevakningen på 10-20 olika plattformar varje dag. Började tröttna i höstas men nu är jag så INNERLIGT trött på ALLA ”nyheter” om covid-19.

”Ansträngt läge på IVA”, ”långtids-covid”, ”supermutationer” bla bla bla. Jag har kommit till ett stadie där jag stänger av eller spolar över radio- och tv-inslag som har något att göra med pandemin. Orkar inte höra om detta längre och ärligt talat så har jag slutat bry mig helt. Nyheten är död för mig.

Jag slutade bry mig i mitten på april förra året. Utebliven massdöd och allt började återgå till det normala bland människor som inte är hjärnskadade. Nu kollar jag in på worldometer en gång i kvartalet för att prove a point.
Citera
2021-04-27, 08:21
Medlem
Har inte kollat eller läst massmediala nyheter senaste 10-15 åren. Kollade en vecka när det var som hetast förra året, sen visade det sig vara samma spel med propaganda som vanligt så gick tillbaka till mina vanor.
Citera
2021-04-27, 08:22
Medlem
NysvenskenAbdullahs avatar
Personligen tog jag avstånd redan i höstas då jag insåg att detta var den nya modeflugan. Den nya "globala uppvärmningen" (vars hysteri är som bortglömt?) med andra ord.
Citera
2021-04-27, 08:32
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbakiosk
Har inte kollat eller läst massmediala nyheter senaste 10-15 åren. Kollade en vecka när det var som hetast förra året, sen visade det sig vara samma spel med propaganda som vanligt så gick tillbaka till mina vanor.

Jag avundas dig!! Tyvärr kan jag inte hålla mig borta från nyhetsflödet. Men när det gäller pandemin har jag som sagt stängt av.
Citera
2021-04-27, 08:32
Bannlyst
Citat:

Slutade konsumera etablerad massmedia 2012 och visste redan då vilken propaganda den är så jag har inte haft ditt problem. Men bra att du skippar den nu. Bättre sent än aldrig.

Svarade på en SIFO-undersökning igår där jag svarsmässigt kunde be SVT och SR dra åt helvete. Kändes fint. De anar nog vad en hel del av oss har för attityd mot dem.
Citera
2021-04-27, 08:40
Medlem
Är av den fasta övertygelsen att de flesta skulle må mycket bättre av att skita i de flesta "nyheter" över lag och ägna tiden åt att läsa en god bok istället. Att skaffa riktiga kunskaper själv istället för att mata sig med medias rädslobaserade propaganda är nyckeln till en lugn och behaglig tillvaro. Covid 19 hade ett visst nyhetsvärde de första veckorna, men är sedan länge överspelat.
Citera
2021-04-27, 08:41
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Slutade konsumera etablerad massmedia 2012 och visste redan då vilken propaganda den är så jag har inte haft ditt problem. Men bra att du skippar den nu. Bättre sent än aldrig.

Svarade på en SIFO-undersökning igår där jag svarsmässigt kunde be SVT och SR dra åt helvete. Kändes fint. De anar nog vad en hel del av oss har för attityd mot dem.

Jag hyser inget agg mot PS eller andra medier över lag. Men när det kommer till rapporteringen om pandemin har jag helt slutat bry mig. Samma jävla rubriker har ju återanvänts nu i över ett år. Börja skriv om nåt annat för fan!
Citera
2021-04-27, 08:45
Bannlyst
Citat:
Jag hyser inget agg mot PS eller andra medier över lag. Men när det kommer till rapporteringen om pandemin har jag helt slutat bry mig. Samma jävla rubriker har ju återanvänts nu i över ett år. Börja skriv om nåt annat för fan!

Propaganda. Samma taktik som för Trump-hatet eller "klimatkrisen". Det skall användas dagligen. Återkommande hela tiden. Samma budskap och ett enda budskap och att nötas in. Då fungerar det på människomassorna. Ifrågasättandet märks aldrig av på SVT eller i DN. Det finns men ges inget utrymme. Populationen ska likriktas.
Citera
2021-04-27, 08:45
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daddypig
Är av den fasta övertygelsen att de flesta skulle må mycket bättre av att skita i de flesta "nyheter" över lag och ägna tiden åt att läsa en god bok istället. Att skaffa riktiga kunskaper själv istället för att mata sig med medias rädslobaserade propaganda är nyckeln till en lugn och behaglig tillvaro. Covid 19 hade ett visst nyhetsvärde de första veckorna, men är sedan länge överspelat.

Här har du såklart en poäng. Jag läser nog för mycket nyheter och kan stressa upp mig över miljöproblem, börsras eller mördarbin. Tror man mår bättre om man lite oftare skulle skita i nyheterna och läsa en gammal god bok.
Citera
2021-04-27, 08:56
Medlem
TheKhurgans avatar
Jag läser inte om det längre och stänger av TVn om det kommer upp. Anledningen till det är att det är uttjatat, men framförallt att rapporteringen är så otroligt ojämn.
Det är tydligt att de vill ha klick/sälja lösnummer/få tittarsiffror/måste rapportera någonting eftersom alla andra gör det.
Ena dagen är det miljoner som ska vaccineras på en månad, nästa dag är vaccinet slut. Dagen därpå kommer världen gå under pga en supermutation, dagen efter det var den inte så farlig.
Det överfullt på IVA och "läget har aldrig varit så ansträngt" sedan är det bara tre patienter på IVA.

Det är tamejfan olika besked varenda dag. Vem fan orkar bry sig då?
Citera
2021-04-27, 08:58
Medlem
FiveDayss avatar
Jag kollar bara på nationella och internationella nyheter någon gång i veckan. Läser mest lokaltidningen, det är ändå de nyheter jag känner att jag har mest nytta att ta del av.

Gällande COVID-19 kollar jag på FoHMs hemsida för att hålla mig uppdaterad vad gäller riktlinjer och nyheter. Då slipper man den alarmistiska aspekten av nyhetsrapportering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in