2021-04-26, 22:38
Medlem
Han bör bli aktiv i SD och ställa upp i lokalvalet, för att visa dessa sosseråttor vad gäller...
Citera
2021-04-26, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grfnw10
Varför skulle SÄPO hålla koll på mej? Jag hatar SD!
Bara det att du hatar är skäl nog att ha extra kontroll på dig. Att hata brukar göra folk till extremister.
Citera
2021-04-26, 22:50
Medlem
Jag gillar inte SD och deras poltik, men att sparka honom från jobbet är lite över gränsen tycker jag.
Citera
2021-04-26, 22:53
Medlem
is4kadams avatar
Har han erkännt han röstat på SD eller finns det folk omkring oss som går ut med vad folk har röstat?
Citera
2021-04-26, 22:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Torgny Jacobsson, ombudsman för ABF i Gävle, Sandviken och Ockelbo, bekräftar uppgifterna om varför Cronlund måste sluta:

Citat:
...jag tror inte att Svenska kyrkan anställer ateister.

Jag är tämligen säker på att Svenska kyrkan inte ställer några som helst krav på att den som arbetar där måste tro på Gud. Jacobsson yxar till argument som han inte har en aning om.

Citat:
Ursprungligen postat av is4kadam
Har han erkännt han röstat på SD eller finns det folk omkring oss som går ut med vad folk har röstat?

Du läser inte trådstarten innan du postar? Där står tydligt att han var med i ett reportage där han själv gick ut med sin politiska tillhörighet.
Citera
2021-04-26, 22:58
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Han blir ju direkt avskedad för sin politiska uppfattning, vilket inte är tillåtet. Var står det att man ska vara opolitisk för att arbeta på ABF? Tvärtom säger de att; Här är vi vänster.

Vilket gör att de själv bryter mot att ABF är en Socialdemokratisk förening samt att vara opolitiska. Gissar att de dessutom har en värdegrund som säger t.ex. mångfald men som tydligen inte gäller politisk uppfattning.

Får ABF dessutom statsstöd och kommunalt bidrag som ungdomsförening så får de inte göra skillnad på folk och måste dessutom vara opolitiskt bundna och inte ta ställning samt lära ut mångfald.

Jag ser inte att han var anställd av dem. Av artikeln framgår att han inte blev erbjuden fler timmar på sitt deltidsarbete. Jag kan sätta min högra stortå på att han inte hade någon pågående anställning utan att man nyttjade timanställningarna som ett nytt tillfälligt anställningsavtal varje gång han tackade ja.

Han blev alltså inte alls avskedad.

Politisk åsikt är dessutom inte en diskrimineringsgrund om det är vad du siktade in dig på.

Det var han själv som påstod att man skulle vara opolitisk, inte ABF.

Nej så fungerar inte alla bidrag.

Det känns som att du mest bara för fram känsloargument.
Senast redigerad av Iknowafewthings 2021-04-26 kl. 23:05.
Citera
2021-04-26, 23:13
Medlem
Vågskålens avatar
Mycket gummisnack från ABF.

Citat:
– Rent generellt kan jag säga att väljer man att bli publik med sin politiska ståndpunkt vare sig man är förtroendevald eller inte så har man tagit det beslutet. Det är inte så att jag vet vad alla röstar på som jobbar hos oss men vi säger att vi ska dela arbetarrörelsens värderingar och då gör man inte det.
Så vad är då arbetarrörelsens värderingar? Om man röstar på SD, kan man inte vara arbetare och vilja värna arbetarna då?
Citat:
En av fyra ungdomar i Ockelbo håller på SD (skolvalet 2018). Vilken ungdomsgård ska de gå på?

– När det gäller deltagare är det inte så att vi frågar våra deltagare om sånt. Däremot, när de kommer till vår fritidsgård så möter de en värdegrund som speglar alla människors lika värde. Vi säger inte nej till ungdomarna, däremot ska folk som jobbar där dela värdegrunden.
Ja där kom den, som förväntat: Arbetarrörelsens värderingar är lika med "alla likas värde". Vilket naturligtvis är en klyscha som inte säger någonting. Alla är naturligtvis inte lika mycket värda. Mina barn är mycket mer värda för mig än någon random unge på andra sidan jordklotet och den som säger någonting annat är antingen en lögnare eller borde anmälas till soc. Juridiskt är inte alla personer heller lika mycket värda, en australier till exempel har självklart färre rättigheter i Sverige än en svensk medborgare. Och rätt många av mina kollegor är mer värda för min arbetsgivare än vad jag är. "Allas lika värde" betyder ingenting, det är bara en godhetsmarkering. Och även om det hade haft någon substans - varför är det viktigt för arbetarrörelsen? Den borde naturligtvis värna om arbetarnas värde.
Citat:
Jag tror inte SD skulle ha lust att anställa mig heller och jag tror inte att Svenska kyrkan anställer ateister.
Det stämmer sannolikt inte alls. Och dessutom: Kyrkofullmäktige är det som bestämmer över kyrkan. Där sitter massor av ateister.
Citat:
Men han är ju inte folkvald politiker, han röstar SD. Han säger att han följer värdegrunden som gäller på arbetsplatsen?

– Det hör inte hit. Han har valt att bli en officiell sverigedemokrat och då kan vi inte boka honom på timmar i fortsättningen. Han sade att han delade arbetarrörelsens värderingar när han började hos oss. Nu är han ansiktet utåt för sverigedemokraterna och då kan man inte jobba åt ABF, eftersom SD så himla tydligt tycker att det samhälle som ABF vill ha, det vill man inte ha. Är man så himla mycket emot det så varför vill man i så fall jobba där, det är konstigt, säger Torgny Jacobsson
Så vad för samhälle vill alltså ABF ha? Ett samhälle som värnar arbetarna? Ja kanske det men med tanke på att vi nu alltså har importerat en alldeles ny underklass, som väl kan gå för arbetarklass, så sammanfaller arbetarnas intressen med invandrarnas. Därför figurerar ABF numera i mer eller mindre radikala invandringspolitiska sammanhang.

Citat:
Yttrandefrihet - var går gränsen?

Koranbränning, antisemitiska manifestationer och yttrandefrihetens gränser
I september ansökte ett antal aktörer om demonstrationstillstånd på olika platser i landet för att bränna Koranen. Detta skapade stor oro i samhället och väckte även en offentlig debatt om yttrandefriheten, hets mot folkgrupp och hädelse.
https://abfstockholm.se/evenemang/yt...r-gar-gransen/

Citat:
Det svenska klassamhället kan inte förstås om man enbart analyserar klass som den övergripande maktrelationen. Alltfler inom arbetarklassen i dag är rasifierade. Det här seminariet har sin utgångspunkt i en ny rapport i vilken forskaren Anders Neergaard belyser samspelet mellan två centrala maktrelationer i det svenska samhället – klass och rasifiering. Fokus på en rasifierad arbetarklass lyfter å ena sidan fram hur en allt högre andel av arbetarklassen utgörs av rasifierade och å andra sidan hur arbetarklassen rasifieras genom att tillskrivas biologiska och kulturella egenskaper som skiljer ut dem som annorlunda och mindre värda. Hur ser samspelet mellan klass och rasifiering ut i det svenska samhället i dag? Hur kan en intersektionell analys av klassamhället hjälpa oss att föra fram politiska visioner för arbetarklassen i dag?
https://www.katalys.org/arbetarklass...abf-stockholm/

Citat:
Det svenska samhället är ”rassegregerat” och ”rascementerat”. Det pågår en daglig rasdiskriminering som tar sig uttryck i en ”rasifiering” och en ”rasialisering” av utomeuropeiska invandrares kroppar. Den vita rasmaktsordningen härskar, kränker och reproducerar sig själv hela tiden. Men det är bara de som upplever rasism varje dag som vet hur det är att vara drabbad. Därför måste vi börja tala om ras.

Det var en central del av budskapet när ABF och LO-distriktet i Stockholm arrangerade ”Antirasistiskt forum 2014” i mitten på mars. Programpunkten ”Antirasismen i framåtrörelse” var ”separatistisk och därmed endast avsedd för rasifierade antirasister och feminister”. I klartext enligt arrangörerna: vita deltagare var inte välkomna.
https://www.dagenssamhalle.se/styrni...ad-antirasism/
Citera
2021-04-26, 23:14
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigglerNick
Ta-mig & Fan! Helt sjukt att han ska behöva förklara varför han röstar på ett viss Parti. Detta hade aldrig hänt om han var Moderat eller Vänster, det är sjukt förvridet och rent idioti. Det skulle fan inte spela någon roll om han vart fullvärdig medlem i NSDAP, så länge han inte låter det gå ut över sitt Arbete eller skadar andra Människor.

Denna Man hoppas jag att han orkar driva detta till tingsrätten, för han kommer att vinna precis alla dagar i veckan. Kommun har gjort bort sig, så det bara visslar om det! År 2021, Sverige för i fan släpp flaggan och kom in i matchen.

Tragiskt, men det är knappt så man blir förvånad längre.

Det är inte kommunen som driver fritidsgården, vilket tydligt framgår av texten.
Citera
2021-04-26, 23:18
Medlem
DjStefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Det rimliga hade varit att lyfta problematiken med honom och se om det ändå hade fungerat. Skulle någon av ungdomarna ha känt sig obekväm med hans närvaro så hade jag inte sett något problem med agerandet.
Jisses vilken jvl idioti.....oj vad jag inte kommer ihåg när vi röstade för om lärare eller vuxen överhuvudtaget i vår närvaro var politisk lämplig enligt ngn norm.
men ok då hade vi inte så mkt skit i samhället i övrigt o undrar va det kan beror på....
Citera
2021-04-26, 23:21
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjStef
Jisses vilken jvl idioti.....oj vad jag inte kommer ihåg när vi röstade för om lärare eller vuxen överhuvudtaget i vår närvaro var politisk lämplig enligt ngn norm.
men ok då hade vi inte så mkt skit i samhället i övrigt o undrar va det kan beror på....

Det handlar om en ungdomsgård, till för ungdomar. Att de värderar dessa och deras åsikter högre än en random vuxen ser jag som rätt naturligt. Det är inte på något plan jämförbart med en anställd lärare som har ett helt annat ansvar för eleverna. Den jämförelsen var om något idioti.
Citera
2021-04-26, 23:23
Medlem
DigglerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Det är inte kommunen som driver fritidsgården, vilket tydligt framgår av texten.

Men gud ABF då
Citera
2021-04-26, 23:27
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Stefan Cronlund fick i dag sparken från jobbet på ungdomsgården i Ockelbo – för att han medverkat i Expressens reportage om Sverigedemokraterna.

Får man verkligen göra så i ett demokratiskt land? Kommer arbetsgivarna att börja fråga vad man röstade på när man går på arbetsintervju?

https://www.expressen.se/nyheter/ros...ungdomsgarden/

För det första fick SC inte sparken, han blev inte ens uppsagd. Han hade tydligen ingen anställning på fritidsgården. Av texten framgår det att SC bara varit timanställd. Så trådrubriken är felaktig, precis som delar av texten i Expressen.

För det andra: Hur tänker man som SD-sympatisör när man börjar jobba på ett ställe som drivs av ett studieförbund som är intimt förknippat med SD:s ärkefiende Socialdemokraterna?! Ungefär som en vänsterpartist skulle börja skriva krönikor i SD-kuriren...

Med det sagt så känner jag ändå sympati för Cronlund! Han verkar ju inte på något sätt ha misskött sitt jobb.
Senast redigerad av pestloppan 2021-04-26 kl. 23:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in