Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-26, 19:39
  #1
Medlem
GormDenGamles avatar
Jag har sparat en sida på mitt skrivbord som jag ska lägga i min menyrad. Men ikonen med "html" är inte fin. Därför har jag laddat ner en bild som jag ska använda som ikon. Det är en .png-fil som jag döper om till .icns.
Sedan högerklickar jag, "visa info", för att sedan dra ikonen in längst upp till vänster. Men inget händer. Vad gör jag för fel?
Citera
2021-04-26, 19:47
  #2
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag har sparat en sida på mitt skrivbord som jag ska lägga i min menyrad. Men ikonen med "html" är inte fin. Därför har jag laddat ner en bild som jag ska använda som ikon. Det är en .png-fil som jag döper om till .icns.
Sedan högerklickar jag, "visa info", för att sedan dra ikonen in längst upp till vänster. Men inget händer. Vad gör jag för fel?

Du... png och icns är två olika filformat.

Så jag gör är att jag kopierar först en icns-fil och redigerar den med förhandsgranskaren.
Citera
2021-04-26, 19:50
  #3
Medlem
Asmodeusvults avatar
Kan du inte kopiera bildens ikon från ”Visa info”-rutan för den filen och sedan klistra in den i html-filens ”Visa info”-ruta?

(Alternativt öppna bilden i Förhandsvisning eller annat program, där markera bilden, kopiera och sedan klistra in i ikonrutan i html-filens ”Visa info”-ruta.)
Citera
2021-04-26, 20:08
  #4
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Du... png och icns är två olika filformat.

Så jag gör är att jag kopierar först en icns-fil och redigerar den med förhandsgranskaren.

Jo, jag vet. Men enligt min länk, ska det gå att göra så. Eller så är det jag som missuppfattar något så förbannat.
Hur ska jag redigera den?

https://macworld.idg.se/2.1038/1.745623/byta-ikoner-mac

Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Kan du inte kopiera bildens ikon från ”Visa info”-rutan för den filen och sedan klistra in den i html-filens ”Visa info”-ruta?

(Alternativt öppna bilden i Förhandsvisning eller annat program, där markera bilden, kopiera och sedan klistra in i ikonrutan i html-filens ”Visa info”-ruta.)

Dra på trissor! Det gick. Tusen, tusen tack!
Citera
2021-04-26, 20:09
  #5
Medlem
GormDenGamles avatar
Men nu uppstod ett nytt problem. Ikonen går inte att lägga i menyraden. Varför inte?
Citera
2021-04-26, 20:12
  #6
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Kan du inte kopiera bildens ikon från ”Visa info”-rutan för den filen och sedan klistra in den i html-filens ”Visa info”-ruta?

(Alternativt öppna bilden i Förhandsvisning eller annat program, där markera bilden, kopiera och sedan klistra in i ikonrutan i html-filens ”Visa info”-ruta.)

Vielen dank! Det var mycket enklare.
Citera
2021-04-26, 20:13
  #7
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Men nu uppstod ett nytt problem. Ikonen går inte att lägga i menyraden. Varför inte?

Prova lägg den längst till höger.

...För bara appar hamnar till vänster.
Citera
2021-04-26, 20:13
  #8
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Men nu uppstod ett nytt problem. Ikonen går inte att lägga i menyraden. Varför inte?

Däremot går den att lägga intill papperskorgen, till höger om strecket. Men där vill jag inte ha den. Utan bland de andra. Hur gör jag?
Citera
2021-04-26, 20:14
  #9
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Prova lägg den längst till höger.

Det går. Intill papperskorgen. Men jag vill ha den bland de andra. Går inte det?
Citera
2021-04-26, 20:18
  #10
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Det går. Intill papperskorgen. Men jag vill ha den bland de andra. Går inte det?

Det är lite tricky. Vad jag vet går det bara om du har en app som öppnar din fil.
Typ en automator app.

Möjligen går det också att hacka dit ikoner på annat men det vet inte jag hur.
Citera
2021-04-26, 20:19
  #11
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Det är lite tricky. Vad jag vet går det bara om du har en app som öppnar din fil.
Typ en automator app.

Möjligen går det också att hacka dit ikoner på annat men det vet inte jag hur.

Okej. Då får den ligga där.
Är en direktlänk till att skicka SMS från Google, från min Android.

Tusen tack ännu en gång!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback