• 1
  • 2
2021-04-25, 21:29
Medlem
Enligt denna studie på råttor (som biologiskt sätt är väldigt lika oss i många avseenden) så sänker tomater testosteronnivåerna avsevärt:
Citat:
rats fed with tomato's carotenoids phytofluene, lycopene, or a diet including 10 % tomato powder for four days had significantly lower testosterone levels.
Kombinerat med broccoli verkar vara ännu värre:
Citat:
The only treatment that approached the tomato/broccoli diet's level of effectiveness was castration

Källa: https://news.softpedia.com/news/Why-...ty-44556.shtml

Har sökt efter mer information om detta, men svårt att hitta något relevant. Jag har läst att broccoli indirekt har anti-östrogena effekter, av vad jag förstått så är phytoöstrogenerna i broccoli svaga och påverkar inte kroppen så mycket, samtidigt som de ”tävlar” mot potenta östrogener om samma receptorer, och därmed på så sätt kan ta de potenta östrogenernas plats.
Citera
2021-04-25, 21:59
Medlem
Känns som det börjar bli lite löjligt det här med testosteron. Tror inte det är rimligt att se på olika råvaror som att de skulle vara östrogenfällor som ger direkteffekt på din testonivåerna. Ät allsidigt och proteinrikt osv.
Citera
2021-04-25, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gakka
Känns som det börjar bli lite löjligt det här med testosteron. Tror inte det är rimligt att se på olika råvaror som att de skulle vara östrogenfällor som ger direkteffekt på din testonivåerna. Ät allsidigt och proteinrikt osv.

Löjligt med testosteron? Låter som att du borde dra ner på ditt intag av tomater.
Citera
2021-04-25, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dopestghost
Löjligt med testosteron? Låter som att du borde dra ner på ditt intag av tomater.

Det jag menar är att vi har en generation bro-scientists som sitter och delar olika rön om testosteron utan att förstå helheten. Tomater uppvisar en viss effekt på möss i ett labb och nästa dag ska alla stryka tomat ur sin diet, vilket är sjukt svårt eftersom typ allt innehåller tomat.
Citera
2021-04-25, 23:26
Medlem
Antar att det är denna studien från 2007.

Citera
2021-04-26, 01:08
Medlem
Jag är dåligt påläst men har i vart fall för mig att kött kan höja eller hålla uppe testosteronnivåerna. Maträtten får ju hållas i balans och att äta tomater och broccoli till kötträtten kan inte vara så fel. Vegetarianer kan få lägre testosteron-nivåer. Sedan har vi soja och pumpakärnor som kan sänka nivåerna.

Det är lite synd för något ämne i pumpakärnorna kan minska DHT-nivåer och därigenom medföra att hårväxten blir bättre på skallen.

Tomater innehåller lykopen men äter man dom råa tar inte kroppen upp mycket av lykopenet.

Det gäller att finna en bra balans och inte oroa sig för mycket över vad som höjer och sänker testosteron-nivåerna.
Citera
2021-04-26, 06:22
Det är ju testosteronet som åstadkommer håravfallet så låter kanske rimligt.

Å andra sidan är just zink och broccoli kända som BRA för testosteron.
Citera
2021-04-26, 06:32
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag är dåligt påläst men har i vart fall för mig att kött kan höja eller hålla uppe testosteronnivåerna. Maträtten får ju hållas i balans och att äta tomater och broccoli till kötträtten kan inte vara så fel. Vegetarianer kan få lägre testosteron-nivåer. Sedan har vi soja och pumpakärnor som kan sänka nivåerna.

Det är lite synd för något ämne i pumpakärnorna kan minska DHT-nivåer och därigenom medföra att hårväxten blir bättre på skallen.

Tomater innehåller lykopen men äter man dom råa tar inte kroppen upp mycket av lykopenet.

Det gäller att finna en bra balans och inte oroa sig för mycket över vad som höjer och sänker testosteron-nivåerna.

Vad gör andra grönsaker och frukost sänker DHT-nivåerna?
Citera
2021-04-26, 06:32
Medlem
Testosteronbrist är beta-hannarnas egen motsvarighet till fibromyalgi. Om man inte har kurat då, då får man väl akta sig för tomater antar jag.
Citera
2021-04-26, 07:08
Medlem
Fillesnors avatar
Sluta med TV spel och runkandet så kommer den svenska pojken slutligen få ökat testosteron, tomater eller ej. Det skulle det här landet och dess kvinnor må bra utav.
Citera
2021-04-26, 07:38
Sjukt hur det här inte tas på allvar. På 50 år har spermietätheten halverats bland män i väst och det är rimligt att anta att även testosteronnivåerna haft en liknande utveckling de senaste hundra åren.

Vi vet hur otroligt förödande lågt testosteron är när det gäller livslust och utveckling men vägrar sätta detta i samband med hur män isoleras, tystas, ger upp sin hälsa samt kultur och tar bokstavligen livet av sig själva.
Istället uppmuntras föräldrar att injicera sin pojkar med hormonblockerare för att de roat sig med att gå i mammas högklackat. Vad kan liksom gå fel då den "smittsamma sjukdom" som sprider sig i samhället är den testosteroninducerade macho-kultur som får alla incels att "ignorera sin hälsa och rösta på SD".

Det är sanslöst. Istället för att den här typen av studier avfärdas som "bro-science" så borde den resultera i varningsetiketter och eventuella förbud.
Citera
2021-04-26, 08:39
Medlem
Solituds avatar
Citat:
Det jag menar är att vi har en generation bro-scientists som sitter och delar olika rön om testosteron utan att förstå helheten. Tomater uppvisar en viss effekt på möss i ett labb och nästa dag ska alla stryka tomat ur sin diet, vilket är sjukt svårt eftersom typ allt innehåller tomat.
Ja, det här med forskning och testosteron är störtlöjligt..

Citat:
Tomater uppvisar en viss effekt på möss i ett labb och nästa dag ska alla stryka tomat ur sin diet, vilket är sjukt svårt eftersom typ allt innehåller tomat.
Inte sett någon säga något om det i tråden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in