2021-04-26, 09:00
Medlem
Vi behöver inte så mycket testosteron för att vara frisk. Högt testosteron kan väl leda till prostatacancer
Citera
2021-04-26, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Sluta med TV spel och runkandet så kommer den svenska pojken slutligen få ökat testosteron, tomater eller ej. Det skulle det här landet och dess kvinnor må bra utav.

Detta.

Hemmasittning och porranvändning är större fara än vad tomater och broccoli blir. Satt och spelade world of warcraft ett par år, fick inte mycket ligg under dessa åren dessutom tappade massa kilo och var blekvitt. Nu mår man bra och får massa ligg. Fittor är viktig för männens välbefinnande. Det hör till biologi.
Citera
2021-04-26, 09:42
Medlem
Tomater har ätits i tusentals år utan att spermierna har tagit slut, med en balanserad kost och skapligt nyttigt leverne skulle jag tro att man klarar sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Solitud
Inte sett någon säga något om det i tråden.
Inlägget innan ditt lyfter fram förbud av tomater som något som bör övervägas.
Citera
2021-04-26, 10:12
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Vi behöver inte så mycket testosteron för att vara frisk. Högt testosteron kan väl leda till prostatacancer
Ja, tveklöst. Ser man på befolkningen så är det ju enbart dem som befinner sig över den genomsnittliga testosteronnivån som drabbas av prostatacancer.

Citat:
Ursprungligen postat av Daskmoert
Tomater har ätits i tusentals år utan att spermierna har tagit slut, med en balanserad kost och skapligt nyttigt leverne skulle jag tro att man klarar sig.

Jag pratar om den här typen av studier och hur lätt vi avfärdar en vetenskap som borde leda till mer förbud, eller åtminstone varningar. Förutom spermietätheten och testosteronnivåerna så har tre av fyra tonåringar i USA hormonstörningar.

Någon gång får man försöka ta och inse att lagom och balanserat inte fungerar då det normala inte längre är normalt. På bara 20 år har jag inom vården fått berättat för mig hur testosteronnivåer över 15 nmol/l är normalt, sen blev det 12 nmol/l och nu senast så anses det normalt så länge värdet uppgår till tvåsiffrigt.
Citera
2021-04-26, 10:24
Medlem
Solituds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daskmoert
Det skrevs långt efter hans kommentar.
Citera
2021-04-26, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Vad gör andra grönsaker och frukost sänker DHT-nivåerna?

Det är oklart vilka grönsaker som sänker DHT-nivåerna. Jag tror det är svårmätbart. Det krävs mycket mer studier.

Om vi skall tala om påverkan på hårväxten så verkar vissa män tåla höga DHT-nivåer. Men man ser också tunnhårighet hos många som är kroppsbyggare och styrkelyftare.

Japanerna är sällan flintskalliga vilket borde studeras. Dom har också låga testosteronnivåer.
Citera
2021-04-26, 10:53
Medlem
Det kommer mer "rapporter" som denna....

Försök att vrida bort fokus från de egentliga orsakerna. Kemikalier runt omkring oss, manipulerad mat, läkemedel och liknande som skadar oss via de globala jätteföretagens heliga vinstintresse och även politiska beslut.

I många länder, speciellt varma och sydliga, är ju tomater, råa som förädlade och processade, närmast "daglig kost" och har så varit i flera hundra år. Och de har förökat sig precis i samma utsträckning som alla andra länder där tomater var exotiskt förr i tiden.

Men visst, kanske tomaterna har genmanipulerats också på ett sätt som är förkastilgt för hälsan.
Citera
2021-04-26, 10:57
Medlem
Solituds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
I många länder, speciellt varma och sydliga, är ju tomater, råa som förädlade och processade, närmast "daglig kost" och har så varit i flera hundra år. Och de har förökat sig precis i samma utsträckning som alla andra länder där tomater var exotiskt förr i tiden.
Det är inte så att om X är dåligt för testosteronet, så innebär det att man inte kan få barn..

Att de äter mycket tomater i Italien och fortfarande förökar sig, säger ju inte ett skvatt. Det kan ju fortfarande ha negativ påverkan på testosteronet.
Citera
2021-04-26, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cultura
Jag pratar om den här typen av studier och hur lätt vi avfärdar en vetenskap som borde leda till mer förbud, eller åtminstone varningar. Förutom spermietätheten och testosteronnivåerna så har tre av fyra tonåringar i USA hormonstörningar.

Någon gång får man försöka ta och inse att lagom och balanserat inte fungerar då det normala inte längre är normalt. På bara 20 år har jag inom vården fått berättat för mig hur testosteronnivåer över 15 nmol/l är normalt, sen blev det 12 nmol/l och nu senast så anses det normalt så länge värdet uppgår till tvåsiffrigt.
Jag menar inte att man ska bortse från eller ignorera vetenskapliga studier. Snarare behövs det mer studier på ämnet, speciellt övergripande studier som tar ett grepp över problemet som helhet. För även om tomater sänker testosteronnivån är det väl ingen som påstår att de är huvudskälet till den trend vi ser?

Det var länge sedan lagom och normalt var samma sak. Normalt är att vara tjock, sitta på röven minst 8 timmar om dagen, inhalera avgaser och dricka mikroplast levererat direkt från Kina.
Citera
2021-04-26, 11:18
Medlem
Hinterstoissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Det kommer mer "rapporter" som denna....

Försök att vrida bort fokus från de egentliga orsakerna. Kemikalier runt omkring oss, manipulerad mat, läkemedel och liknande som skadar oss via de globala jätteföretagens heliga vinstintresse och även politiska beslut.

Men visst, kanske tomaterna har genmanipulerats också på ett sätt som är förkastilgt för hälsan.

Är det inte troligt att det handlar om mer uppenbara faktorer som kostvanor och i förlängningen fetma? Titta på hur stor andel av befolkningen i västvärlden som lider av extrem övervikt. Det ökar varje år och fetma har en otroligt negativ inverkan på testosteronnivåer. Detta snarare än plaster och rester av mediciner i dricksvatten.
Citera
2021-04-26, 11:23
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domedagar
Har sökt efter mer information om detta, men svårt att hitta något relevant. Jag har läst att broccoli indirekt har anti-östrogena effekter, av vad jag förstått så är phytoöstrogenerna i broccoli svaga och påverkar inte kroppen så mycket, samtidigt som de ”tävlar” mot potenta östrogener om samma receptorer, och därmed på så sätt kan ta de potenta östrogenernas plats.

Det stämmer. Det stora problemet är snarare all plast i maten, vi har endokrina disruptorer i princip varenda matprodukt, inkl. konserver, aluminiumburkar och alla andra förpackningar vi köper mat i. Gissningsvis är det mer endokrina disruptorer i konservburken du köper krossade tomater i än i tomaterna.
Citera
2021-04-26, 11:50
Tomater och broccoli i grunden ger endast positiva effekter för testosteron, mat i överlag. Men är det grovt besprutat med kemikalier eller GMO så bör det ha negativa effekter på testosteron, hur mycket är svårt att säga. Jag tror den största boven är vårat dricksvatten som innehåller flour och andra kemikalier som tar sig genom och ut i vårat kranvatten. Filtrera dricksvattnet i en bägare eller munstycke på kranen för att säkerställa så rent vatten som möjligt. Västvärlden har fått mycket sämre spermier de senaste åren. Wifi teknik och ökat mobilanvändande kan också vara skadligt för pungen. Finns studier som pekar på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in