• 1
  • 2
2021-04-25, 12:39
Medlem
schiklgrubers avatar
Har alltid mått rätt kasst och framförallt varit jävligt förbannad på världen, ända sedan barnsben. Värst var det för fyra, fem år sedan - då var jag arbetslös, arg, fast i ett förhållande med en mycket äldre man som inte alls behandlade mig bra (och som inte heller behandlat sina ex-flickvänner, sina systrar eller ens sin egen mor bra fick jag veta senare), full mer eller mindre konstant och hög här och där. Hela den situationen löste sig dock, och idag har jag utbildning och jobb, har flyttat till en helt annan ort och lever i ett hälsosamt och stabilt förhållande med en annan man. Dricker sällan och knarkar aldrig. So far so good.

Så, livet är fixat och allt funkar bra med jobb, relationer osv, men inombords är jag fortfarande jävligt förbannad. Har insett mer och mer ju äldre jag blir att min ilska till stor del bottnar i att jag tänker att andra tänker att... och så fortsätter det så. Jag tänker att vissa saker som jag vill göra är ok för andra att göra, men inte för mig. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det. Har alltid tänkt så och det har alltid varit jävligt viktigt att jag också får. Typ. Och det får jag ju - problemet är att jag får för mig att det inte alls är så. Och jag kan inte släppa det där fjortonåriga i mig - att jag vill vara speciell, att jag inte vill vara som alla andra och att jag hellre hade haft problem än att vara helt normal och vanlig som alla andra. Agerar förstås inte på det nuförtiden, inser att det var riktigt jävla längesen jag var fjorton och det var okej att känna så och att det bara skulle fucka upp livet totalt för mig om jag inte höll det inom mig. Vet inte riktigt hur jag ska bli av med känslan dock, jag vill ju bli av med den. Kan dra mig till åminnes att jag känt såhär sedan jag var 12. Innan dess var jag väl kanske inte helt normal, eller åtminstone fick jag alltid höra från min egen mor att jag inte var det, och då var allt jag ville att vara bara precis som alla andra till den grad att jag hängav mig totalt åt typ hästar, Idol och popartister jag egentligen hatade bara för att alla andra tjejer tyckte om det. Öh. Inte konstigt att jag var missnöjd då, men jag gjorde det ju mot mig själv och jag kan ju inte fortfarande vara missnöjd med livet nu när jag är vuxen och lever som jag vill.

Jag har en narcissistisk ådra som kräver att jag ska vara viktigare än jag är. Samtidigt vet jag att jag inte borde vara viktigare än jag är, och att folk i allmänhet inte brukar vara särskilt viktiga. Ibland gör det mig ändå ledsen.

Sååå, flashback - någon som vet hur man motar bort dessa känslor för gott? Jag vill ju inte ha dem mer. Vill kunna acceptera att livet är vad livet är och vara nöjd inte bara utåt, utan inombords också.
Citera
2021-04-25, 12:50
Medlem
justinsane420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schiklgruber
Har alltid mått rätt kasst och framförallt varit jävligt förbannad på världen, ända sedan barnsben. Värst var det för fyra, fem år sedan - då var jag arbetslös, arg, fast i ett förhållande med en mycket äldre man som inte alls behandlade mig bra (och som inte heller behandlat sina ex-flickvänner, sina systrar eller ens sin egen mor bra fick jag veta senare), full mer eller mindre konstant och hög här och där. Hela den situationen löste sig dock, och idag har jag utbildning och jobb, har flyttat till en helt annan ort och lever i ett hälsosamt och stabilt förhållande med en annan man. Dricker sällan och knarkar aldrig. So far so good.

Så, livet är fixat och allt funkar bra med jobb, relationer osv, men inombords är jag fortfarande jävligt förbannad. Har insett mer och mer ju äldre jag blir att min ilska till stor del bottnar i att jag tänker att andra tänker att... och så fortsätter det så. Jag tänker att vissa saker som jag vill göra är ok för andra att göra, men inte för mig. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det. Har alltid tänkt så och det har alltid varit jävligt viktigt att jag också får. Typ. Och det får jag ju - problemet är att jag får för mig att det inte alls är så. Och jag kan inte släppa det där fjortonåriga i mig - att jag vill vara speciell, att jag inte vill vara som alla andra och att jag hellre hade haft problem än att vara helt normal och vanlig som alla andra. Agerar förstås inte på det nuförtiden, inser att det var riktigt jävla längesen jag var fjorton och det var okej att känna så och att det bara skulle fucka upp livet totalt för mig om jag inte höll det inom mig. Vet inte riktigt hur jag ska bli av med känslan dock, jag vill ju bli av med den. Kan dra mig till åminnes att jag känt såhär sedan jag var 12. Innan dess var jag väl kanske inte helt normal, eller åtminstone fick jag alltid höra från min egen mor att jag inte var det, och då var allt jag ville att vara bara precis som alla andra till den grad att jag hängav mig totalt åt typ hästar, Idol och popartister jag egentligen hatade bara för att alla andra tjejer tyckte om det. Öh. Inte konstigt att jag var missnöjd då, men jag gjorde det ju mot mig själv och jag kan ju inte fortfarande vara missnöjd med livet nu när jag är vuxen och lever som jag vill.

Jag har en narcissistisk ådra som kräver att jag ska vara viktigare än jag är. Samtidigt vet jag att jag inte borde vara viktigare än jag är, och att folk i allmänhet inte brukar vara särskilt viktiga. Ibland gör det mig ändå ledsen.

Sååå, flashback - någon som vet hur man motar bort dessa känslor för gott? Jag vill ju inte ha dem mer. Vill kunna acceptera att livet är vad livet är och vara nöjd inte bara utåt, utan inombords också.

ayahuasca, kort och gott. Ta död på ditt ego. Du är inte viktig. Punkt. INGEN är viktig. Tillsammans blir allt viktigt.
Citera
2021-04-25, 12:55
Medlem
Man förtrycker det och sätter andra egenskaper framför. Välj vilka, lär dig kriga mot ditt inre och ersätt med andra goda egenskaper ( vanor i korta drag ).
Citera
2021-04-25, 12:56
Medlem
schiklgrubers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justinsane420
ayahuasca, kort och gott. Ta död på ditt ego. Du är inte viktig. Punkt. INGEN är viktig. Tillsammans blir allt viktigt.

Ayahuasca har jag förstås aldrig provat, men har testat de flesta andra psykedeliska droger jag kommit över tidigare i livet och ingen av dem ledde till egodöd. Inte ens en massiv dos LSD. Allt som hände var att jag blev fruktansvärt irriterad över att syn, hörsel etc inte återgick till det normala tillräckligt snabbt. Var tvungen komma ner på xanor för att jag blev så fruktansvärt arg, minns jag.

Det var förstås flera år sedan nu, men jag har inga planer på att knarka igen någonsin.
Citera
2021-04-25, 12:59
Medlem
schiklgrubers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MangaFragor
Man förtrycker det och sätter andra egenskaper framför. Välj vilka, lär dig kriga mot ditt inre och ersätt med andra goda egenskaper ( vanor i korta drag ).

Då ska man ju ha andra, positiva egenskaper att sätta framför. Jag har inte så många positiva egenskaper om jag ska vara helt ärlig. Jag låtsas att jag har det, och beter mig som att jag hade det, men jag har det inte, liksom. Tänker rätt mycket fake it till you make it. Livet har åtminstone blivit bättre av det även om jag fortfarande mår piss till och från.
Citera
2021-04-25, 13:01
Medlem
Citat:
Då ska man ju ha andra, positiva egenskaper att sätta framför. Jag har inte så många positiva egenskaper om jag ska vara helt ärlig. Jag låtsas att jag har det, och beter mig som att jag hade det, men jag har det inte, liksom. Tänker rätt mycket fake it till you make it. Livet har åtminstone blivit bättre av det även om jag fortfarande mår piss till och från.

Fast egenskaper kan du ju jobba på. Vanor som sagt, om du nu vill ta bort något ur dig, måste du ersätta det med annat. Välj egenskaper du anser ger dig och/eller till dem du håller kär, gör så, om och om igen, till slut blir det en vana. När det sedan är en vana blir övning en färdighet.

Tomma händer är djävulens verkstad. Du kan inte ta bort något och ersätta med inget, du måste ändra fokus på annat istället och låta det fylla dina händer.
Citera
2021-04-25, 13:04
Medlem
BewilderedHulders avatar
https://www.forbes.com/sites/janbruc...y-and-anxious/

Försök att kanalisera energin.
Träna hårt!
Citera
2021-04-25, 13:05
Medlem
schiklgrubers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MangaFragor
Fast egenskaper kan du ju jobba på. Vanor som sagt, om du nu vill ta bort något ur dig, måste du ersätta det med annat. Välj egenskaper du anser ger dig och/eller till dem du håller kär, gör så, om och om igen, till slut blir det en vana. När det sedan är en vana blir övning en färdighet.

Tomma händer är djävulens verkstad. Du kan inte ta bort något och ersätta med inget, du måste ändra fokus på annat istället och låta det fylla dina händer.

Får fundera över det där känner jag. Någonting måste jag ju komma på som kan skänka mig och omgivningen lite glädje.
Citera
2021-04-25, 13:10
Medlem
schiklgrubers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
https://www.forbes.com/sites/janbruc...y-and-anxious/

Försök att kanalisera energin.
Träna hårt!

Intressant artikel. Nu är jag förstås så lyckligt lottad att jag jobbar med någonting jag brinner för och trivs väldigt bra på jobbet och med arbetslaget. Inga problem med det, med andra ord.

Träna borde jag faktiskt göra mer. Har börjat ta tag i det där med att leva hälsosamt successivt under de senaste två åren, men det går ju alltid att göra mera. Just nu tar jag mest joggingrundor i skogen, främst för att det är ett fruktansvärt effektivt sätt att rensa huvudet på.
Citera
2021-04-25, 13:23
Medlem
Borasare1980s avatar
Är det så att du känner att du har behov att bli beundrad av andra? Att du helst vill vara kändis? Det är i så fall inget att eftersträva. Man kan ha hundra tusen beundrare men det räcker med en enda avundsjuk stalker så blir ens liv ett helvete. Bättre att lära sig skita i bekräftelsebehovet, skita i att bry sig vad folk tycker och tänker om en och hålla sig anonym, okänd och oviktig. Då slipper man fienden och kan känna sig fri och trygg och ha kontroll över sitt eget liv. Den ende som behöver veta om du är bra på nåt är du själv. Självkänsla bygger man inifrån, inte från andras åsikter.
Citera
2021-04-25, 13:25
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:

Vad är du arg på? Ytligt och på djupet.
Vad är din ilska vävd av?

Säg inte att du förstår att du inte är viktigare än andra när varenda nerv i dig skriker att du visst är det.

Ilska är depression vänd utåt.

Så vad är du arg på?

Alltså, vad är du ledsen över?

Det är okej att vara arg och ledsen. Men vad är du ledsen över? Vem har gjort dig illa? Du själv? Vad har du gjort?

Är du säker på att det var ditt fel?

Du var ju så liten.

Borde inte någon vuxen tagit hand om det där åt dig?

Så vad är du arg på?

Trivs du inte med iskall ilska?

Ilska kan vara en kraft, men du måste rikta den mot något annat än mot dig själv.

Förtjänar du att misslyckas?

För att du misslyckades en gång för länge länge sedan?
Citera
2021-04-25, 13:27
Medlem
Citat:

Jag tycker det verkar som att du behöver prata ut och bearbeta dessa känslor med en psykolog under en tid .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in