• 1
  • 2
2021-04-23, 16:53
Fick en grym blender i present som krossar is och har massa inställningar. Vill börja göra min frukost med den, men behöver tips på smoothie recept.

Grejjen är ju att när det är covid så är det nog inte så bra ide att köpa flesta frukter i affärer, eller hur? T ex äpplen, bananer. Eller grönsaker. Allt det är ju oskyddat så det kan vara helt täckt av covid19, och tanken av att köpa det och ta det hem och dränka i hand desinfektionsmedel låter inte så bra det heller.

Men det finns ju fortfarande frysta frukter som t ex bärmix, blåbär osv.. jag har inte koll på allt som finns just nu, tror det finns ananas också, inte säker. Vet inte om det finns frysta grönsaker som är bra för smoothies.

Gillar inte så mycket tanken av att blanda in juice i smoothie, för då kan man ju strunta i att göra en smoothie och drunka juicen istället. Poängen med smoothie för mig är att få en nyttig frukost/mellanmål, men om den inte är så mycket nyttigare än att dricka ett glas färdigt juice så är det inte värt det.
2021-04-23, 17:00
Medlem
Jag kör banan, mjölk och proteinpulver varje morgon, ibland har jag i andra frukter också exempelvis honungsmelon, hallon, jordgubbar och blåbär. Du behöver inte oroa dig för covid finns inget känt fall på att du kan få covid via tarmkanalen. Så länge du tvättar din frukt eller skalar den vilket man alltid bör göra oavsett så är risken att få covid minimal.
2021-04-23, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superduktig
Fick en grym blender i present som krossar is och har massa inställningar. Vill börja göra min frukost med den, men behöver tips på smoothie recept.

Grejjen är ju att när det är covid så är det nog inte så bra ide att köpa flesta frukter i affärer, eller hur? T ex äpplen, bananer. Eller grönsaker. Allt det är ju oskyddat så det kan vara helt täckt av covid19, och tanken av att köpa det och ta det hem och dränka i hand desinfektionsmedel låter inte så bra det heller.

Men det finns ju fortfarande frysta frukter som t ex bärmix, blåbär osv.. jag har inte koll på allt som finns just nu, tror det finns ananas också, inte säker. Vet inte om det finns frysta grönsaker som är bra för smoothies.

Gillar inte så mycket tanken av att blanda in juice i smoothie, för då kan man ju strunta i att göra en smoothie och drunka juicen istället. Poängen med smoothie för mig är att få en nyttig frukost/mellanmål, men om den inte är så mycket nyttigare än att dricka ett glas färdigt juice så är det inte värt det.
ELLER så låter du din nya "blender" vila ett tag! Den finns kvar efter C19. Brämhults har fina färskpressade juicer som kanske kan duga ett tag? Finns i goda smaker och en massa äckliga också.....! Ju äckligare desto nyttigare?
2021-04-23, 17:11
Medlem
Jordgubbes avatar
Jag begriper inte alls poängen med blender, originaldelarna (alla frukter och bär etc) är ju jättegoda men tillsammans smakar de inte mycket mer än gröt. Filmen där Arnold S blandar till en inklusive äggskal är dock lite lustig (men hittar den inte nu, Youtube).
2021-04-23, 17:14
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Köp fryst om du är nojjig. Annars kan du alltid spraya dina frukter med antiseptic innan du äter dem.

Ät smoothies för fan.
2021-04-23, 17:14
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
ELLER så låter du din nya "blender" vila ett tag! Den finns kvar efter C19. Brämhults har fina färskpressade juicer som kanske kan duga ett tag? Finns i goda smaker och en massa äckliga också.....! Ju äckligare desto nyttigare?
Vilken affär hittar man ett bra utbud av Brämhults?
Jag brukade köpa Bravo för den är billigast men insåg nyligen att det inte är riktig juice, utan det är gjort från koncentrat typ som saft
2021-04-23, 17:20
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Jag begriper inte alls poängen med blender, originaldelarna (alla frukter och bär etc) är ju jättegoda men tillsammans smakar de inte mycket mer än gröt. Filmen där Arnold S blandar till en inklusive äggskal är dock lite lustig (men hittar den inte nu, Youtube).
Jag började gilla smoothies efter jag åkte på semester och där var det populärt med smoothies överallt man kunde köpa. Att äta frukt utan smoothie är gott med men det är en helt annan sak. Smoothie är inte bättre än frukt och frukt är inte bättre än smoothie.
2021-04-23, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superduktig
Vilken affär hittar man ett bra utbud av Brämhults?
Jag brukade köpa Bravo för den är billigast men insåg nyligen att det inte är riktig juice, utan det är gjort från koncentrat typ som saft
Bra utbud? Ja det beror självklart på hur stor butiken är där man handlar. Jag bor i Norrland i en mellanstor stad och jag har sett Brämhults överallt. Tar mig råd ibland och köper deras färskpressade apelsinjuice! En gång köpte jag fel och det var apelsin med ngn äcklig bismak.....kan det ha varit ....ingefära!? Kan det varit så illa....ja jag tror det. Burr, men säkert nyttigt för det smakade pyton!
2021-04-23, 17:52
Medlem
Det är i princip omöjligt att bli smittad av frukt och grönt.
2021-04-23, 19:14
Medlem
I dagsläget finns det inget som tyder på att det smittar via livsmedel. Enligt Livsmedelsverket så behöver man inte ens skölja frukt och grönt extra noga pga Covid-19.

Citat:
Kan coronavirus smitta via de livsmedel jag köper i matbutiker eller via internet?
Det finns i dag inget som tyder på att man blir sjuk om man äter mat som det finns coronavirus på. Coronavirus smittar främst via mikroskopiska droppar i luften som kommer ner i luftvägarna – inte via magtarmkanalen.

Måste jag skölja frukt och grönsaker extra noga på grund av coronaviruset?
Nej. Du behöver inte skölja frukt eller grönsaker extra noga på grund av coronaviruset. Coronavirus smittar främst via mikroskopiska droppar i luften som kommer ner i luftvägarna – inte via magtarmkanalen.

Risken för att bli smittad med coronavirus när man tar på eller äter frukt och grönt bedöms vara mycket liten. Det har inte rapporterats att någon har smittats med det nya coronaviruset genom att äta mat.

För att ytor och föremål som till exempel frukt och grönt ska kunna överföra coronavirus måste viruset först hamna på föremålet i fråga. Det kan ske genom att en sjuk person hostar och nyser på föremålen, eller tar på dem med virus på händerna. Om en frisk person sedan tar på föremålen och därefter tar med handen i ögon, näsa eller mun, utan att ha tvättat händerna skulle hen kunna bli smittad.

Källa:

Så du kan fortfarande köpa färska bär, frukter och grönsaker, och använda det i smoothies. Du behöver inte ens använda handdesinfektionsmedel för det. I övrigt är det inget fel på det som du hittar i frysdisken heller.
2021-04-23, 19:18
Medlem
Om du tror att du kan bli smittad av ett bananskal borde du ju inte våga ta i någon annan förpackning heller.

Jag har jobbat i livsmedelsbutik under hela pandemin. Våra kunder köper frukt och grönt precis som vanligt och inte står vi plötsligen utan kunder för att de alla dött för det.
2021-04-23, 19:25
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
I dagsläget finns det inget som tyder på att det smittar via livsmedel. Enligt Livsmedelsverket så behöver man inte ens skölja frukt och grönt extra noga pga Covid-19.

Källa:

Så du kan fortfarande köpa färska bär, frukter och grönsaker, och använda det i smoothies. Du behöver inte ens använda handdesinfektionsmedel för det. I övrigt är det inget fel på det som du hittar i frysdisken heller.

Alltså, det låter så konstigt, liksom... om jag tar på ett äpple som har covid19 på sig efter att någon smittad har hostat på den eller nått, så blir jag smittat med covid19 om jag sen tar mina fingrar i min mun... men jag kan inte bli smittad av att ta äpplet i min mun??? WTF
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in