Citat:
Ursprungligen postat av
superduktig
Alltså, det låter så konstigt, liksom... om jag tar på ett äpple som har covid19 på sig efter att någon smittad har hostat på den eller nått, så blir jag smittat med covid19 om jag sen tar mina fingrar i min mun... men jag kan inte bli smittad av att ta äpplet i min mun??? WTF
Just nu finns det ingenting som tyder på att äta livsmedel smittar. Det som Livsmedelsverket pratar om, det är att först måste någon smitta föremålen med coronavirus. Antingen genom att hosta eller nysa på dem, eller ha smutsiga händer med viruspartiklar på när föremålet vidrörs. Sedan rör en frisk person vid dessa föremål. Struntar sedan i att tvätta händerna innan man rör vid mun, näsa och/eller ögon. Då kan man bli smittad.
Men man blir inte smittad av att äta livsmedel, då det inte är hur coronavirus sprids. Coronavirus är ju en kontakt- och droppsmitta.
Om du så vill så kan du ju skölja frukt och grönt, och sedan tvätta händerna innan du börjar hantera det (tex skala och skära i bitar). Men du behöver inte undvika färsk frukt och grönt helt och hållet.