• 2
  • 3
2021-04-22, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samstPaKTH
Hej

Jag blir mobbad för min längd av folket på min mammas sida av släkten. Alla män där är ca. >190cm och jag är 176cm. Hade jag varit längre hade jag blivit behandlad annorlunda, inte som skit.

Sedan började jag läsa en utbildning inom naturvetenskap men vantrivdes och bytte efter ett år till teknisk fysik och jag får alltid höra hur dålig jag är som kommer att ha spenderat 7 år på universitetet tills jag är färdig "är det inte dags att du är färdig snart" ,"du borde ha läst juridik eller handels så kanske du hade blivit gängse normal" osv. En del har bra befattningar inom advokatbyråer osv. vilket gör saken ännu värre, jävla mobbare. Jag träffar dem varje påsk och jul och födelsedagar m.m. När släkten träffas så blir jag illamående och får ångest över att jag måste träffa dessa människor. Känner mig värdelös på något sätt.

Vad ska jag göra åt detta? Jag har börjat tro på vad de säger, det har eskalerat till självmordstankar för några veckor sedan och jag känner mig värdelös hela tiden.

Fy fan. De där släktingarna verkar ju sjuka i huvudet. På riktigt. Du är medellängd och blir mobbad för din längd? Jag kan slå vad om att om du var 195 cm hade de mobbat dig för nåt annat. Så problemet är ju dem, inte din medellängd. De är svin helt enkelt och de förtjänar inte normala människors sällskap. Ignorera dem framöver.
Citera
2021-04-22, 23:39
Medlem
Tjoflos avatar
Du skall såklart inte umgås med dom.
Men bygg upp dig själv och försök se det komiska i det hela.
Jag hade skapat kaos genom att sprida falska rykten.
Om en av jävlarna sitter där och smilfinkar, säg till hans fru/sambo att han är otrogen.
Du har 50/50 rätt och det kan öppna upp för lite härlig drama.
Citera
2021-04-22, 23:43
Medlem
Du har en långvarig depression så släkten är inte ditt huvudsakliga problem och du borde helt enkelt inte träffa dem alls på några år.
Citera
2021-04-23, 00:02
Medlem
Har en familjemedlem som tog 2 extra år att bli färdig med universitetet. Pga personliga saker. Det är inget nytt. Det händer.
Fyfan för din familj som trycker ner dig för det istället för att vara förstående
Citera
2021-04-23, 00:18
Medlem
DEMONOMICONs avatar
Träffa dom inte mer om dom bara trycker ner dig.
Det enda tipset som faktiskt funkar: jämför dig aldrig med nån annan än dig själv. Gör endast det DU mår bra av, så kommer du må bra.
Citera
2021-05-02, 19:22
Medlem
Pappersdjurets avatar
Hm, hög igenkänningsfaktor angående det där med utbildningen. Jag kommer själv från en familj där majoriteten av släkten jobbar inom journalistik/media, varav några sitter på relativt tunga positioner inom svensk media. I princip alla mina kusiner har valt att gå i sina föräldrars fotspår. Mitt eget intresse för journalistik är typ noll. Jag är och har alltid varit praktiskt lagd samt relativt socialt begåvad. Valde därför att plugga till tandläkare. Trivs bra med det men har fått en hel del kängor från min mammas sida av släkten. Har tvivlat mycket på mig själv i perioder. Du bör nog tänka på att det inte finns något jobb som är objektivt "fint". Vad som anses vara fint eller ett respektabelt yrke är HELT olika beroende på vems familj du frågar. I min familj är det fint att vara journalist. Hade jag varit iranier så hade mitt yrkesval varit the shiet.

Det finns 2 vägar att gå här.
1. Sluta träffa dina släktingar, de verkar ju dumma i huvudet?
2. Lär dig bita tillbaka.

Öva dig på att använda sarkasm, det biter ofta bra på mobbare och bittra dryga släktingar.
Du kan te.x säga "ja, jag läser teknisk fysik... Och DU, du själv, du har ju verkligen valt att gå din egen väg. Verkligen imponerande. Modigt.

Du blir bara ett offer om du låter släktingarna göra dig till ett offer.

Citat:
Ursprungligen postat av samstPaKTH
Hej

Jag blir mobbad för min längd av folket på min mammas sida av släkten. Alla män där är ca. >190cm och jag är 176cm. Hade jag varit längre hade jag blivit behandlad annorlunda, inte som skit.

Sedan började jag läsa en utbildning inom naturvetenskap men vantrivdes och bytte efter ett år till teknisk fysik och jag får alltid höra hur dålig jag är som kommer att ha spenderat 7 år på universitetet tills jag är färdig "är det inte dags att du är färdig snart" ,"du borde ha läst juridik eller handels så kanske du hade blivit gängse normal" osv. En del har bra befattningar inom advokatbyråer osv. vilket gör saken ännu värre, jävla mobbare. Jag träffar dem varje påsk och jul och födelsedagar m.m. När släkten träffas så blir jag illamående och får ångest över att jag måste träffa dessa människor. Känner mig värdelös på något sätt.

Vad ska jag göra åt detta? Jag har börjat tro på vad de säger, det har eskalerat till självmordstankar för några veckor sedan och jag känner mig värdelös hela tiden.
Citera
2021-05-07, 10:39
Medlem
Tdawg3377s avatar
Som många nämnt redan.

Antingen:

1. Förklara till dom att det inte är roligt att höra det där tjatet och att du blir ledsen av det.
2. Om de inte fattar att deras familjemedlem blir ledsen av deras agerande, sluta träffa dom.

Då får du också på köpet se om de bryr sig om dig och frågar och undrar vart du tagit vägen etc.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in