2025-11-04, 13:33
Medlem
I det stora hela var det en okej serie, melker kanske haft en mörk tanta först.Om man vill spekulera sen gifter om sig med Pelles mamma som dog.
Tyckte iallafall serien var över förväntan, melker var något nedtonad, men enligt mig lite mer mänsklig.
Får tänka på att det är 60 år sedan den första serien hade premiär, mycket har hänt sedan dess
Men sallt kråkan var i det stora hela som jag minns det för 60 år sedan även om jag var liten då
Citera
2025-11-04, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Kollade lite på första avsnittet av originalet.

Känns väldigt b idag när de iscensätter regn och det syns tydligt att det bara är precis framför kamera. Någon meter bakom regnar det inte.

Kanske kommer som en chock för dig men med största säkerhet är allt ( nästan) regn på film och TV fusk.
Citera
2025-11-04, 16:02
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Kanske kommer som en chock för dig men med största säkerhet är allt ( nästan) regn på film och TV fusk.

Nej, verkligen inte. Men det var heller inte min poäng. Utan att serien åldrats av att specialeffekter och trickfilmning blivit så mycket bättre. Det som såg trovärdigt ut då ser dåligt ut idag.

Scenen påminde om lågbudgetproducerade 50- och 60-talsrymdfilmer när man ser linorna rymdskeppen hänger i.
Citera
2025-11-04, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Nej, verkligen inte. Men det var heller inte min poäng. Utan att serien åldrats av att specialeffekter och trickfilmning blivit så mycket bättre. Det som såg trovärdigt ut då ser dåligt ut idag.

Scenen påminde om lågbudgetproducerade 50- och 60-talsrymdfilmer när man ser linorna rymdskeppen hänger i.

Tycker att det har en charm när man ser att man använt olika typer av effekter. Som exempel gamla krigsfilmer från 60-talet typ Kanonerna på Navarone. Man ser tydligt att det är modeller som filmats. Fokus ska vara på storyn och inte att göra en så realistiskt skildring av verkligheten som möjligt.

Har du sett von Triers Dogville?
Citera
2025-11-04, 17:38
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Tycker att det har en charm när man ser att man använt olika typer av effekter. Som exempel gamla krigsfilmer från 60-talet typ Kanonerna på Navarone. Man ser tydligt att det är modeller som filmats. Fokus ska vara på storyn och inte att göra en så realistiskt skildring av verkligheten som möjligt.

Har du sett von Triers Dogville?

Jag har sett Dogville, fantastisk film.

Jag kan hålla om att det kan finnas en b-filmcharm över äldre grejer, men det finns ju en gräns. En bra regel är ju att när du inte kan göra det verklighetstroget, gör då tvärtom, att det blir uselt åt andra hållet. Då blir det charmigt och kul istället. Därför Plan 9 from Outer Space är en klassiker.
Citera
2025-11-04, 18:16
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gv1875
Jag har sett lite av första avsnittet! Tycker det blir konstigt att det utspelar sig i nutid med smartphones och robotgräsklippare.
Originalet är redan tillräckligt bra! De kunde gjort en annan serie med skärgårdstema.

Det konstiga är att de saknar täckning på mobilen. Där jag och min fru har sommarstuga är det under 200 åretruntboende. (Givetvis många flera under sommaren. Många badgäster bland annat jag) Trots det är det täckning överallt till och med när man är ute med båten. Varför kan de inte få någon signal eller ringa när de är vilse i dimman?
Citera
2025-11-04, 20:01
Medlem
Kul att Raspen från Rederiet har fått ordning på sitt liv så mycket att han kan driva lanthandel i skärgården.
Citera
2025-11-05, 03:38
Medlem
Har Saltkråkan ändrats från det att de aviserade projektet till det färdiga resultatet. Av vad jag har förstått fanns det från början bilder som visade att de hade tänkt klämma in betydligt fler blattar i projektet, men sedan ändrat av rädsla för reaktionerna.
Citera
2025-11-05, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Men vad var bättre? Levnadsstandard för en vanlig svensson?

Ja levnadsstandarden var lägre men man slapp ju iallafall att leva i ett mångkulturellt skitsamhälle som vi har idag där all gemenskap är som bortblåst. Individualism och egoism är det som gäller plus diverse dysfunktionella importerade element som förstör landet.
Sverige kunde fortfarande varit som förr fast med modern teknologi och en högre levnadsstandard det behövs ingen massinvandring och mångkultur för det samhällsbygget.
Att slippa en lightversion av Bagdad när man går ut på stan är värt oerhört mycket.
Citera
2025-11-05, 20:09
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Oj, vad synd det är om dig, stackars halvfascist.

Men om man hade velat uppdatera det ordentligt borde Skrållan förstås ha bytt namn till Scrollan, och suttit och scrollat på mobilen med halvdöd blick hela dagarna

Isåfall måste vi ha en äldre Schrollan. Låt Scroll Mia ta rollen så vi får en representant från flashback!
Citera
2025-11-06, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knappast.......
PK-folket hade älskat den oavsett, och det enbart för att Malin och pojkarna har utländskt påbrå.
Det jag sett har vart uselt i min mening. Generellt dåligt skådespeleri samt att musiken tog över för mkt och vid fel tillfällen. Betydligt högre än i originalet. Dagens svenska skådespelare känns inte genuina, utan är för mycket och får allt att verka krystat och onaturligt.

Jag gillade den inte heller men den är gjord för ungar, det är de som skall hjärntvättas.
Citera
2025-11-06, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klorin287
Jag gillade den inte heller men den är gjord för ungar, det är de som skall hjärntvättas.

Råkade starta den nya versionen då den fanns i hemskärmen på SVT Play häromdagen, men avbröt ganska kvickt då jag förstod vad som utspelade sig.

Vidare, ena barnet på 5 år berättar idag vid middagen att man sett Saltkråkan på förskolan, och att ena fröken (pedagog?) tycker att den nya är bättre en den gamla.

Är det Pravdan!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in