Citat:
Ursprungligen postat av
Sunt-fornuft
Om du uppger Enskild angelägenhet vid enstaka tillfällen kan du helt rätt begära det. Om du ens har ett jobb vilket tycks vara Samhall så testa. Till skillnad från dig är jag chef och har gått utbildningar inom arbetsrätt och avtal. Fortsätt moppa golv nu.....
Jag kan alltså gå till min arbetsgivare begära ledighet med stöd av den nämnda lagen utan några som helst skäl eller omständigheter, och dessutom (beroende på kollektivavtal) få denna ledighet betald. Och detta är förenligt med svensk lag, så till vida det sker vid "enstaka tillfällen"? Det blir komiskt när du gjort en logisk felknut på dig själv.
Kort o gott - Skyldighet att bevilja ledighet vid enskild anlägenhet, med stöd av lagtexten, förutsätter att den anställda har de skäl som lagtexten skriver. Det är de nämnda skälen till frånvaron som ger arbetsgivaren dess skyldighet att bevilja den.
Har inte arbetstagaren dessa skäl, så fuskar personen.
Är det du menar, när du säger att denna lagtext är applicerbar på en anställd som frågar vilken ledighet han kan ta utan skäl, så kan jag inte hjälpa dig.