2021-04-21, 14:36
Medlem
Sunt-fornufts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feathereye
Vilket kräver synnerliga skäl och därmed helt irrelevant för den usprungliga frågeställningen.

Definitivt inte! Enskild angelägenhet behöver inte ens anges till AG vad det rör sig om. Prata inte utan att veta.
Citera
2021-04-21, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunt-fornuft
Definitivt inte! Enskild angelägenhet behöver inte ens anges till AG vad det rör sig om. Prata inte utan att veta.

Jo, det är helt irrelevant. För att begära den ledigheten av arbetsgivaren krävs specifika skäl i enligt med den lagtext du citerade. Sedan att arbetstagaren inte behöver delge det specifika skälet till ag är ju en helt annan fråga.

Kan jag imorgon gå in och begära ledighet med motivering enskild anlägenhet, utan några som helst skäl, och utan några risker för påföljder? Det är väl det du påstår? Att det är en rakt beviljad ledighet utan krav på omständigheter? dvs för ALLA

"Kan man ta ledigt från arbete utan något skäl?" lyder TS fråga.

Tillämpa lagen om rätt till ledighet av trängande familjeskäl och redogör för relevansen för ovanstående fråga. Du vet allt, upplys mig.
Citera
2021-04-21, 15:31
Medlem
Finns 2 aspekter här - ledighet du har rätt till och ledighet som de flesta arbetsplataer godkänner helt utan problem.

Vad du har rätt till är 5 veckors semester, om du inte sitter på semesterersättning istället. Arbetsgivaren bestämmer när du får semester. Sen ska man kunna få ledigt för typ begravningar.

Sen går det ju oftast att önska semester eller önska att vara ledig utan lön någon random dag. Om du i god tid frågar "Hej kan jag ta 2 semesterdagar datum XX-XX alternativt vara ledig utan lön" kommer vettiga arbetsplatser tillåta det om du inte är oersättlig just då eller det är extra tomt om folk just då.

Om du jobbar inom sjukvården lär du vara populär om du vill ta strödagar i typ oktober istället för att kriga om semester vid jul och bästa sommarveckorna.
Citera
2021-04-21, 16:15
Medlem
Sunt-fornufts avatar
Citat:
Jo, det är helt irrelevant. För att begära den ledigheten av arbetsgivaren krävs specifika skäl i enligt med den lagtext du citerade. Sedan att arbetstagaren inte behöver delge det specifika skälet till ag är ju en helt annan fråga.

Kan jag imorgon gå in och begära ledighet med motivering enskild anlägenhet, utan några som helst skäl, och utan några risker för påföljder? Det är väl det du påstår? Att det är en rakt beviljad ledighet utan krav på omständigheter? dvs för ALLA

"Kan man ta ledigt från arbete utan något skäl?" lyder TS fråga.

Tillämpa lagen om rätt till ledighet av trängande familjeskäl och redogör för relevansen för ovanstående fråga. Du vet allt, upplys mig.

Om du uppger Enskild angelägenhet vid enstaka tillfällen kan du helt rätt begära det. Om du ens har ett jobb vilket tycks vara Samhall så testa. Till skillnad från dig är jag chef och har gått utbildningar inom arbetsrätt och avtal. Fortsätt moppa golv nu.....
Citera
2021-04-21, 16:23
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Hur gör man om man inte kan gå till jobbet, typ någon släkting är död eller huset brinner.
har frågat förr, men ingen har ett svar.

Om någon släkting som är dig nära brukar det gå att ta ut ca 10 dagar i samband med nära släktings sjukdom och bortfall alternativ begravning och bouppteckning. Om ditt hus oväntat skulle brinna upp är jag övertygad om att din arbetsgivare på något sätt hade hjälpt dig vara ledig att ta hand om den uppkomna situationen. Det praktiska hade säkerligen gått att lösa i efterhand på lämpligt sätt, om du nu inte kan sjuka dig vilket du ju kan göra utan intyg första veckan (längre nu pga covid regler). Men "inte kan gå till jobbet" - vad menar du mer? Känner inte för det? eller vad? Det finns ju ändå någon slags gräns för arbetsgivarens skyldigheter och vilka skyldigheter du har som arbetstagare att de facto sköta ditt jobb.
Citera
2021-04-21, 18:24
Medlem
Citat:
Om du uppger Enskild angelägenhet vid enstaka tillfällen kan du helt rätt begära det. Om du ens har ett jobb vilket tycks vara Samhall så testa. Till skillnad från dig är jag chef och har gått utbildningar inom arbetsrätt och avtal. Fortsätt moppa golv nu.....

Jag kan alltså gå till min arbetsgivare begära ledighet med stöd av den nämnda lagen utan några som helst skäl eller omständigheter, och dessutom (beroende på kollektivavtal) få denna ledighet betald. Och detta är förenligt med svensk lag, så till vida det sker vid "enstaka tillfällen"? Det blir komiskt när du gjort en logisk felknut på dig själv.

Kort o gott - Skyldighet att bevilja ledighet vid enskild anlägenhet, med stöd av lagtexten, förutsätter att den anställda har de skäl som lagtexten skriver. Det är de nämnda skälen till frånvaron som ger arbetsgivaren dess skyldighet att bevilja den.

Har inte arbetstagaren dessa skäl, så fuskar personen.
Är det du menar, när du säger att denna lagtext är applicerbar på en anställd som frågar vilken ledighet han kan ta utan skäl, så kan jag inte hjälpa dig.
Citera
2021-04-21, 20:50
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Kan man ta ledigt från arbete utan något skäl?
Mer regel än undantag när jag tar ledigt, ofta blir det "tänker vara ledig i morrn" och sen är det bra med det.
Citera
2021-04-21, 21:39
Medlem
Sunt-fornufts avatar
Citat:
Jag kan alltså gå till min arbetsgivare begära ledighet med stöd av den nämnda lagen utan några som helst skäl eller omständigheter, och dessutom (beroende på kollektivavtal) få denna ledighet betald. Och detta är förenligt med svensk lag, så till vida det sker vid "enstaka tillfällen"? Det blir komiskt när du gjort en logisk felknut på dig själv.

Kort o gott - Skyldighet att bevilja ledighet vid enskild anlägenhet, med stöd av lagtexten, förutsätter att den anställda har de skäl som lagtexten skriver. Det är de nämnda skälen till frånvaron som ger arbetsgivaren dess skyldighet att bevilja den.

Har inte arbetstagaren dessa skäl, så fuskar personen.
Är det du menar, när du säger att denna lagtext är applicerbar på en anställd som frågar vilken ledighet han kan ta utan skäl, så kan jag inte hjälpa dig.

Men din idiot, tror du att du måste uppge för din arbetsgivare om du ska till psykologen för du gillar att titta på djursex! Du har rätt att göra detta utan att AG har rätt att veta vad anledningen är så vida du åberopar just enskild angelägenhet. Googla ordet enskild så kanske polletten trillar ner. Just saker som är synnerligen privata har grund till just denna ledighet. Men du är uppenbart WT utan ett normalt arbete så du omfattas uppenbart inte.
Citera
2021-04-21, 22:23
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Om någon släkting som är dig nära brukar det gå att ta ut ca 10 dagar i samband med nära släktings sjukdom och bortfall alternativ begravning och bouppteckning. Om ditt hus oväntat skulle brinna upp är jag övertygad om att din arbetsgivare på något sätt hade hjälpt dig vara ledig att ta hand om den uppkomna situationen. Det praktiska hade säkerligen gått att lösa i efterhand på lämpligt sätt, om du nu inte kan sjuka dig vilket du ju kan göra utan intyg första veckan (längre nu pga covid regler). Men "inte kan gå till jobbet" - vad menar du mer? Känner inte för det? eller vad? Det finns ju ändå någon slags gräns för arbetsgivarens skyldigheter och vilka skyldigheter du har som arbetstagare att de facto sköta ditt jobb.
Det finns så mycket som kan råka hända, jag menar förstås riktiga problem, inte min egen inställning till jobbet...
Citera
2021-04-21, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Hur gör man om man inte kan gå till jobbet, typ någon släkting är död eller huset brinner.
har frågat förr, men ingen har ett svar.

Man kommer överens med sin chef som antingen beviljar semester, komp, permission eller arbetsbefrielse. Går inte chefen med på det räknas det som ogiltig frånvaro som genererar ett löneavdrag och kan leda till uppsägning.
Citera
2021-04-22, 00:10
Medlem
Citat:
Men din idiot, tror du att du måste uppge för din arbetsgivare om du ska till psykologen för du gillar att titta på djursex! Du har rätt att göra detta utan att AG har rätt att veta vad anledningen är så vida du åberopar just enskild angelägenhet. Googla ordet enskild så kanske polletten trillar ner. Just saker som är synnerligen privata har grund till just denna ledighet. Men du är uppenbart WT utan ett normalt arbete så du omfattas uppenbart inte.

Men nu var det ju inte en person som skulle till psykologen eller hade privata angelägenheter (dessa är ju per definition skäl), utan TS, som efterfrågade hur man kan vara ledig från arbetet utan skäl. Du tog då upp enskild anlägenhet med tillhörande lagtext om rätten till ledighet vid akuta situationer. Som att den rättigheten till ledighet (och ofta betald sådan) skulle på något sett vara relevant för TS, som mest troligt vill ligga på soffan hela dan. Forsatt diskussion är överflödig, du ser uppenbarligen inte problematiken med det du påstår och TS faktiska situation, jag har belyst den tillräckligt.
Citera
2021-04-22, 00:24
Medlem
Citat:

Jo det måste anges så det kan bedömas om det faller in under enskild angeläget. Det räcker inte med att bara ange enskild angelägenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in